ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΛΕΙ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΟΝ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΤΟΝ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΈΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΙΖΟΝ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΚΟΚΚΙΝΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ


0
(0)

ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Προς τον πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών κ. Σταύρο Καλογιάννη

ΘΕΜΑ: Θα απαντήσει η κυβέρνηση στην πρόταση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη δημιουργία bad bank;

Το ζήτημα της διαχείρισης των ‘’κόκκινων’’ δανείων αποτελεί ένα ακανθώδες ζήτημα για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, το τραπεζικό σύστημα και την ελληνική οικονομία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (Σεπτέμβριος 2020), το 55% των δανείων των πολύ μικρών επιχειρήσεων ήταν μη εξυπηρετούμενα, ενώ 1 στα 3 από τα δάνεια που είναι σε αναστολή ανήκει στην κατηγορία του ‘’αυξημένου πιστωτικού κινδύνου’’, χωρίς σε όλα αυτά να συμπεριλαμβάνονται τα δάνεια που έχουν μεταφερθεί στις εταιρείες διαχείρισης και είναι-στη συντριπτική τους πλειοψηφία- μη εξυπηρετούμενα.

Με δεδομένα τα πολύ αυστηρά κριτήρια που θέτουν οι τράπεζες για τη χρηματοδότηση των ελληνικών επιχειρήσεων, έστω και με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, και με δεδομένη την άρνηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος για υιοθέτηση πιο ευέλικτων πιστοδοτικών κριτηρίων, αναζητούνται άμεσες λύσεις που θα απελευθερώσουν πόρους για να στηρίξουν την οικονομία.

Και όλα αυτά τη στιγμή που τραπεζικό σύστημα χαρακτηρίζεται από:

Υψηλό απόθεμα ‘’κόκκινων’’ δανείων, το οποίο αναμένεται να αυξηθεί λόγω της πανδημίας
Αρνητική ή χαμηλή κερδοφορία, η οποία στηρίζεται κυρίως στην αγορά ή ανταλλαγή ομολόγων και τις διαφόρων τύπων προμήθειες
Χαμηλή ποιότητα εποπτικών κεφαλαίων, αφού περίπου το 50% των κεφαλαίων αντιστοιχούν σε αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση από το ελληνικό δημόσιο
Την ίδια στιγμή, το ιδιωτικό χρέος ξεπερνά τα 240 δις ευρώ, ενώ δεν υφίσταται καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας, με τις ρυθμίσεις του νέου πτωχευτικού κάθε άλλο παρά φιλικές να μπορούν να χαρακτηριστούν για τις περισσότερες επιχειρήσεις και νοικοκυριά που έχουν βιώσει την υπερδεκαετή κρίση

Το απόθεμα των κόκκινων δανείων στις τράπεζες ανέρχεται σε 58,7 δις ευρώ (περί τα 100 δις το σύνολο των ΜΕΔ) ενώ το σύνολο των δανείων που έχει προβλέψει η κυβέρνηση ότι θα τιτλοποιηθούν μέσω του ‘’Ηρακλή’’ ανέρχεται συνολικά στα 31 δις ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της μοναδικής τιτλοποίησης που έχει ολοκληρωθεί.

Η εφαρμογή του ‘’Ηρακλή’’ δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα ως σήμερα, αφού μόλις μία από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες έχει ολοκληρώσει την τιτλοποίηση, ένα και πλέον χρόνο μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου από την κυβέρνηση, με τις εταιρείες διαχείρισης ζητούν εκ νέου χαλάρωση των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει και διορία να επιτύχουν τους στόχους εισπράξεων σε 48 αντί για 24 μήνες.

Η κυβέρνηση επιμένει στο υπάρχον μοντέλο τιτλοποιήσεων, προκρίνοντας τον ‘’Ηρακλή 2’’, με επέκταση του μηχανισμού κρατικών εγγυήσεων για άλλους 18 μήνες.

Σε αυτές τις συνθήκες, συγκεντρώνει ενδιαφέρον η πρόταση της ΤτΕ για τη δημιουργία εταιρείας διαχείρισης ενεργητικού (bad bank), η οποία προβλέπει τη μεταφορά του συνόλου των δανείων που θα μείνουν στους ισολογισμούς των τραπεζών μετά τις τιτλοποιήσεις του ‘’Ηρακλή’’, συμπεριλαμβανομένων και των επιπλέον 8-10 δις που εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν λόγω της πανδημίας.

Ενώ η Κομισιόν έχει δώσει ‘’πράσινο φως’’ για ίδρυση τέτοιων μηχανισμών από τις εθνικές κυβερνήσεις από τα μέσα Δεκεμβρίου και η Τράπεζα της Ελλάδος έχει κατατεθεί τη σχετική πρόταση στην κυβέρνηση από την 1η Οκτωβρίου, μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επίσημη απάντηση από την κυβέρνηση.

Ως Κίνημα Αλλαγής, έχουμε ήδη προτείνει, από τον Απρίλιο του 2017 , τη δημιουργία bad bank για τη διαχείριση των επιχειρηματικών δανείων, χωρίς η πρότασή μας να αξιοποιηθεί ούτε από την κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά ούτε από τη σημερινή κυβέρνηση.

Λαμβάνοντας υπόψη τη σοβαρή διάσταση της ελλειμματικής-όπως αποδεικνύεται-ως σήμερα στρατηγικής και εφαρμοσμένης πολιτικής της κυβέρνησης στη διαχείριση των ‘’κόκκινων’’ δανείων και με δεδομένη την επίσημη θέση της Τράπεζας της Ελλάδος για την επίλυση του ζητήματος αυτού, θεωρούμε επιβεβλημένη τη σύγκληση της επιτροπής Οικονομικών για αναλυτική συζήτηση επί του θέματος και ενημέρωση από τον υπουργό Οικονομικών σχετικά με την πορεία του ‘’Ηρακλή’’ και τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τη διαχείριση των ‘’κόκκινων’’ δανείων.

Στη συνεδρίαση αυτή θα πρέπει να συμμετάσχουν ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, καθώς και εκπρόσωπος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και των εταιρειών διαχείρισης.

Οι βουλευτές

Μιχάλης Κατρίνης

Κώστας Σκανδαλίδης

Γιώργος Αρβανιτίδης

Ανδρέας Λοβέρδος

Βασίλης Κεγκέρογλου

ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ Δ. ΜΠΙΑΓΚΗ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΟ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠ. ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ»

Ο Βουλευτής Κέρκυρας του Κινήματος Αλλαγής, κ. Δημήτρης Μπιάγκης εισηγήθηκε του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την «Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική», ως Υπεύθυνος Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του Κινήματος Αλλαγής.

Βασικά Σημεία Εισήγησης του Βουλευτή ήταν τα εξής:

√ Τα Ελληνικά νησιά αντιμετωπίζουν διαχρονικά δυσκολίες και προκλήσεις, που αφορούν, κυρίως την απομόνωση, τη δυσκολία προσβασιμότητας,
την πληθυσμιακή απομείωση και το γηρασμό, μεγέθη τα οποία συνεχώς επιδεινώνονται.

√ Απουσιάζουν παντελώς πολιτικές για την ενίσχυση της εργασίας, της υγειονομικής και κοινωνικής περίθαλψης, του πολιτισμού, της διασυνδεσιμότητας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της χρήσης βιώσιμων και ανανεώσιμων μορφών ενέργειας, της διαχείρισης των αποβλήτων και των υδατικών πόρων και εν γένει πολιτικές και εξειδικευμένα μέτρα για την κοινωνική, εδαφική και οικονομική συνοχή των νησιών μας. Δεν προβλέπονται άμεσα, συγκεκριμένα και στοχευμένα μέτρα για τα νησιά βάσει δημογραφικών, κοινωνικών, γεωγραφικών, οικονομικών και γεωστρατηγικών κριτηρίων, μετουσιώνοντας έτσι με καινοτόμες πολιτικές στην ουσία τη ρήτρα της «Νησιωτικότητας» που εμπεριέχεται στο Σύνταγμα της Ελλάδος.

√ Μέτρα που θα εντείνονται στα μικρά, απομονωμένα νησιά (Μεγίστη, Διαπόντια Νησιά κτλ) όπως: ► Μηδενική φορολόγηση (άμεση και έμμεση), ► Πλήρη ιατροφαρμακευτική κάλυψη, ► Σχεδιασμένη τακτική ιατρική πρόληψης, ► Προτεραιότητα σε οποιοδήποτε πρόγραμμα ενίσχυσης της απασχόλησης και της επιχειρηματικότητας.

√ Το παρόν Σχέδιο Νόμου προωθεί μία καταχρηστική ρύθμιση που αφενός καταπατά την ανεξαρτησία της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, αφετέρου υπονομεύει την οικονομική ελευθερία και τα ατομικά δικαιώματα των δραστηριοποιουμένων στην Ελεύθερη Αγορά.

√ Αγνοεί «περιβαλλοντικούς» κανόνες, καθώς δεν προβλέπει την υποχρεωτική περιβαλλοντική αδειοδότηση για τεχνικά έργα ναυσιπλοΐας και θαλάσσιας επιτήρησης και μάλιστα δημόσιου χαρακτήρα, ακόμα και σε περιοχές ιδιαίτερης περιβαλλοντικής ευαισθησίας, όπως οι περιοχές natura.

√ Οι πολιτικές αποφάσεις του Υπουργού αντικρούουν κάθε λογική όταν αποφασίζει να χρησιμοποιήσει σημαντικό μέρος του κτιρίου που στεγάζεται η Γενική Γραμματεία Νησιωτικής Πολιτικής στη Μυτιλήνη, για τις ανάγκες στέγασης του Εφετείου, δημιουργώντας ταυτόχρονα προβλήματα στη λειτουργία και των δύο, και δυσκολεύοντας ακόμα περισσότερο το έργο των εργαζομένων.

√ Το παρόν Σχέδιο Νόμου δεν θεραπεύει τεκμηριωμένα και δίκαια αιτήματα τόσο του πολιτικού όσο και του στρατιωτικού προσωπικού. Ειδικότερα για το ένστολο προσωπικό θα πρέπει να εξεταστούν βασικά αιτήματά που αφορούν μεταξύ άλλων: το ασφαλιστικό τους, τις αποζημιώσεις και την υπερωριακή τους απασχόληση, την επέκταση περιοχών για τις οποίες προβλέπεται επίδομα παραμεθορίου καθώς και την άρση δυσμενών διακρίσεων στελεχών σε σχέση με την αναγνώριση της μάχιμης προϋπηρεσίας.

Κλείνοντας την Ομιλία του, ο κ. Μπιάγκης τόνισε ότι: «Θα ήθελα μόνο να σας υπενθυμίσω ότι το σύνολο των θεσμικών παρεμβάσεων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για την ενίσχυση της συνοχής και ανάπτυξης των νησιωτικών περιοχών είναι έργο των κυβερνήσεων της προοδευτικής παράταξης, είναι κυρίως έργο των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ. Η «Νησιωτικότητα» για εμάς είναι η πυξίδα μας… Ο Έλληνας νησιώτης είναι η αφετηρία μας… Οφείλουμε όλοι μας να Νομοθετούμε με κριτήριο «Την Ελλάδα με τα νησιά μας» και όχι για «την Ελλάδα και τα νησιά μας». Λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές μας τις οποίες με λεπτομέρεια σας έχουμε αναπτύξει όλο αυτό το διάστημα όπως επίσης και τις Τροπολογίες τις οποίες οψίμως καταθέσατε και οι οποίες αφορούν την αποψίλωση των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένα (ουσιαστική κατάργηση της Ανεξάρτητης Αρχής), και την επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στη ναυτική εργασία δεν μπορούμε να ψηφίσουμε το εν λόγω Νομοσχέδιο. Αν πραγματικά επιθυμείτε συγκερασμό απόψεων και ουσιαστικό διάλογο δεν έχετε παρά να το αποδείξετε εμπράκτως αποσύροντας τις δυο προαναφερόμενες Τροπολογίες».

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: ΈΧΟΥΜΕ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΣ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ. ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΔΕΝ ΘΑ ΞΕΧΑΣΤΕΙ.

Έχουμε στη μνήμη μας το ολοκαύτωμα. Αυτό το έγκλημα δεν θα ξεχαστεί.

Ξέρουμε που μπορεί να οδηγήσει ο ναζισμός, ο ρατσισμός, η μισαλλοδοξία, ο αντισημιτισμός.

Δεν θα ξανασυμβεί, αυτή είναι η δίκη μας δέσμευση και υποχρέωση.

Τιμούμε τα αθώα θύματα, ανάμεσα τους Έλληνες Εβραίοι που ξεκληρίστηκαν.

Ποτέ ξανά.

ΠΑΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ: ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ Ο Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΣΤΙΣ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΡΙΓΟΥ;

Δήλωση Παύλου Χρηστίδη, Εκπροσώπου Τύπου του Κινήματος Αλλαγής

Ο υφυπουργός Παιδείας, κ. Άγγελος Συρίγος έκανε έναν επικίνδυνο παραλληλισμό: επικαλέστηκε το σώμα που, όπως είπε, υπήρχε κατά τη διάρκεια της Χούντας στα πανεπιστήμια, για να δικαιολογήσει την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας, την οποία εισηγείται η κυβέρνησή του. Αναρωτιόμασταν πως την εμπνεύστηκαν.

Τώρα η απορία μας λύθηκε.

Τι απαντά ο κ. Μητσοτάκης σε αυτές τις προκλητικές δηλώσεις; Τις υιοθετεί ;
Κάθε μέρα που περνά, οι μάσκες πέφτουν.

ΟΜΙΛΙΑ ΚΩΣΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΟ Ν/Σ ΤΟΥ ΥΠ. ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Ομιλία Κώστα Σκανδαλίδη, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του Κινήματος Αλλαγής, στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τίτλο “Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή”.

Πριν μπω στο θέμα μας, μια αναφορά από προσωπική ανάγκη και μια επετειακή παρατήρηση: Έφυγε ο ΣήφηςΒαλυράκης από κοντά μας, ένας αδάμαστος αντιστασιακός, ένας φλογερός πατριώτης, ένας ασίγαστος δημοκράτης, ένας –θα τον έλεγα εγώ- αυθεντικός «πασόκος», μια ιδιότητα που τίμησε όσο λίγοι σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Σε μια εποχή που η πανδημία αλλάζει με τρόπο τραυματικό τη ζωή μας και τη ζωή του πλανήτη, η μνήμη του Ολοκαυτώματος είναι σημαδιακή. Θα μου πείτε, τι σχέση έχει; Απλά σηματοδοτεί ένα οικουμενικό αίτημα, ότι αν θέλει να επιβιώσει αυτός ο κόσμος, πρέπει με κάθε τρόπο και μέσο να βάλει ως απόλυτη αυταξία την προστασία της ζωής στον πλανήτη, μακριά από τον πόλεμο, αλλά μακριά και από τον τεχνητό θάνατο. Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό η μνήμη μας να τρέχει στα εκατομμύρια νεκρούς και είναι πολύ σημαντική μία προσπάθεια που γίνεται σε όλο τον κόσμο αυτή η μνήμη να αποτελέσει ένα ξύπνημα για το μέλλον.

Κάθε νόμος εξ ορισμού είναι κείμενο εφαρμοσμένης πολιτικής.

Αυτό το νομοσχέδιο, είναι μια διακήρυξη ιδεών και στόχων για τη θαλάσσια οικονομία. Η απόσταση ανάμεσα στον τίτλο -και στους επιμέρους τίτλους- και στο περιεχόμενο είναι χαώδης. Δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω ότι είστε μια Κυβέρνηση που συνεχώς διεκδικείτε για τον εαυτό σας τον τίτλο του σύγχρονου, του ορθολογικού, του μοντέρνου και όμως, κάθε νόμος που φέρνετε είναι μνημείο κακής νομοθέτησης.

Αυτό δε το νομοσχέδιο ξεπερνά τον εαυτό σας. Όλα τα εφαρμοστέα όχι μόνο μέτρα, αλλά και οι πολιτικές μετατίθενται και ανατίθενται στον Υπουργό και στην Κυβέρνηση. Ό,τι μέχρι τώρα μεσολαβεί -υποτυπωδώς έστω- ανάμεσα στις αποφάσεις της εκτελεστικής εξουσίας, για να διασφαλίσει τη διαφάνεια και τον έλεγχο, αποδομείται απροκάλυπτα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το άρθρο 25.

Όσο για τους τοπικούς αναπτυξιακούς φορείς, για αυτοδιοικητικούς θεσμούς, για συμμετοχικές διαδικασίες στον προγραμματισμό της ανάπτυξης, ούτε λόγος δεν γίνεται, βρίσκονται κυριολεκτικά έξω από τη λογική σας.

Εγώ δεν έχω καμία αμφιβολία ότι το συγκεντρωτικό μοντέλο διακυβέρνησης είναι οργανικά συνυφασμένο με τις συντηρητικές δεξιές πολιτικές στη χώρα μας. Είναι ένα μοντέλο που αδυνατεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες που υπαγορεύει η νησιωτικότητα.

Αυτές τις μέρες συζητάμε διαρκώς για την αναπτυξιακή στρατηγική. Ακόμα και σε αυτό το νομοσχέδιο ο βαρύγδουπος τίτλος είναι «Εθνική Στρατηγική». Αυτό υποδηλοί.

Όμως, στα σχέδια της Κυβέρνησης δεν υπάρχει ίχνος περιφερειακού σχεδιασμού. Εάν ενσκήψετε σε όλες τις προτάσεις που έχετε κάνει μέχρι τώρα, είτε αφορά την έκθεση «Πισσαρίδη», είτε αφορά το πιο πρακτικό, τον κρατικό προϋπολογισμό, είτε αφορά την πρόταση για το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καμία περιφερειακή διάσταση δεν υπάρχει σε αυτές τις προτάσεις στην κατανομή στόχων, πόρων και μηχανισμών υλοποίησης. Με τους θεσμούς στο περιθώριο των εξελίξεων, σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις για τις αναπτυξιακές επιλογές, δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική ανάπτυξη στη χώρα.

Αν για την περιφέρεια της χώρας –για κάθε περιφέρεια της χώρας- η αναπτυξιακή της ταυτότητα και η προβολή της στο σχέδιο επανεκκίνησης και ανάπτυξης είναι μια αδήριτη αναγκαιότητα, στη νησιωτική Ελλάδα έχει τον χαρακτήρα της επιβίωσης, της άμυνας και της ανάπτυξης με την πιο ολοκληρωμένη σημασία του όρου.

Θέλετε την κλειστή κοινότητα; Θέλετε το δημογραφικό πρόβλημα και την επιβίωση του πληθυσμού ιδιαίτερα στα μικρά νησιά; Θέλετε τις υποδομές, την παρουσία του κοινωνικού κράτους ή την απουσία του; Θέλετε την άνιση κατανομή του κόστους ζωής; Θέλετε την άνιση ανταλλαγή στις μεταφορές και την επικοινωνία; Θέλετε την ανάγκη της αποτροπής της εξωτερικής απειλής, κυρίως σε όλη τη συστοιχία των νησιών της ανατολικής μεθορίου; Όλα αυτά, πράγματι, απαιτούν μια εθνική αναπτυξιακή στρατηγική.

Θα κάνω μια παρέκβαση. Το 1993 είχα πάει για πρώτη φορά στο Υπουργείο Αιγαίου και είχα διαπιστώσει ότι ένα μεγάλο πρόγραμμα με πάρα πολλούς πόρους της τότε ΕΟΚ, το πρόγραμμα για την ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της Ευρώπης, είχε απορροφηθεί όλο από την Ισπανία, τη Γαλλία και την Πορτογαλία για κάτι υπερπόντια νησιά, την Τενερίφη κ.λπ. Αυτό το πρόγραμμα, όταν πήγα εγώ, είχε αφήσει ελάχιστους πια πόρους.

Όταν ρώτησα αν η ελληνική κυβέρνηση είχε κάνει κάποια συζήτηση να συμμετάσχει η Ελλάδα σε αυτό, μου είπαν ότι δεν έθεσε καν το θέμα και μόλις και διασφαλίσαμε κάποιους λίγους πόρους για να μπορέσουμε να κάνουμε κάποια έργα.

Γιατί το λέω αυτό; Το λέω όχι γιατί η Ελλάδα απουσίαζε, αλλά από τότε ξεκίνησε μια μεγάλη προσπάθεια να καθοριστεί η ιδέα της νησιωτικότητας.

Φτάσαμε, λοιπόν, στο 2001 και με δική μας πρωτοβουλία κατοχυρώσαμε τον όρο στη συνταγματική αναθεώρηση. Εδώ, όμως, πρέπει να πούμε ότι αυτή η συνταγματική επιταγή δεν αποτέλεσε έκτοτε -και εδώ μπορούμε να κάνουμε και εμείς την αυτοκριτική μας- ποτέ πραγματικό αντικείμενο κυβερνητικής ενασχόλησης.

Τι σημαίνει το περιεχόμενο αυτής της συνταγματικής ρύθμισης; Ότι σε κάθε σημαντική θεσμική, οικονομική, αναπτυξιακή σοβαρή τομή, μεταρρύθμιση, επιλογή πρέπει να υπάρχει απαρέγκλιτα διακριτό κεφάλαιο, η εξειδίκευση για τη νησιωτικότητα, δηλαδή εξειδίκευση για ειδικά μέτρα που αφορούν τα νησιά. Δεν μιλάω για όλους τους νόμους. Μιλάω για τους σοβαρούς θεσμικούς νόμους που «κατεβάζει» κάθε φορά μια κυβέρνηση.

Απέναντι σε αυτή την ανάγκη, που είναι αδήριτη πια, ποια είναι σήμερα η πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα; Υπήρξαν δύο σημαντικά μέτρα, οι μειωμένοι συντελεστές του ΦΠΑ και το μεταφορικό ισοδύναμο. Ούτε το ένα ούτε το άλλο διεκδικήθηκαν ουσιαστικά όσο θα μπορούσαμε. Και στην εφαρμογή του μεταφορικό ισοδύναμο ήταν αποδυναμωμένο, ελλιπές και δεν είχε το αποτέλεσμα που απαιτούσαν οι καιροί, γιατί έπρεπε να συμπεριλάβει και τις μεταφορές των αγαθών και στα θέματα του ΦΠΑ έχει μια παράξενη εμμονή η Κυβέρνηση να μη φέρνει ποτέ μια ρύθμιση ενώ φαντάζομαι ότι στα πλαίσια σήμερα της πολιτικής που ασκείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τη δυνατότητα να έχει μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε μια περιοχή. Δεν είμαστε κάτω από τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που υπήρχαν πριν από την πανδημία. Άρα, γιατί δεν φέρνει έναν νόμο να το κατοχυρώσει για τα επόμενα χρόνια, για τον επόμενο και τον μεθεπόμενο χρόνο και να περιλάβει, βέβαια, όλη τη νησιωτική Ελλάδα;

Αυτά είναι αποσπασματικά μέτρα. Έπρεπε να είναι πιο ολοκληρωμένα. Υπάρχουν μόνιμα και κραυγαλέα προβλήματα στη διαχείριση των υδάτινων πόρων, στο κόστος μεταφοράς των αγαθών, στην περιβαλλοντική προστασία, στην ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας, στην παρουσία του κοινωνικού κράτους, προβλήματα άλυτα που δεν αντιμετωπίζονται με την ονοματοδότηση κοινοτικών ή εθνικών προγραμμάτων δίκην ευχολογίου.

Διότι τα μέτρα που προβλέπει το νομοσχέδιο, αποδιαρθρώνοντας πάγιες πολιτικές που αφορούν την ασφάλεια των λιμανιών, την ασφάλεια των ναυτεργατών και των εργασιακών δικαιωμάτων, στο όνομα της επιλεκτικής πολιτικής της Κυβέρνησης, δείχνουν μια αδυναμία να σχεδιάσει μια πολιτική επί της ουσίας αναπτυξιακή στην περιοχή.

Και βέβαια, το άκρον άωτον της κυνικότητας είναι η προκλητική και εσκεμμένη αποδυνάμωση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων. Ό,τι δεν μεσολαβεί ανάμεσα στις επιλεκτικές σας αποφάσεις και στην οικονομία της αγοράς για έλεγχο και διαφάνεια καταργείται. Αυτό είναι βασικό, δομικό στοιχείο της πολιτικής σας σε όλη την έκταση και ιδιαίτερα σήμερα -απ’ ό,τι καταλαβαίνουμε- και στο υπάρχον νομοσχέδιο.

Η νησιώτικη περιφέρεια της χώρας έχει απόλυτη ανάγκη να σχεδιαστεί, πράγματι, εθνική στρατηγική σε δύο απαρέγκλιτα συνδεδεμένους άξονες, μια αναπτυξιακή στρατηγική, με κέντρο βάρους την ολική ποιότητα, που αναδεικνύει σε ένα ολοκληρωμένο σύμπλεγμα πολιτισμό, τουρισμό, τοπική παραγωγή, περιβάλλον, με τις υποδομές για αυτό σε απόλυτη προτεραιότητα, που προϋποθέτει και απαιτεί άλλη θεσμική διάρθρωση και κατανομή των διαθέσιμων πόρων.

Εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί σε όλες τις αναπτυξιακές σας προτάσεις έχετε κατανομή των πόρων κατά κλάδο και δεν έχετε και μια στοιχειώδη περιφερειακή κατανομή ούτε καταλαβαίνω γιατί δεν παίρνει κάποια φορά μια κυβέρνηση το μέτρο ένα κομμάτι από τον παραγόμενο πλούτο στις περιοχές αυτές να επανέρχεται σε αυτές, ως το αναπτυξιακό ισοδύναμο των δομικών αδυναμιών που έχουν τα νησιά να αναπτυχθούν με τον ίδιο τρόπο που αναπτύσσεται η στερεά Ελλάδα. Σας λέω μια πρόταση που ήταν πάρα πολύ σημαντική και θα μπορούσε να λύσει πάρα πολλά προβλήματα και διαχρονικά.

Και βέβαια, τέτοιοι εθνικά κρίσιμοι στόχοι έχουν μια προϋπόθεση που χωρίς αυτή, τα νησιά μας θα τρέχουν πίσω από τα γεγονότα, δηλαδή την ανάπτυξη ενός νέου μοντέλου περιφερειακής διακυβέρνησης, με νέα διοικητική και διαχειριστική φιλοσοφία, με γενναία αποκέντρωση αποφάσεων, εξουσιών και πόρων στους τοπικούς αναπτυξιακούς θεσμούς, με μια νέα μορφή κωδικοποίησης σχέσεων κράτους-αυτοδιοίκησης-πολίτη, με άλλα λόγια με έναν δημοκρατικό προγραμματισμό.

Φέρνω ένα παράδειγμα: Η διοίκηση, παραδείγματος χάριν, το κράτος είναι αλλιώς στη στερεά Ελλάδα και αλλιώς σε ένα νησί, μια κλειστή κοινωνία. Εκεί το κράτος είναι ο δήμος. Πρέπει, λοιπόν, να έχουμε ξεχωριστές πολιτικές και όχι παντού τα ίδια.

Αντί να γίνει αυτό, δυστυχώς, κινείστε πολύ μακριά από αυτή τη μεγάλη αλλαγή που έχει ανάγκη η νησιωτική Ελλάδα. Νομίζω ότι αυτό δεν είναι καλός οιωνός για τα επόμενα χρόνια για τις περιοχές μας, για τα νησιά μας, για τη χώρα γενικότερα.

ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΣΟΣΙΑΛΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Η ψηφιοποίηση, που επιταχύνθηκε από την υγειονομική κρίση, αφήνει ένα ισχυρό αποτύπωμα στην απασχόληση και τις εργασιακές σχέσεις. Πολλά πράγματα αλλάζουν με δραματικό ρυθμό και μεταφέρουν τον κόσμο της εργασίας σε μια νέα εποχή με ανατροπές και μετασχηματισμούς αρκετών δεδομένων όπως τα γνωρίσαμε μέχρι σήμερα. Η τηλεργασία, η εξ αποστάσεως απασχόληση, γίνεται το κυρίαρχο εργασιακό μοντέλο του πλανήτη τον τελευταίο χρόνο ενώ οι ψηφιακές πλατφόρμες δεν σταματούν εδώ και κάποιο καιρό να γίνονται όλο και μεγαλύτεροι εργοδότες σε διεθνές αλλά κι επιμέρους εθνικά επίπεδα.

Βασικοί πυλώνες των σχέσεων εργασίας και παραγωγής που μέχρι σήμερα θεωρούνταν δεδομένοι, μεταμορφώνονται ποιοτικά, ποσοτικά και θεσμικά: Ωράριο, εργασιακό περιβάλλον, κοινωνική ασφάλιση, εργασιακές συμβάσεις και δικαιώματα, συνδικαλισμός και διεκδικήσεις, η ιδιότητα του εργαζομένου, του εργοδότη του αυτοαπασχολούμενου. Έννοιες που φιλτράρονται πλέον από νέα δεδομένα. Η συζήτηση θα προσπαθήσει να απαντήσει σε μια σειρά από ερωτήματα, όπως: Πως διαμορφώνονται οι προκλήσεις αυτές στο διεθνές περιβάλλον και πως αντανακλώνται οι αλλαγές αυτές στην εγχώρια αγορά εργασίας; Ποιες είναι οι θεσμικές απαιτήσεις των νέων δεδομένων; Πως ρυθμίζονται και πως προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις οι κοινωνικοί εταίροι, ο κόσμος της εργασίας και της παραγωγής; Με ποια μορφή θα αποτελεσματικός και χρήσιμος ο διάλογος των κοινωνικών εταίρων στα νέα δεδομένα; Πως επιβιώνει και συνεχίζει να εξελίσσεται το κοινωνικό κράτος και ποιες πολιτικές πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις θα προηγηθούν των ορατών μεγάλων επιπτώσεων;

Σε αυτούς τους προβληματισμούς καλείται να απαντήσει η ανοιχτή διαδικτυακή συζήτηση που διοργανώνει το νεοσύστατο Ινστιτούτο για τη Σοσιαλδημοκρατία (ΙΝΣΟΣΙΑΛ) με θέμα: Εργασιακές σχέσεις και δικαιώματα στην εποχή της Τηλεργασίας και της Οικονομίας της Πλατφόρμας” την Πέμπτη 28.01.2021, στις 18.00’.

Στην εκδήλωση θα απευθύνει εναρκτήριο χαιρετισμό η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, ενώ θα μιλήσουν οι: Χρήστος Γούλας – Γεν. Διευθυντής ΙΝΕ ΓΣΕΕ, Ηλίας Κικίλιας – Γεν. Διευθυντής ΙΝΣΕΤΕ, Γιάννης Καρούζος – Δικηγόρος, Εργατολόγος, Μαρίλη Μέξη – Σύμβουλος του ILO, Επικεφαλής ερευνητικών προγραμμάτων Gig Economy Παν. Graduate Institute της Γενεύης και Χρήστος Πρωτόπαπας – πρ. Υπουργός& πρόεδρος ΓΣΕΕ. Συντονίζει η Εύη Χριστοφιλοπούλου, Πρόεδρος ΙΝΣΟΣΙΑΛ

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί από τις σελίδες του ΙΝΣΟΣΙΑΛ, του Κινήματος Αλλαγής, του ΠΑΣΟΚ και της Προέδρου Φώφης Γεννηματά στο Facebook.

Το Ινστιτούτο για τη Σοσιαλδημοκρατία είναι μη κερδοσκοπικό κέντρο επιστημονικής έρευνας για την προώθηση της προοδευτικής πολιτικής σκέψης. Οι στόχοι και η δράση του εδράζονται στις αρχές και τα προτάγματα της σύγχρονης Σοσιαλδημοκρατίας και του δημοκρατικού σοσιαλισμού. Το Ινστιτούτο ενισχύει τον δημόσιο διάλογο, αξιοποιεί και προάγει την επιστημονική γνώση, την ανάλυση, επεξεργασία και σύνθεση προτάσεων και προωθεί τη δικτύωση πολιτικών, επιστημονικών φορέων και προσωπικοτήτων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Ρυθμός Επικαιρότητας | 27.1.2021

Τώρα μας λύθηκαν οι απορίες: επικαλούνται τη Χούντα για την «Πανεπιστημιακή Αστυνομία»

Ταχθήκαμε εξαρχής υπέρ της φύλαξης και της ελεγχόμενης πρόσβασης στα Πανεπιστήμια. Τονίσαμε όμως ταυτόχρονα ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει με την Αστυνομία μέσα στα Πανεπιστήμια, όπως σχεδιάζει η κυβέρνηση. Δυστυχώς, ο υφυπουργός Παιδείας, κ. Συρίγος, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα κι έκανε έναν επικίνδυνο παραλληλισμό: επικαλέστηκε το σώμα που, όπως είπε, υπήρχε κατά τη διάρκεια της Χούντας στα Πανεπιστήμια! Αλήθεια, τι απαντά ο Πρωθυπουργός γι’ αυτές τις προκλητικές δηλώσεις; Τις υιοθετεί;

Περισσότερα ΕΔΩ

Δήλωση Φ. Γεννηματά για τη Διεθνή Ημέρα Μνήμης Θυμάτων του Ολοκαυτώματος

“Έχουμε στη μνήμη μας το Ολοκαύτωμα. Αυτό το έγκλημα δεν θα ξεχαστεί. Ξέρουμε που μπορεί να οδηγήσει ο ναζισμός, ο ρατσισμός, η μισαλλοδοξία, ο αντισημιτισμός. Δεν θα ξανασυμβεί, αυτή είναι η δική μας δέσμευση και υποχρέωση. Τιμούμε τα αθώα θύματα, ανάμεσά τους Έλληνες Εβραίοι που ξεκληρίστηκαν. Ποτέ ξανά.”

Μειωμένος ΦΠΑ σε όλα τα νησιά της Επικράτειας

Πρωτοβουλία για την καθιέρωση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ σε όλα τα νησιά της χώρας – ένα μέτρο που φέρει την υπογραφή του Ανδρέα Παπανδρέου και τη σφραγίδα του ΠΑΣΟΚ – αναλαμβάνει με την κατάθεση τροπολογίας το Κίνημα Αλλαγής. Το μέτρο καταργήθηκε σταδιακά από το 2015 έως το 2018, ενώ με την τροπολογία του Κινήματος Αλλαγής προβλέπεται ειδικότερα για τα νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 1.200 κατοίκων η μείωση του συντελεστή όχι κατά 30%, αλλά κατά 60%, από την 1.4.2021.

Στη Βουλή τα κόκκινα δάνεια από το Κίνημα Αλλαγής

Στη Βουλή φέρνει το θέμα των κόκκινων δανείων το Κίνημα Αλλαγής, ζητώντας συζήτηση παρουσία του διοικητή της ΤτΕ, εκπροσώπων των τραπεζών και των funds. Συγκεκριμένα, με επιστολή τους, οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, αφού καταγράφουν τη δυσχερή θέση στην οποία βρίσκονται νοικοκυριά και επιχειρήσεις κι επισημαίνουν ότι η πρώτη κατοικία μένει απροστάτευτη ενώ το ιδιωτικό χρέος ξεπερνά τα 240 δις ευρώ και τα κόκκινα δάνεια πλησιάζουν τα 100 δις ευρώ, ζητούν μεταξύ άλλων να τοποθετηθεί η κυβέρνηση επί της πρότασης της ΤτΕ για τη δημιουργία bad bank. Μια πρόταση που έχει κατατεθεί και από το Κίνημα Αλλαγής από το 2017 για τα επιχειρηματικά δάνεια και απορρίφθηκε τόσο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ όσο και από τη σημερινή κυβέρνηση.

Ελάχιστη υποχρέωση απέναντι στους εργαζομένους του ΟΑΣΘ η ΣΣΕ

Απαντήσεις από την κυβέρνηση και άμεσες αποφάσεις για την τραγική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), με ευθύνη και της προηγούμενης κυβέρνησης, ζητούν με ερώτησή τους βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής. Ένα από τα φλέγοντα ζητήματα που αναδεικνύουν είναι οι διαδικασίες για την υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στον Οργανισμό, ιδιαίτερα δε από τη στιγμή που οι εργαζόμενοι καθημερινά θέτουν σε κίνδυνο λόγω της πανδημίας τους ίδιους τους εαυτούς τους. Συνεπώς, το ελάχιστο που οφείλει απέναντί τους η Πολιτεία είναι να κατοχυρώσει τα εργασιακά τους δικαιώματα.

Ινστιτούτο για τη Σοσιαλδημοκρατία: η πρώτη μας εκδήλωση αύριο

Την πρώτη ανοιχτή διαδικτυακή συζήτηση διοργανώνει το νεοσύστατο Ινστιτούτο για τη Σοσιαλδημοκρατία (ΙΝΣΟΣΙΑΛ) με θέμα: Εργασιακές σχέσεις και δικαιώματα στην εποχή της Τηλεργασίας και της Οικονομίας της Πλατφόρμας” την Πέμπτη 28.01.2021, στις 18.00’.

Στην εκδήλωση θα απευθύνει εναρκτήριο χαιρετισμό η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, ενώ θα μιλήσουν οι: Χρήστος Γούλας – Γεν. Διευθυντής ΙΝΕ ΓΣΕΕ, Ηλίας Κικίλιας – Γεν. Διευθυντής ΙΝΣΕΤΕ, Γιάννης Καρούζος – Δικηγόρος, Εργατολόγος, Μαρίλη Μέξη – Σύμβουλος του ILO, Επικεφαλής ερευνητικών προγραμμάτων Gig Economy Παν. Graduate Institute της Γενεύης και Χρήστος Πρωτόπαπας – πρ. Υπουργός& πρόεδρος ΓΣΕΕ. Συντονίζει η Εύη Χριστοφιλοπούλου, Πρόεδρος ΙΝΣΟΣΙΑΛ.

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί από τις σελίδες του ΙΝΣΟΣΙΑΛ, του Κινήματος Αλλαγής, του ΠΑΣΟΚ και της Προέδρου, Φώφης Γεννηματά στο Facebook.

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το αξιολογήσετε!

Μέση βαθμολογία 0 / 5. Πλήθος ψήφων 0

Δεν υπάρχουν ψήφοι μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.

About energinews

Ο Μανόλης Παπαδάκης γεννήθηκε στις 12 Νοεμβρίου 1988 στο νησί της Κρήτης όπου ζει μέχρι και σήμερα. τελείωσε το λύκειο (ΤΕΕ) ηλεκτρολόγος αλλά παράλληλα ασχολήθηκε και με την μουσική και ιδιαίτερα με την παράδοση της Κρήτης. Επίσης ήταν για 6 χρόνια ηχολήπτης παραγωγός του ράδιο Βερενίκη 89.5 και από της 25 Απριλίου του 2019 είναι ραδιοφωνικός παραγωγός στο ράδιο Λασίθι 92.3 και είναι ιδιοκτήτης της ενημερωτικής ιστοσελίδας www.energinews.gr

View all posts by energinews

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *