ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΛΑΧΟΣ: ΤΑ «ΜΑΓΑΖΙΑ» ΤΩΝ ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ΔΕΝ ΔΙΝΟΥΝ ΣΥΓΧΩΡΟΧΑΡΤΙ ΣΤΗ ΝΔ


0
(0)

Στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» μίλησε σήμερα Πέμπτη, 25.06.2020 ο Γραμματέας Επικοινωνίας του Κινήματος Αλλαγής, Παναγιώτης Βλάχος, όπου σχολίασε τα ακόλουθα:

– Η μεγάλη εικόνα είναι ότι βρισκόμαστε εν μέσω της πανδημίας. Υπάρχει μια κοινωνική και οικονομική κρίση, με μια τουριστική σεζόν που θα φέρει πάρα πολλούς ανέργους στο τέλος της, μεγάλη αβεβαιότητα με τις ελληνοτουρκικές μας σχέσεις, καθώς και το ζήτημα του προσφυγικού. Ζούμε με το μεγαλύτερο συντελεστή αβεβαιότητας στη Μεταπολίτευση. Σε όλα αυτά προστίθεται μια υπόθεση θεσμικής δυσωδίας με βασικούς πρωταγωνιστές ένα θεσμικό και παρακρατικό κύκλωμα το οποίο άνθισε και λειτούργησε επί των ημερών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Ο μέσος πολίτης αντιλαμβάνεται ότι στήθηκε ένας μηχανισμός στην πιο κρίσιμη πρόσφατη πολιτική περίοδο της χώρας, ο οποίος ήθελε να κατοχυρώσει ένα σύστημα εξουσίας και να εξοντώσει τους πολιτικούς του αντιπάλους.

– Επιβεβαιωθήκαμε σε όσα λέγαμε για λυκοφιλία μεταξύ Τσίπρα-Καμμένου, μια παρά φύση συνεργασία ενός αριστερού κόμματος με μια ακροδεξιά πολιτική δύναμη, η οποία έβαζε την ατζέντα στα εθνικά ζητήματα κι έριχνε το επίπεδο του δημόσιου διαλόγου. Ενώ η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρουσιαζόταν ως μια αντιμνημονιακή και φιλολαϊκή κυβέρνηση που βάζει μπροστά τα συμφέροντα του λαού, στην πραγματικότητα προσπαθούσε να εδραιωθεί με νύχια και με δόντια στην εξουσία. Η αλήθεια είναι ότι στήθηκε ένας μηχανισμός που στο ένα πόδι είχε τον Καμμένο και στο άλλο τον Παπαγγελόπουλο.

– Ας μην δίνουμε συγχωροχάρτι όμως στη Νέα Δημοκρατία. Σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ βολεύεται στο να αλλάζει την ατζέντα της συζήτησης. Παρόλο που όσα βγαίνουν στην επιφάνεια έχουν μεγάλη σημασία, η αλήθεια είναι ότι δεν κάνουν καμία διαφορά στην τσέπη των Ελλήνων πολιτών σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο. Απαιτείται ταυτόχρονα διαφάνεια και λογοδοσία, γι’ αυτό και τώρα, χωρίς καθυστέρηση, πρέπει η Κυβέρνηση να αποκαλύψει τις δαπάνες προς τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΧΑΡΗ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗ, ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ, ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

Η διαχείριση του κράτους και της εξουσίας με καθεστωτική λογική και η συνάντηση επιχειρηματικών συμφερόντων και πολιτικής υπήρξαν δύο συχνά φαινόμενα στον σύγχρονο νεοελληνικό δημόσιο βίο, με εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών, στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος, στην αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος και στην αυτονομία των πολιτικών.

Στην πρόσφατη, μάλιστα, πολιτική ιστορία του τόπου, η ταυτόχρονη συνδρομή και των δύο αυτών αρνητικών παραγόντων διέρρηξε τους δεσμούς εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και πολιτικής, καθώς εδραίωνε την πεποίθηση στους πολίτες ότι η καθεστωτική διαχείριση των μηχανισμών εξουσίας σκόπευε στην εξυπηρέτηση οικονομικών συμφερόντων, μακράν του πλαισίου νομιμότητας και του υγειούς ανταγωνισμού, με ανταπόδοση την ενίσχυση της πολιτικής θέσης κομμάτων και πολιτευτών.

Όσα αποκαλύπτονται τις τελευταίες εβδομάδες, με αφορμή τις εργασίες της Προανακριτικής Επιτροπής, του έκτακτου καθεστώτος των απευθείας αναθέσεων στις δημόσιες συμβάσεις και στην αδιαφανή διαχείριση δημοσίων κονδυλίων, διαμορφώνουν εκ νέου μια όζουσα ατμόσφαιρα στο δημόσιο σκηνικό και δημιουργούν συνθήκες αποδόμησης του πολιτικού συστήματος. Πέραν των πραγματικών γεγονότων, ο κίνδυνος για την ομαλή λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος αυξάνεται με ευθύνη των δύο μεγαλύτερων πολιτικών κομμάτων, πρόθυμων να εναλλάσσονται στις κατηγορίες κατά του αντιπάλου, αναλόγως με τη θέση τους στην κυβέρνηση ή στην αντιπολίτευση.

Είναι η ώρα να ξαναθέσουμε το θέμα των θεσμικών εγγυήσεων για την προστασία της νομιμότητας, της διαφάνειας, της χρηστής διοίκησης και της αξιοπιστίας της πολιτικής.

Την ευκαιρία μας παρέχει το συζητούμενο νομοσχέδιο για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ένα κεφάλαιο του οποίου ρυθμίζει τα της αρμοδιότητας του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας, σχετικά με τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας των δημοσίων συμβάσεων. Είναι γνωστό ότι το συνηθέστερο και πιο επικίνδυνο σημείο συνάντησης των επιχειρηματικών συμφερόντων με κρατικούς και πολιτικούς αξιωματούχους είναι ο τομέας των δημοσίων συμβάσεων για την ανάθεση έργων, προμηθειών και παροχής υπηρεσιών. Σε αυτήν την «τομή» συχνά παράγονται φαινόμενα αυθαιρεσίας, παρακάμπτεται η νομιμότητα και πλήττεται η αναγκαία διαφάνεια. Κατά καιρούς επιχειρήθηκε η επίλυση του προβλήματος με μέτρα που δεν ήταν πάντοτε επιτυχή ούτε και ολοκληρωμένα.

Υπό το παρόν νομοθετικό καθεστώς, συντρέχουν οι αρμοδιότητες τριών οργάνων με σκοπό την εξασφάλιση του υγειούς ανταγωνισμού. Η αρμοδιότητα του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας των δημοσίων συμβάσεων, δηλαδή για τον έλεγχο της αντικειμενικότητας και νομιμότητας των διαγωνιστικών διαδικασιών, στο στάδιο πριν από την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο. Η αρμοδιότητα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, η οποία έχει κυρίως κανονιστικό περιεχόμενο και περιλαμβάνει δειγματοληπτικούς ελέγχους. Τέλος, η αρμοδιότητα της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, η οποία κατατείνει στην επίλυση των διαφορών που ανακύπτουν μεταξύ των αναθετουσών αρχών και των υποψηφίων αναδόχων.

Παρά ταύτα τα κενά που παρατηρούνται στον έλεγχο κατά τη διαδικασία σύναψης των δημοσίων συμβάσεων είναι μεγάλα. Ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά, κατά περίπτωση, σε συμβάσεις άνω των τριακοσίων χιλιάδων ευρώ ή σε συμβάσεις άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Την ίδια ώρα, ο έλεγχος της Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων είναι αναιμικός, αφού είναι μόνον δειγματοληπτικός. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι σχεδόν το σύνολο των συμβάσεων μέχρι τριακόσιες χιλιάδες ευρώ και το σύνολο των συγχρηματοδοτουμένων συμβάσεων από την ΕΕ μέχρι πέντε εκατομμύρια ευρώ παραμένουν ανέλεγκτες.

Ενόψει των παραπάνω προτείνω:

Να ενοποιηθούν οι δύο ανεξάρτητες αρχές σε μια νέα ενιαία ανεξάρτητη αρχή για τον έλεγχο των δημοσίων συμβάσεων, στελεχωμένη με επαρκές και υψηλών προσόντων προσωπικό και αποτελούμενη από δύο τμήματα. Ένα για την επίλυση των προδικαστικών διαφορών, δηλαδή για την επίλυση των διαφορών που ανακύπτουν όσο ακόμα εξελίσσεται η διαγωνιστική διαδικασία και ένα δεύτερο τμήμα που θέτει τους κανόνες για πρότυπες διαδικασίες ανταγωνισμού.
Η νέα ενιαία ανεξάρτητη αρχή θα διατηρήσει μεν την αρμοδιότητα δειγματοληπτικών ελέγχων για τις μεγάλης αξίας συμβάσεις πριν από τον τελικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά θα ασκεί υποχρεωτικό έλεγχο για όλες τις συμβάσεις κάτω του ύψους των τριακοσίων χιλιάδων ευρώ και τις συγχρηματοδοτούμενες κάτω του ύψους των πέντε εκατομμυρίων ευρώ. Οι έλεγχοι θα τελούνται εντός συγκεκριμένης προθεσμίας.
Έχει αποδειχθεί ότι οι πιο σύντομες αναθέσεις δημοσίων συμβάσεων είναι αυτές στις οποίες τηρούνται όλοι οι κανόνες διαφάνειας.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΦΩΦΗΣ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΟΥ TOP CHANNEL ΚΟΖΑΝΗΣ (ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΙΣ 19:00)

Η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, στο πλαίσιο της περιοδείας της στη Δυτική Μακεδονία, θα παραχωρήσει συνέντευξη σήμερα Πέμπτη 25 Ιουνίου και ώρα 19:00 στο Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων του Top Channel Κοζάνης με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Πλιάτσιο.

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΑΣΠΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΣΤΗΡΙΓΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

On camera

Η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, πραγματοποιεί διήμερη περιοδεία στη Δυτική Μακεδονία.

Μετά την επίσκεψή της στην 5η Μονάδα του ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:

Για τις πολιτικές εξελίξεις

Οι αποκαλύψεις για το παρακράτος ΣΥΡΙΖΑ, το «μαγαζί» και τα «παραμάγαζα», σοκάρουν και δηλητηριάζουν την πολιτική ζωή. Οι πολιτικές ευθύνες του κ. Τσίπρα είναι μεγάλες και καθιστούν τον ΣΥΡΙΖΑ αδύναμο και αναξιόπιστο να ασκήσει το ρόλο του ως αξιωματική αντιπολίτευση, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για τη χώρα. Ίσως γι’ αυτό ο κ. Μητσοτάκης πασχίζει να τον βγάλει από το κάδρο των πολιτικών ευθυνών. Δεν θα τον αφήσουμε όμως ανενόχλητο να συνεχίσει τις συντηρητικές του πολιτικές. Το Κίνημα Αλλαγής είναι εδώ, ασπίδα για τη δημοκρατία, στήριγμα για την κοινωνία.

Για τη Δυτική Μακεδονία

Είμαστε εδώ να ενώσουμε τη φωνή μας με τους πολίτες, για να μην γίνει η Δυτική Μακεδονία η παράπλευρη απώλεια των επιλογών της Κυβέρνησης. Αγωνιζόμαστε για να εξασφαλιστούν ο απαραίτητος χρόνος και οι πόροι για δίκαιη μετάβαση. Με νέο σχέδιο, μπορούμε να εγγυηθούμε ότι η περιοχή, όχι μόνο θα διατηρήσει αλλά και θα ενισχύσει το ενεργειακό της brand name. Με όρθια την κοινωνία και ζωντανή την οικονομία.

ΔΗΛΩΣΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΦΡΑΓΓΙΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

«Εμπαιγμός των επιχειρήσεων και των εργαζομένων του τουρισμού δια στόματος Πρωθυπουργού»

Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, σε σημερινή εκδήλωση του ΣΕΤΕ, παραδέχθηκε τη βαθύτατη κρίση στον τουρισμό και τη συρρίκνωση της φετινής συμβολής του στο ΑΕΠ της χώρας. Παρέπεμψε δε για το τέλος Ιουλίου πιθανά πρόσθετα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης. Ουσιαστικά μας κοροϊδεύει. Τότε θα είναι πολύ αργά. Ο ελληνικός τουρισμός θα έχει βρεθεί μπροστά στην καταστροφή και οι εποχικά εργαζόμενοι στην ανεργία.

Το Κίνημα Αλλαγής έχει ζητήσει εγκαίρως και επανειλημμένα τη λήψη γενναίων μέτρων με μείωση του ΦΠΑ στο 6% στην εστίαση και στη διαμονή, μηδενική προκαταβολή φόρου για το 2020 και ένα γενναίο πρόγραμμα επιδότησης της εργασίας στον τουριστικό κλάδο.

Η πολιτική ηγεσία οφείλει έστω και τώρα να αλλάξει τη στάση της.

Οι μεγάλες κρίσεις απαιτούν γενναίες αποφάσεις. Χρειάζονται γρήγορους και λεπτούς χειρισμούς και ηγεσία με γνώση και εμπειρία. Αυτά προφανώς απουσιάζουν από το Υπουργείο Τουρισμού και την Κυβέρνηση.

ΑΝΟΙΧΤΗ ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: «ΔΙΚΑΙΗ ΚΑΙ ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑ-ΛΙΓΝΙΤΗ ΕΠΟΧΗ» (ΠΕΜΠΤΗ 25/6 ΣΤΙΣ 20:ΟΟ)

ΑΝΟΙΧΤΗ ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: «ΔΙΚΑΙΗ ΚΑΙ ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑ-ΛΙΓΝΙΤΗ ΕΠΟΧΗ»

Στο πλαίσιο των περιφερειακών συνδιασκέψεων του, το Κίνημα Αλλαγής οργανώνει ανοιχτή τηλεδιάσκεψη στην Δυτική Μακεδονία με θέμα «Δίκαιη και Ομαλή μετάβαση στη μετα-λιγνίτη εποχή», Πέμπτη 25.06.2020 στις 20.00.

Συμμετέχουν:

Φώφη Γεννηματά, Πρόεδρος Κινήματος Αλλαγής (Εισαγωγική Ομιλία)

  • Ζεμπιλιάδου Γεωργία, Επικεφαλής Συνδυασμού ΕΛΠΙΔΑ στην Δ. Μακεδονία.
  • Τσαφτάρης Θανάσης, Ομότιμος Καθηγητής Α.Π.Θ., πρ. Υπουργός,
  • Μιχαηλίδης Ξενοφών, Dr Χημικός Μηχανικός
  • Αρβανιτίδης Γιώργος, βουλευτής Κινήματος Αλλαγής, υπεύθυνος για θέματα Ενέργειας και Περιβάλλοντος

Παρεμβαίνουν:

  • Θεοδουλίδης Θεόδωρος, Πρύτανης Παν/μιου Δ. Μακεδονίας
  • Μαλούτας Λάζαρος, Δήμαρχος Κοζάνης
  • Γιαννάκης Βασίλης, Δήμαρχος Φλώρινας και Πρόεδρος των Ενεργειακών Δήμων
  • Πλακεντάς Παναγιώτης, Δήμαρχος Εορδαίας
  • Μπιτάκης Άνθιμος, Δήμαρχος Αμυνταίου
  • Κουκουλόπουλος Πάρης, πρ. υπουργός, μέλος Πολ. Συμβουλίου Κινήματος Αλλαγής
  • Σαπαλίδης Σάββας, Πρόεδρος ΕΒΕ Φλώρινας
  • Μητλιάγκας Γιάννης, ΕΒΕ Κοζάνης
  • Τσιλφίδης Τάσος, Εργατικό Κέντρο Πτολεμαϊδας
  • Σιάκος Κώστας, Πρόεδρος Ε.Κ. Φλώρινας,
  • Αδαμίδης Γιώργος, Πρόεδρος ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ

Συντονίζει ο Γιάννης Στρατάκης, Περιφερειακός Συντονιστής Κινήματος Αλλαγής

*Η εκδήλωση θα προβληθεί ζωντανά από τη σελίδα του Κινήματος Αλλαγής στο Facebook (https://www.facebook.com/kinimallagis/)

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΜΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

Τρία χρόνια μετά τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι με τους 102 νεκρούς πληροφορούμαστε ότι ασκήθηκε συμπληρωματική δίωξη εναντίον και άλλων, πέραν των αρχικών που είχαν συμπεριληφθεί στη δικογραφία πρόσωπων, από τους οποίους θα ζητηθούν ευθύνες για την πρωτοφανή εκείνη καταστροφή.

Τρία χρόνια με κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ δεν υπήρξε βοήθεια της Πολιτείας στο έργο της Δικαιοσύνης προκειμένου να επισπευστεί η διαδικασία απονομής της. Αντιθέτως, υπήρξαν κωλυσιεργίες, αβελτηρίες και ιδιοτέλειες όπως φάνηκε από την αιφνίδια επίσκεψη των εισαγγελικών λειτουργών, προ ημερών, στο Χαλάνδρι προς αναζήτηση επιπλέον στοιχείων.

Όσοι ολιγώρησαν, αδιαφόρησαν και οδήγησαν με πράξεις η παραλείψεις τους στην πρωτόγνωρη εκείνη τραγωδία δεν μπορούν να κρύβονται πίσω από γραφειοκρατικές και διοικητικές  καθυστερήσεις. Οι συγγενείς και φίλοι των ανθρώπων που τόσο άδικα χάθηκαν στο Μάτι  απαιτούν την επίσπευση των διαδικασιών και την, κατά το δυνατό, ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης. Ζητάμε από την κυβέρνηση να εισφέρει σ’ αυτή την διαδικασία ό,τι απαιτείται προκειμένου να διασφαλιστεί η ταχεία και ομαλή διεξαγωγή της δίκης και η υποδειγματική τιμωρία των υπευθύνων.

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ Ν.ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΩΣ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΟΡΗΤΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠ. ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Συζητάμε σήμερα στην ολομέλεια ένα νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της Δικαιοσύνης, την στιγμή που διανύουμε μια εβδομάδα που η Δικαιοσύνη μας και οι θεσμοί κλονίζεται διαρκώς, από αποκαλύψεις που βγαίνουν στο φως της επικαιρότητας. Νομίζω ότι πρέπει να δούμε την όλη εικόνα, γιατί η παρούσα κατάσταση το λιγότερο προκαλεί ανατριχίλα.

Όπως γίνεται αντιληπτό εδώ έχει δημιουργηθεί ένα πολύ μεγάλο απόστημα, που δημιουργεί με την σειρά του μια πολύ μεγάλη αποστροφή της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στην πολιτική, απέναντι και στους ίδιους τους θεσμούς. Πλήττονται οι θεσμοί μας, πλήττεται η Δημοκρατία μας με όλα αυτά. Χρειάζεται να πέσει φως παντού, πρέπει η Δικαιοσύνη να κάνει την δουλειά της απερίσπαστα.

Έτσι πρέπει και έτσι αρμόζει, ειδικά στα ζητήματα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, και έχω τονίσει, όχι μόνο σε αυτό το νομοσχέδιο, αλλά σε όλα τα νομοσχέδια που έχουν έρθει προς ψήφιση, ότι θέλουμε να γίνουν εκείνες οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο χώρο της δικαιοσύνης, προκειμένου να μπορέσουν να λυθούν χρόνιες παθογένειες που την ταλανίζουν και κυρίως ταλανίζουν τους Έλληνες πολίτες, αφουγκραζόμενοι, αν θέλετε, τις ίδιες τις ανάγκες της ελληνικής πολιτείας.

Επειδή είναι η πρώτη μας συζήτηση στην Ολομέλεια, και την παρακολουθούν συνάδελφοι που δεν είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν στις συζητήσεις και αναλύσεις που έγιναν κατά την διάρκεια των επιτροπών, θα αναφερθώ επιγραμματικά στα βασικά μέρη του παρόντος νομοσχεδίου.

Το παρόν σχέδιο νόμου μεταξύ άλλων ουσιαστικά περιλαμβάνει:

  • τη θέσπιση ενός ενιαίου κειμένου δικονομίας για το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτό είχε προετοιμασθεί το 2018 από νομοπαρασκευαστική επιτροπή που συγκροτήθηκε με απόφαση του τότε Υπουργού Δικαιοσύνης υπό την προεδρία του νυν Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, και το είχε επεξεργαστεί η Ολομέλεια του Δικαστηρίου.
  • τροποποιήσεις του Κώδικα Νόμων για το ΕΣ που πρότεινε η Ολομέλεια του ΕΣ,
  • τη θέσπιση ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου για τον προσυμβατικό έλεγχο που ασκεί το ΕΣ και
  • διατάξεις για την επεξεργασία δικαστικών στατιστικών στοιχείων, ειδικών τμημάτων στα πολιτικά και στα διοικητικά δικαστήρια και άλλες διατάξεις.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το ΕΣ είναι φορέας ιστορικής μνήμης και δυναμικής. Ο θεσμός του διατρέχει όλη την περίοδο του Ελληνισμού. Το θεσμικό πλαίσιο του δημοσιονομικού ελέγχου που ίσχυσε ήδη στην Αθηναϊκή δημοκρατία και περιέγραψε αναλυτικά ο Αριστοτέλης. Κατά τον Σταγειρίτη φιλόσοφο, ο δημοσιονομικός έλεγχος διενεργείται από πρόσωπα σαφώς διακεκριμένα από τους υπόλοιπους άρχοντες. Οι λεγόμενοι Ευθύνοι ήταν η υβριδική μορφή του θεσμού των σύγχρονων ελεγκτικών οργάνων ενώπιον των οποίων λογοδοτούσαν οι άρχοντες διαχειριστές του δημόσιου θησαυρού. Η δε σημασία της ύπαρξης και της καλής λειτουργίας των ελεγκτικών οργάνων την Αθηναϊκή δημοκρατία ήταν τέτοια που η ήττα της από τους Λακεδαιμονίους, αποδόθηκε στη χαλάρωση της αποδοτικότητας του δημοσιονομικού ελέγχου. Ο Πλάτωνας δε στο τελευταίο του έργο στους Νόμους, προτείνει την αναμόρφωση του θεσμού των Ευθύνων, του τότε Ελεγκτικού οργάνου.

Στην νεότερη ιστορία μας το ελεγκτικό συνέδριο ιδρύθηκε το 1833 κατά το πρότυπο του αντίστοιχου γαλλικού δικαστηρίου ως “η ανώτατη ως προς το διοικητικόν ελεγκτική αρχή“, και δημιουργήθηκε για την κακή διαχείριση των πρώτων εξωτερικών δανείων και την πρώτη χρεοκοπία της χώρας. Στη διάρκεια των χρόνων, του ανατέθηκε σειρά νέων αρμοδιοτήτων, σήμερα δε είναι ένα διφυές όργανο. Ανώτατη διοικητική αρχή που οι αρμοδιότητες της καθορίζονται πλέον από το άρθρο 98 του Συντάγματος, και έχει ουσιαστικά να κάνει με τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και την αποτελεσματικότητα στον τομέα των δημοσίων δαπανών. Η επίτευξη αυτών των στόχων συνιστά άλλωστε και την έννοια της “καλής διακυβέρνησης”, της “χρηστής διοίκησης”.

Γι αυτό άλλωστε και η θέσπιση στο πρώτο μέρος διατάξεων ενιαίας δικονομίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού καταργούνται πολύπλοκοι, αρχαϊκοί θεσμοί που δυσχέραιναν την πρόσβαση στο ΕΣ και συγχρόνως υιοθετούνται ρυθμίσεις, όπου υφίστατο κενό.

Συνεχίζοντας στα επιμέρους θέματα θέλω να επισημάνω ότι,

Αν θέλουμε να μιλήσουμε ειλικρινά πρώτα θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι σε αντίθεση με το τι αναφέρεται στο άρθρο 11 του συγκεκριμένου νομοσχεδίου ότι δηλαδή οι διάδικοι είναι ισότιμοι ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου: Αυτό δεν είναι αλήθεια, όταν διάδικος-αντίδικος είναι το Ελληνικό Δημόσιο. Δεν είναι για πολλές περιπτώσεις ισότιμος διάδικος. Το Δημόσιο είναι προνομιακός διάδικος και κατά την άποψή μου πρέπει να είναι προνομιακός διάδικος, αλλά με όρια. Με μέτρο προνομιακός γιατί; Γιατί ελληνικό Δημόσιο είμαστε όλοι εμείς οι Έλληνες πολίτες, μηδενός εξαιρουμένου. Όμως ως διάδικος το Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να επιβάλλει και να ποδοπατεί τα δικαιώματα των Ελλήνων πολιτών.

Δεν μπορεί να αυθαιρετεί. Το Σύνταγμα και οι νόμοι ισχύουν και πρέπει να είναι σεβαστοί από όλους, ιδιαίτερα δε από το Δημόσιο.

Δύο από τα μεγαλύτερα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία του ΕΣ, ως Δικαστηρίου, είναι οι καθυστερήσεις στην εκδίκαση των υποθέσεων και η μη εκτέλεση των δικαστικών αποφάσεων.

Θέλω να τονίσω για πολλοστή φορά, ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα ειδικά στο Ελεγκτικό Συνέδριο είναι ο χρόνος της εκδίκασης των υποθέσεων, ο οποίος σήμερα ξεπερνάει σε ορισμένες περιπτώσεις τα πέντε (5) χρόνια για να προσδιοριστεί μία υπόθεση στο τμήμα, πχ συνταξιοδοτική και πάνω από ένα (1) χρόνο να εκδοθεί απόφαση που στις περισσότερες περιπτώσεις, έχει επιλυθεί το νομικό ζήτημα με αποφάσεις της Ολομέλειας του Δικαστηρίου. Εάν η υπόθεση αχθεί στην Ολομέλεια μέχρι να προσδιοριστεί και να εκδοθεί απόφαση, περνούν άλλα τρία (3) ή τέσσερα (4) χρόνια με αποτέλεσμα να έχουμε πραγματική αρνησιδικία και καταδίκες της χώρας μας από τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.

Το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η μη συμμόρφωση του Ελληνικού Δημοσίου στις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Όσον αφορά τη μη συμμόρφωση του Ελληνικού Δημοσίου στις αποφάσεις του ΕΣ, δεν νοείται ευνομούμενη πολιτεία, στην οποία η μια εξουσία να μην εκτελεί τις αποφάσεις της άλλης. Πού είναι η συνταγματική διάκριση των εξουσιών; Πού είναι η ισοτιμία τους;

Κύριε Υπουργέ, πρέπει επιτέλους να λυθεί το θέμα αυτό το οποίο αναφέρεται στο άρθρο 304, που παραπέμπει στο ν.3068/2002, που ψηφίστηκε επί ΠΑΣΟΚ για την εκτέλεση από την Πολιτεία των δικαστικών αποφάσεων. Νομίζω ότι είναι προφανές και αναντίρρητο, ότι το σημαντικότερο μέρος μιας δίκαιης δίκης είναι η εκτέλεση της δικαστικής απόφασης. Το θέμα αυτό έπρεπε να είναι αυτονόητο και όχι ζητούμενο.

Θέλω επίσης να μου πείτε επίσης, στην παρ 3 του άρθρου 304,που αναφέρεται στην προσωπική ευθύνη του παραβάτη που δεν εκτελεί την απόφαση, πέραν της ποινικής ευθύνης του άρθ. 259 του ΠΚ, ποιος είναι ο παραβάτης εν προκειμένω; Ο υπουργός Οικονομικών, ο Υπουργός εργασίας και κοινωνικής ασφάλισης, άλλος Υπουργός ή οι αρμόδιοι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ; Ή μήπως όλοι μαζί οι παραπάνω ή οι αρμόδιοι υπάλληλοι του εκάστοτε φορέα;

Νομίζω πως πρέπει να αναλυθεί ποιος είναι ο παραβάτης προς αποζημίωση. Γιατί έτσι όπως έχει διατυπωθεί πάσχει από αοριστία.

Εάν θέλει το νομοσχέδιο αυτό να δείξει ως παραβάτες μόνο τους Δημόσιους υπαλλήλους, είναι σε λάθος κατεύθυνση. Και τούτο, γιατί κανείς Δημόσιος υπάλληλος όσο υψηλόβαθμος κι αν είναι δεν θα εκτελέσει ποτέ, καμία απόφαση, αν δεν πάρει εντολή Υπουργού.

Στον τομέα των ειδικών τμημάτων. Ομολογώ, κύριε Υπουργέ, πως δυστυχώς, στα ερωτήματα που σας έθεσα, δεν έχουμε πειστεί από τις σχετικές τοποθετήσεις σας.

Βεβαίως, και είμαστε θετικοί στη δημιουργία των ειδικών τμημάτων τα οποία θα στηρίξουν την επανεκκίνηση της ανάπτυξης στη χώρα μας, γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι η νομική επισφάλεια και η βραδύτητα απονομής δικαιοσύνης είναι αποτρεπτικοί παράγοντες για να έρθουν επενδύσεις στη χώρα μας, όμως σας εξήγησα επανειλημμένως ότι όσον αφορά την τακτική δικαιοσύνη το να στελεχώσεις τα ειδικά τμήματα με δικαστές και υπαλλήλους αφαιρώντας τους από τα υπόλοιπα τμήματα θα οδηγήσουν σε απίστευτες καθυστερήσεις στις υπόλοιπες περιπτώσεις.

Πολύ φοβάμαι πως με τον τρόπο αυτό που προτείνετε, το νομοσχέδιο- ο νόμος αυτός θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από εκείνα που θέλει να επιλύσει. Δεν μπορείς να έχεις απονομή δικαιοσύνης δύο και τριών ταχυτήτων. Τα δικαιώματα και οι αξιώσεις των πολιτών δεν μπαίνουν στη ζυγαριά. Ο πόνος και η αγωνία όσων προσφεύγουν στα δικαστήρια, απαιτεί σεβασμό χωρίς διακρίσεις. Η δικαιοσύνη οφείλει να έχει στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων της τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών, που στερείται και οικονομικών πόρων, κι όχι μόνο τους επενδυτές.

Σχετικά πάλι με τα ειδικά τμήματα των Διοικητικών Δικαστηρίων, αναφέρετε πως θα στελεχώνονται με τριετή θητεία η οποία μπορεί να ανανεωθεί. Αλλά δεν προσδιορίζετε το πόσες φορές μπορεί να ανανεωθεί. Κάτι το οποίο δημιουργεί ζητήματα αμεροληψίας αλλά και ολόπλευρης κατάρτισης των δικαστών που υπηρετούν σε αυτά.

Σχετικά με τη δημιουργία της αυτοτελούς υπηρεσίας συλλογής και επεξεργασίας στατιστικών στοιχείων. Πρόκειται επίσης για ένα έργο ΠΑΣΟΚ επί υπουργίας Χάρης Καστανίδη και αργότερα Μιλτιάδη Παπαϊωάννου. Παρόλα αυτά, συμφωνούμε με την άποψη που εξέφρασε και η Ένωση Διοικητικών Δικαστών, πως φαίνεται η προσπάθεια να εστιάζει στο κόστος της διαδικασίας και στην ποσοτική απόδοση κάθε δικαστικής μονάδας, παραλείποντας όμως να ενταχθεί στους σκοπούς της το μείζον. Δηλαδή, η διερεύνηση των λόγων που οδηγούν στις καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης. Λόγοι που πολλές φορές έχουν να κάνουν με την πολυνομία, με τη δαιδαλώδη νομοθεσία, με γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και ούτω καθεξής.

Κλείνοντας, θέλω να σταθώ στο κομμάτι των προσυμβατικών ελέγχων, κάνοντας μια σύντομη αναφορά, στα ποσοτικά όρια των ελέγχων. Θεωρούμε και εμείς πως δεν θα πρέπει να αυξηθεί το ποσό των πέντε εκατομμυρίων ευρώ για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Είναι θετικό ότι μειώνεται το ποσό του προσυμβατικού ελέγχου στις 300.000ευρώ, στις συμβάσεις έργων και προμηθειών και υπηρεσιών από τις 500.000ευρώ που ήταν, με δεδομένο ότι έχει καταργηθεί ο προληπτικός έλεγχος δαπανών και έχει ουσιαστικά δημιουργηθεί ένα κενό.

Ενδεχόμενα θα μπορούσε να μειωθεί ακόμη περισσότερο, λαμβάνοντας υπόψιν τα νέα δεδομένα της πανδημίας, κ.τ.λ.

Κύριες και κύριοι συνάδελφοι, το ΕΣ πρέπει με βάση το βελτιωμένο και κωδικοποιημένο νέο νομοθετικό πλαίσιο να ανταποκρίνεται με πληρότητα, σε όλες τις αρμοδιότητες του, αλλά και στην κύρια και σημαντική αποστολή του που είναι ο ενδελεχής έλεγχος των δαπανών του Κράτους, του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των ΝΠΔΔ.

Θεωρώ ότι:

  • Ο έλεγχος από το ΕΣ πρέπει να εναρμονιστεί με τα διεθνή ελεγκτικά πρότυπα, να περιλαμβάνει όχι μόνο τον έλεγχο της νομιμότητας των εσόδων και εξόδων του Δημοσίου, αλλά και να εξακριβώνει τη χρηστή ή μη διαχείριση.
  • Ο προσυμβατικός έλεγχος των δημόσιων συμβάσεων να γίνει πιο επίκαιρος και πιο ουσιαστικός. Χωρίς εξαιρέσεις. Να μπορούν να ελέγχονται και οι κανόνες υγιούς ανταγωνισμού. Να αξιολογείται και η οικονομικότητα και η αποδοτικότητα της κάθε διαγωνιστικής διαδικασίας.
  • Θα πρότεινα ο έλεγχος των υπόχρεων βουλευτών και δικαστών κτλ, για υποβολή δήλωσης πόθεν έσχες που θεωρείται από την κοινή γνώμη αναξιόπιστος, να είναι αρμοδιότητα του ελεγκτικού συνεδρίου, με το κύρος αυτής της δικαστικής αρχής.
  • Ο έλεγχος του ισολογισμού και του απολογισμού του κράτους να γίνεται σε πιο στενή συνεργασία με την βουλή σύμφωνα με το γαλλικό πρότυπο.

Εν κατακλείδι κοι συνάδελφοι,

Παρατηρούμε καθημερινά πως η εποχή μας άλλαξε και πλέον κυριαρχούν νέα πραγματικά δεδομένα. Για αυτό επιβάλλεται η χώρα να προχωρήσει άμεσα και αποφασιστικά στη δημιουργία ενός κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου και σε νέες διοικητικές δομές για να ανταποκριθεί στο αίτημα για λειτουργία της πολιτείας με δημοσιονομική διαφάνεια και αμεροληψία που θα παρέχει όμως ίσες ευκαιρίες σε όλους μέσα από μία σύγχρονη και αποτελεσματική διοίκηση που θα εξυπηρετεί ταχύτατα τον πολίτη.

Τα ζητήματα της αδιαφάνειας στην οικονομική διαχείριση και της καταπολέμησης της διαφθοράς μας έχουν ταλανίσει πάρα πολύ, άρα ο εκσυγχρονισμός και η κωδικοποίηση της νομοθεσίας όσον αφορά στη λειτουργία του ΕΣ είναι καλοδεχούμενα και άκρως απαραίτητα.

Θέλουμε διαφάνεια,

Θέλουμε ταχεία απονομή δικαιοσύνης,

Θέλουμε εκσυγχρονισμό του δικονομικού συστήματος όλων των Δικαστηρίων και το ΕΣ φυσικά.

Και μπορούμε να το πετύχουμε με όρους καλής νομοθέτησης κι όχι με νομοθετήματα που ψηφίζονται χειροκροτούμενα και αμέσως μετά τροποποιούνται δυο και τρεις φορές.

Στεκόμαστε θετικά σε όποιο νομοσχέδιο επιχειρεί να επιλύσει προβλήματα, έστω και μερικώς. Μακάρι σε αυτή την αίθουσα να μπορούσαμε να συνεννοηθούμε σε πολλά θέματα που μπορούμε να συμφωνήσουμε.

Έτσι τουλάχιστον θα περνούσαν στην κοινωνία μας, θετικά και ελπιδοφόρα μηνύματα και το πολιτικό μας σύστημα αργά αλλά σίγουρα, θα ενίσχυε την όποια αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα του έχει απομείνει.

Ευχαριστώ θερμά.

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το αξιολογήσετε!

Μέση βαθμολογία 0 / 5. Πλήθος ψήφων 0

Δεν υπάρχουν ψήφοι μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.

About energinews (admin)

Ο Μανόλης Παπαδάκης γεννήθηκε στις 12 Νοεμβρίου 1988 στο νησί της Κρήτης όπου ζει μέχρι και σήμερα. τελείωσε το λύκειο (ΤΕΕ) ηλεκτρολόγος αλλά παράλληλα ασχολήθηκε και με την μουσική και ιδιαίτερα με την παράδοση της Κρήτης. Επίσης ήταν για 6 χρόνια ηχολήπτης παραγωγός του ράδιο Βερενίκη 89.5 και από της 25 Απριλίου του 2019 είναι ραδιοφωνικός παραγωγός στο ράδιο Λασίθι 92.3 και είναι ιδιοκτήτης της ενημερωτικής ιστοσελίδας www.energinews.gr

View all posts by energinews (admin)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *