ΟΜΙΛΙΑ ΑΝΔΡΕΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΚΠΕ ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΟ ΕΤΗΣΙΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΚΕΔΕ ΣΤΟ ΒΟΛΟ


Reading time: 28 Minutes

Τελευταία ενημέρωση 22 Νοεμβρίου 2022 by energinews (admin)

Κύριοι Υπουργοί,

Αγαπητοί Δήμαρχοι, Αντιδήμαρχοι, Δημοτικοί σύμβουλοι,

Κυρίες & Κύριοι,

Φίλες & Φίλοι,

Η καρδιά της Ελληνικής Αυτοδιοίκησης θα χτυπά για τις επόμενες 3 ημέρες εδώ στο Βόλο και χαίρομαι ιδιαίτερα που βρίσκομαι εδώ μαζί σας, σε μια κρίσιμη καμπή για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, 11 περίπου μήνες πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές.

● Όλοι σας γνωρίζετε τους στενούς δεσμούς που έχει η Παράταξή μας με την Τ.Α.
✔ Απ’ όταν ο Ανδρέας Παπανδρέου στην Ιδρυτική Διακήρυξη της 3ης Σεπτέμβρη, έθετε ως προτεραιότητα «τη διοικητική αποκέντρωση με ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» μέχρι τις μεγάλες μεταρρυθμιστικές τομές που άλλαξαν προς το βέλτιστο τη φυσιογνωμία της Τ.Α. και τη σχέση της με τους πολίτες, με τα Σχέδια Καποδίστριας και Καλλικράτης, τη δημιουργία των ΚΕΠ, τα Βοήθεια στο Σπίτι, τα ΚΑΠΗ κ.α.
● Τα τελευταία ωστόσο χρόνια – ιδιαίτερα από το 2015 και μετά – η Τοπική Αυτοδιοίκηση δοκιμάζεται σε θεσμικό, οικονομικό και επιχειρησιακό επίπεδο, βιώνοντας τις αρνητικές συνέπειες των πολιτικών που εφαρμόζει η κυβέρνηση της ΝΔ (2019-σήμερα) αλλά και αυτών που εφάρμοσε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (2015-2019).
● Με επιλογές άλλοτε συντηρητικές και άλλοτε ιδεοληπτικές από τα παραπάνω κόμματα, ο χώρος της Αυτοδιοίκησης – και ιδιαίτερα του α’ βαθμού – βρίσκεται σήμερα σ’ ένα θεσμικό, οργανωτικό και λειτουργικό “αδιέξοδο”, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών και την εκπλήρωση του πολυεπίπεδου ρόλου της σε οικονομικό, κοινωνικό και αναπτυξιακό επίπεδο.
● Και αυτό παρά τις εργώδεις προσπάθειες που καταβάλετε εσείς, τα στελέχη της αυτοδιοίκησης, από την πρώτη γραμμή της μάχης.
● Τα θέματα άλλωστε που υπονομεύουν τη βιωσιμότητα και την προοπτική των πόλεων μας είναι πολλά και εσείς τα γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα.
● Υποστελέχωση υπηρεσιών, ανεπαρκείς προσλήψεις, υποχρηματοδότηση, αύξηση της διοικητικής γραφειοκρατίας, ασφυκτικότερο πλαίσιο ελέγχου, άμεση εξάρτηση από το κεντρικό κράτος σε ότι αφορά την πρόσβαση σε πόρους και έργα, είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που οι Δήμοι βιώνουν καθημερινά, ενώ εσχάτως η Τ.Α. κλήθηκε να αντιμετωπίσει τόσο την πανδημία του COVID-19 όσο και την ενεργειακή κρίση που οξύνθηκε μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. Ζητήματα που έχουν δημιουργήσει μια ασφυκτική συνθήκη, όπως η ΚΕΔΕ έχει πολλάκις επισημάνει, δεδομένων των ανεπαρκών μέτρων στήριξης των δήμων και των περιφερειών από την παρούσα Κυβέρνηση.
● Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα που μιλάμε, πολλοί Δήμοι και ΔΕΥΑ της χώρας αδυνατούν να καταρτίσουν ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς για το 2023 λόγω του αυξημένου ενεργειακού κόστους που υπονομεύει τη βιώσιμοτητα τους, αναγκάζοντας τους να επιδίδονται σε «αλχημείες» και περικοπή παρεχόμενων υπηρεσιών για να καταφέρουν να έχουν στις αρχές του χρόνου εγκεκριμένους προϋπολογισμούς.
● Και όλα αυτά δεν τα λέμε εμείς από το μυαλό μας.
● Το αναγνωρίζει η ίδια η Κυβέρνηση, στο προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, που κατέθεσε στη Βουλή…
✔ Έλλειμμα 246 εκατ. στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για το 2022 και ομοίως έλλειμμα 105 εκατ. για το 2023.
✔ Και υπογραμμίζω: Έλλειμμα ενώ έχει ήδη συνυπολογιστεί και η – πολυδιαφημισμένη από την Κυβέρνηση – αύξηση των ΚΑΠ από 1.1.2023.
✔ Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους: Η Κυβέρνηση, παρά τα ωραία λόγια της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών, σας έχει εγκαταλείψει να προσπαθείτε να μοιράσετε δίκαια μεταξύ σας τα ψίχουλα, ενώ την ίδια στιγμή αφήνει να εξελίσσεται ένα τεράστιο πάρτι υπερκερδών εκατοντάδων εκατομμυρίων προς όφελος των μεγάλων παικτών της ενέργειας και της αγοράς.
Φίλες και φίλοι,

● Για εμάς η Τ.Α. ήταν, είναι και θα παραμείνει προτεραιότητα.
✔ Στην Ελλάδα του 2022 η λειτουργική, θεσμική και οικονομική ασφυξία της Αυτοδιοίκησης, που διαρκώς επιδεινώνεται, δεν μπορεί να γίνει άλλο ανεκτή.
✔ Τα προβλήματα των Δήμων δεν μπορούν να λυθούν με ημίμετρα και νομοθετικά μπαλώματα.
⮚ Χρειάζεται μια γενναία ανατροπή στο υπερσυγκεντρωτικό Κράτος των Αθηνών.
⮚ Με ριζική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων προς την Τ.Α., απαραιτήτως με όλα τα μέσα και τους πόρους για την αποτελεσματική άσκηση τους.
⮚ Με ενίσχυση και θωράκιση της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ, που το ίδιο το Σύνταγμα προβλέπει ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους και να παρέχουν υπηρεσίες ποιότητας στους πολίτες.
⮚ Με αναβάθμιση της καταστατικής θέσης του αιρετού προσωπικού της.
⮚ Με ενίσχυση των Δήμων, με νέο προσωπικό υψηλών δεξιοτήτων, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις αρμοδιότητές τους ταυτόχρονα με την αλλαγή του υφιστάμενου μοντέλου κινητικότητας που έχει αποψιλώσει τη στελέχωση των Δήμων.
⮚ Με ενεργό λόγο και ρόλο στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση των χρηματοδοτικών αναπτυξιακών προγραμμάτων (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης, Α.Τρίτσης).
⮚ Με ενδυνάμωση του ρόλου των Δήμων στα ζητήματα κοινωνικής πολιτικής, παιδείας, απασχόλησης και πολιτικής προστασίας.
⮚ Με ενίσχυση της ενεργειακής αυτονομίας των Δήμων, μέσω της προώθησης των ενεργειακών κοινοτήτων, με στόχο την μείωση του ενεργειακού κόστους των Δήμων και την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας.
Το ΠΑΣΟΚ, ως φορέας ουσιαστικής πολιτικής αλλαγής, μπορεί να διαμορφώσει και να εγγυηθεί για την επόμενη ημέρα, ένα μεσοπρόθεσμο, συμμετοχικό εθνικό σχέδιο ανάπτυξης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης το οποίο θα δίνει λύσεις σε χρόνιες παθογένειες του υφιστάμενου συστήματος και θα οδηγεί στην ανάκαμψη και ανθεκτικότητα των πόλεων μέσα από στοχευμένες, ρεαλιστικές και επαρκώς χρηματοδοτούμενες πολιτικές με επίκεντρο:

Ένα νέο μοντέλο πολυεπίπεδης τοπικής διακυβέρνησης με ενίσχυση της αποκεντρωμένης λειτουργίας και περιορισμό της γραφειοκρατίας.
Την αναθεώρηση του συστήματος κατανομής των χρηματοδοτήσεων προς τους Δήμους (ΚΑΠ) προκειμένου να γίνει πράξη η ουσιαστική στήριξη όλων των Δήμων – ιδιαίτερα των νησιωτικών, ορεινών και μειονεκτικών – με αντικειμενικά κριτήρια.
Το σχεδιασμό και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ψηφιακού και «πράσινου» μετασχηματισμού των πόλεων το οποίο θα βοηθήσει να προσεγγίσουμε πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά τους Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και το Green Deal σε τοπικό επίπεδο.
Τον ανασχεδιασμό του συστήματος κοινωνικής πολιτικής μέσα από την περαιτέρω ανάπτυξη και αναβάθμιση των δημοτικών κοινωνικών δομών και προγραμμάτων (πχ Κέντρα Κοινότητας, Βοήθεια στο Σπίτι, κλπ) και τη λειτουργική διασύνδεση τους με τις κρατικές προνοιακές δομές και τις δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Το σχεδιασμό και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος που να δημιουργεί µία ενεργειακή κοινότητα για κάθε Δήμο µέχρι το 2025, συµπλέοντας µε το πνεύµα της πρόσφατης Ευρωπαϊκής Οδηγίας ‘Repower EU’.
την προώθηση του μοντέλου της κυκλικής οικονομίας, ως προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης.
Κυρίες και κύριοι,

⮚ Χρειαζόμαστε Δήμους ισχυρούς, οικονομικά ανεξάρτητους, που θα αξιοποιούν και θα αναδεικνύουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών τους και θα είναι σε θέση να διαμορφώσουν μια νέα σχέση με τον πολίτη αλλά και με το Κράτος.
⮚ Ένα Κράτος, το οποίο οφείλει επιτέλους να αντιληφθεί πως ο ρόλος του είναι να αφουγκράζεται τις ανάγκες των τοπικών κοινωνικών και να σχεδιάζει για τις πόλεις του αύριο μαζί με εσάς και όχι ερήμην σας, με τετελεσμένα πλαίσια και διαδικασίες.
⮚ Το Πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής θέτει την Τοπική Αυτοδιοίκηση στη θέση που της αξίζει.
● Δεν βλέπουμε τους Δήμους μέσα από τον “παραμορφωτικό φακό” του πρόσκαιρου μικροκομματικού οφέλους και αυτό θα το διαπιστώσετε στην πορεία μας προς τις εθνικές εκλογές.
● Η συζήτηση επομένως που θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του παρόντος συνεδρίου, θα πρέπει να δώσει βαρύτητα πάνω σε δυο άξονες:
1ον τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των Δήμων, ιδιαίτερα εν μέσω των δυσμενών συνθηκών που βιώνει η ΤΑ και

2ον την ενίσχυση του ρόλου, των αρμοδιοτήτων και της αναπτυξιακής λειτουργίας των Δήμων με ορίζοντα το 2030.

● Σε κάθε περίπτωση, η ΤΑ χρειάζεται πράξεις και έργα . Όχι μεγάλα λόγια, ούτε εξαγγελίες και υποσχέσεις που παραμένουν «στα χαρτιά» .
● Με όραμα, συνεργατικό σχέδιο και ένα νέο πλαίσιο πολυεπίπεδης διακυβέρνησης που θα θέτει στο επίκεντρο του την Τοπική Ανάπτυξη και τη Δημοκρατική Τοπική Διακυβέρνηση το ΠΑΣΟΚ είναι έτοιμο να δώσει τη μάχη για την ανασύνταξη της ΤΑ και να μετατρέψει τη σημερινή – δύσκολη – συγκυρία σε ευκαιρία για τη δημιουργία περισσότερο ανθεκτικών, βιώσιμων και συνεκτικών πόλεων, με ορίζοντα το 2030.
Σας ευχαριστώ!

Ε. ΛΙΑΚΟΥΛΗ: «ΤΩΡΑ ΟΛΟΙ ΑΓΑΠΗΣΑΝ ΞΑΦΝΙΚΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ, ΠΟΥ ΟΛΟΙ ΠΟΛΕΜΗΣΑΝ!»

Από το βήμα του ετήσιου Τακτικού Συνεδρίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας , η Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και Υπεύθυνη του Τομέα Εσωτερικών, Βουλευτής Λάρισας, Ευαγγελία Λιακούλη, δήλωσε μεταξύ άλλων, τα εξής:

« Άκουσα με μεγάλη μου έκπληξη τόσο τον Υπουργό Εσωτερικών κ Βορίδη, όσο και τον εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, να αναφέρονται με στόμφο στις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που έγιναν στην αυτοδιοίκηση, στους αγώνες για την αυτοτέλειά της, και στα πόσα πολλά οι παρατάξεις τους έπραξαν μέσα στο χρόνο, για να επιτευχθεί αυτό.

Στον κ Βορίδη, που ολοκλήρωσε την ομιλία του καλώντας τον κάθε αυτοδιοικητικό και κάθε πολίτη να σκεφθεί «πόσα έκανε η Κυβέρνηση της ΝΔ για την αυτοδιοίκηση», οφείλω να πω ότι αυτό αποτελεί «ύβρι» απέναντι στην Δημοκρατική Παράταξη του ΠΑΣΟΚ που έφερε τις μεγάλες αλλαγές στην αυτοδιοίκηση με τον Καποδίστρια και Καλλικράτη, τα ΚΕΠ, το Βοήθεια στο Σπίτι, τα ΚΑΠΗ κλπ , την ώρα που η δική του παράταξη όχι μόνο καταψήφιζε, αλλά και λυσσαλέα πολέμησε κάθε αλλαγή, κάθε βήμα αυτοτέλειας των τοπικών κοινωνιών.

Στον εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, που επίσης με αλαζονεία οικειοποιήθηκε τις μεγάλες αλλαγές που έγιναν από την «δημοκρατική παράταξη» , θυμίζω ότι αυτές οι μεγάλες αλλαγές έγιναν από το ΠΑΣΟΚ, την αυθεντική δημοκρατική παράταξη και δυστυχώς η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ δεν συνηγόρησε αλλά καταψήφισε, πολέμησε και αντιστάθηκε στην πρόοδο, προσπαθώντας μάλιστα να χειραγωγήσει τότε τις τοπικές κοινωνίες, με ασύστολη κινδυνολογία.

Ας είναι λοιπόν πιο προσεκτικοί αμφότεροι, διότι ο ελληνικός λαός δεν έχει μνήμη χρυσόψαρου.

Είναι επίσης γνωστό ότι έπειτα από τα “μαύρα” χρόνια διακυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ, με νωπές τις θεσμικές “μαχαιριές” που επέφερε στους Δήμους ο κ. Τσίπρας με τον κ. Καμμένο, με το χάος του αντιδημοκρατικού εκτρώματος του Κλεισθένη προ των πυλών, το καλοκαίρι του 2019 ο θεσμός βρισκόταν στο χείλος του γκρεμού. Δυστυχώς, η Ν.Δ., αντί θα δημιουργήσει έξοδο από το αδιέξοδο, έριξε μια και έσπρωξε το θεσμό στον πάτο , διότι κινήθηκε ακριβώς στο δρόμο που χάραξαν οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

– Αντιμετώπισε, και αυτή, την τοπική δημοκρατία σαν τσιφλίκι της.

– Επιχείρησε, και αυτή, να χειραγωγήσει το θεσμό, να μετατρέψει τους Δήμους και τις Περιφέρειες σε παραρτήματα των κομματικών γραφείων της Πειραιώς, όπως οι προηγούμενοι της Κουμουνδούρου.

– Προσπάθησε να επεκτείνει την πελατειακή ρουσφετολογική Μαξίμου Α.Ε. και στους ΟΤΑ.

Τα πεπραγμένα της μιλούν από μόνα τους και φέρνουν στην επιφάνεια μια απύθμενη έχθρα για την τοπική δημοκρατία, μια διάχυτη απέχθεια στην επιταγή του Συντάγματος για διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ.

Κοινοβουλευτικά, αυτά τα χρόνια βρεθήκαμε μπροστά σε μια εμμονική “καταιγίδα” ξηλώματος αυτοδιοικητικών κεκτημένων. Το “Επιτελικό Κράτος” με μανία επιδόθηκε σε έναν ανελέητο ευτελισμό των ΟΤΑ θεσμικά, λειτουργικά και δημοσιονομικά.

Ο υπερσυγκεντρωτισμός γιγαντώθηκε. Στη Βουλή ζήσαμε την απόλυτη κατάπτωση, με διατάξεις να “προσγειώνονται” συνήθως νύχτα, κατά παράβαση κάθε έννοιας καλής νομοθέτησης, με έντονη φωτογραφική ρουσφετολογική οσμή, χωρίς να έχει προηγηθεί επίσημη θεσμική καταγεγραμμένη διαβούλευση με την ΚΕΔΕ.

Τι να πρωτοπούμε σήμερα;

– Για το ενεργειακό κόστος και τη δραματική ακρίβεια που τινάζει τους προϋπολογισμούς των δήμων στον αέρα;

– Για τις ΔΕΥΑ που κινδυνεύουν να βάλουν λουκέτο;

– Για τις Σχολικές Επιτροπές που σηκώνουν τα χέρια ψηλά;

– Για το έλλειμμα εκατομμυρίων στους ΟΤΑ, που επισήμως κατέθεσε η Κυβέρνηση στο προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποδεικνύοντας ότι τα “ψίχουλα” που πέταξε ο κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ είναι απολύτως ανεπαρκή;

– Για την υποστελέχωση;

– Για το λαβύρινθο της γραφειοκρατίας;

– Για τον ακρωτηριασμό της διοικητικής και οικονομικής τους αυτοτέλειας;

– Για τα αναπτυξιακά προγράμματα, όπως τον ταλαίπωρο “Τρίτση”, που καρκινοβατούν;

– Για το γεγονός ότι είστε αναγκασμένοι ακόμα στην Ελλάδα του 2022 να παρακαλούν οι δήμοι για την υπογραφή του Υπουργού μπας και ξεκολλήσουν τα έργα;

– Να μιλήσουμε για την καταστατική θέση των αυτοδιοικητικών , που παραμένει όχι απλώς υποβαθμισμένη, αλλά προσβλητική για Αιρετούς που φέρουν λαϊκή νομιμοποίηση;

– Να θυμηθούμε το απόλυτο “μηδέν εις το πηλίκον” της Κυβέρνησης, όσον αφορά τη μεταρρύθμιση των αρμοδιοτήτων και την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση;

– Να πούμε για το σίριαλ καθυστερήσεων και αστοχιών σχετικά με το Βοήθεια στο Σπίτι;

– Για την έλλειψη στήριξης και ενίσχυσης των κοινωνικών υπηρεσιών των Δήμων, που έπρεπε να έχουν καθοριστικό ρόλο στον εφιάλτη που βιώνει η ελληνική κοινωνία με τη φρικτή έξαρση των γυναικοκτονιών και των αδιανόητων κακοποιήσεων παιδιών;

– Να ανακαλέσουμε όλα τα Δελτία Τύπου του Υπουργείου, για ενισχύσεις στους Δήμους, που όταν μετά κοιτάζαμε στη Διαύγεια βλέπαμε πως δεν ήταν τίποτα άλλο παρά λεφτά από τους ήδη ισχύοντες ΚΑΠ, δηλαδή από τα δικά τους λεφτά;

– Ή να αναλογιστούμε τι περιμένει την τοπική δημοκρατία μετά τις εκλογές, που θα διεξαχθούν με το κατάπτυστο εκλογικό σύστημα που έφερε ο κ. Μητσοτάκης;

Ξέρω καλά, ότι οι Αυτοδιοικητικοί περιμένουν από εμάς, από τα πολιτικά κόμματα, να δεσμευτούμε για το εάν είμαστε στο πλευρό των δίκαιων διεκδικήσεών τους . Απαντώ ξεκάθαρα ότι όσον αφορά το ΠΑΣΟΚ την απάντηση την ξέρουν.

Γνωρίζουν το ΠΑΣΟΚ όσο και εγώ. Ξέρουν τις διαχρονικές αυτοδιοικητικές αξίες μας, όλες τις θέσεις του ΠΑΣΟΚ για την τοπική δημοκρατία, ακριβώς γιατί στην πλειοψηφία τους αποτελούν ομόφωνες Αποφάσεις των ανεπανάληπτων ιστορικών Συνεδρίων τους.

Τόσο εγώ προσωπικά όσο και οι Συνάδελφοί μου στην Κοινοβουλευτική Ομάδα, κάναμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν, σε κάθε Νομοσχέδιο, σε κάθε Τροπολογία, σε κάθε Ερώτηση, για να προασπίζουμε τις ιερές αρχές και αξίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ο αγώνας το ΠΑΣΟΚ να φυλάττει, μόνο του, αυτοδιοικητικές “Θερμοπύλες”, απέναντι σε μια “καταιγίδα” δεξιάς προπαγάνδας από τη μια, και λαϊκισμού από την άλλη, δεν ήταν εύκολος.

Γνωρίζουν όλοι ότι στο “αίμα” του ΠΑΣΟΚ κυλά η αγάπη και ο σεβασμός για την Αυτοδιοίκηση, όπως ακριβώς στο “αίμα” της Αυτοδιοίκησης είναι χαραγμένο το ΠΑΣΟΚ και οι τολμηρές μας μεταρρυθμίσεις.

Η διαχρονική αγάπη και το άσβεστο πάθος για την τοπική δημοκρατία, που χαρακτηρίζει το ΠΑΣΟΚ μέσα στα χρόνια, σήμερα καίει στην καρδιά και της νέας ηγεσίας μας, με τον Νίκο Ανδρουλάκη, να πιστεύει βαθιά στην Αποκέντρωση.

Η παρουσία του Γραμματέα του κόμματος, του Ανδρέα Σπυρόπουλου στο συνέδριο της ΚΕΔΕ , είναι ένα δείγμα γραφής για το ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση συνεχίζει να αποτελεί προμετωπίδα του πολιτικού μας οράματος.

Για το ΠΑΣΟΚ η Αποκέντρωση δεν ήταν, δεν είναι και δεν θα υποβιβαστεί ποτέ σε δευτερεύον ζήτημα. Από τη ρητή αναφορά του Ανδρέα Παπανδρέου στην ιδρυτική Διακήρυξη της 3ης Σεπτέμβρη, μέχρι σήμερα, είναι η αδιαμφισβήτητη πρωταγωνίστρια της σοσιαλδημοκρατικής μας πρότασης.

– Εμείς μιλάμε για Ανατροπή στο Κράτος, ένα διαφορετικό μοντέλο διακυβέρνησης, όπου οι αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας επιτάσσουν ισχυρούς και ανεξάρτητους Δήμους και Περιφέρειες, σε ένα διαυγές πλαίσιο διαφάνειας και λογοδοσίας, που όμως δεν θα αποτελεί τροχοπέδη καθυστερήσεων στη λειτουργία τους

– Εμπιστευόμαστε τους Αιρετούς των ΟΤΑ. Τολμάμε να βάζουμε σε 1η γραμμή την αναβάθμιση της καταστατικής τους θέσης, γιατί δεν μπορεί στη Δημοκρατία να διακρίνονται σε παιδιά και αποπαίδια όσοι φέρουν άμεση λαϊκή νομιμοποίηση στην κάλπη.

– Δεσμευόμαστε για ριζική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων προς την Τ.Α., απαραιτήτως με όλα τα μέσα για την αποτελεσματική άσκηση τους. Με ενίσχυση και θωράκιση της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ, που το ίδιο το Σύνταγμα προβλέπει.

– Πιστεύουμε στη δημοσιονομική αποκέντρωση. Με διασφάλιση βασικών προϋποθέσεων, όπως τη μη επιπλέον φορολογική επιβάρυνση των δημοτών, αλλά και ειδική θέσπιση ενός αναγκαίου εξισορροπητικού μηχανισμού για την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων.

– Και επιτέλους, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, οι Δήμοι δεν είναι υπηρέτες για να κάνουν τη “λάντζα” σε όσα άλλοι σχεδιάζουν και αποφασίζουν.

Αυτοδιοικητική και εγώ μια ολόκληρη ζωή, είμαι βέβαιη ότι οι Άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης, μέσα στη δύσκολη πολιτική συγκυρία θα ορθώσουν ανάστημα , “επιβάλλοντας” αυτοί την 1η γραμμή της ατζέντας , τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, διεκδικώντας τις αξιοπρεπείς λύσεις που αξίζει ο θεσμός.

Το ΠΑΣΟΚ θα είναι πάντα αρωγός, με την κοινωνία στο προσκήνιο και την Αυτοδιοίκηση σύμμαχο , για μια ζωή αξιοπρεπή, για όλους»

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΡΙΝΗΣ: «ΜΟΝΟ ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ»

Βασικά σημεία συνέντευξης του Επικεφαλής της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ Μιχάλη Κατρίνη στον ANT1 και στην εκπομπή “Καλημέρα Ελλάδα” με τον Γιώργο Παπαδάκη και την Μαρία Αναστασοπούλου

Για τα κόκκινα δάνεια και τους πλειστηριασμούς ακινήτων ο επικεφαλής της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής τόνισε:

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2010 ακόμη και απέναντι στις πιο σκληρές αντιρρήσεις της Τρόικα έφερε νόμο για την προστασία της πρώτης κατοικίας, τον Ν.3869/10 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, γνωστό και ως νόμο Κατσέλη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, όχι μόνο δεν ψήφισε το νόμο Κατσέλη αλλά τον αντικατέστησε το 2019, δημιουργώντας έναν αποτυχημένο μηχανισμό ρύθμισης οφειλών που απέδωσε μόνο 2.500 διακανονισμούς σε 2,5 χρόνια. Δεν πρέπει βέβαια να ξεχνάμε πως η “πόρτα” των funds άνοιξε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖA-AΝΕΛ.

Η ΝΔ κατάργησε οριστικά τον νόμο Κατσέλη, φέρνοντας νέο πτωχευτικό κώδικα που απέδωσε και αυτός μόλις 2000 ρυθμίσεις οφειλών.

Σήμερα, ωστόσο, και με το νόμο της ΝΔ δεν υπάρχει καμία προστασία πρώτης κατοικίας. Τα ευάλωτα νοικοκυριά που «προστάτεψε» η κυβέρνηση είναι μόλις 3.500, αν και τα κόκκινα δάνεια φτάνουν τα 1,5 εκατομμύρια.

Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, αντιμετωπίζουμε νέα κρίση ακρίβειας και πληθωρισμού και γι’ αυτό πρέπει επιτακτικά να υπάρξει ένα νέο πλαίσιο προστασίας για τους πραγματικά ευάλωτους δανειολήπτες.

Παρότι η κυβέρνηση άφησε να εννοηθεί 1 μήνα πριν ότι θα παγώσουν οι πλειστηριασμοί, αυτή τη στιγμή ο ρυθμός προσδιορισμού νέων πλειστηριασμών δεν έχει μειωθεί, με συνέπεια η κυβέρνηση να αφήνει ανυπεράσπιστους τους αδύναμους δανειολήπτες που πολλαπλασιάζονται λόγω της κρίσης.

Το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει και θα καταθέσει σύντομα νομοθετική ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας , καθώς και ρύθμιση με την οποία θα τίθενται κανόνες στον τρόπο λειτουργίας των funds και των servicers, αφού η κυβέρνηση δεν κάνει απολύτως τίποτα γι’ αυτό το φλέγον θέμα.

Το ΠΑΣΟΚ – υπενθυμίζω πως – κατέθεσε πρόταση νόμου που έδινε την δυνατότητα στον πολίτη να υπάρξει διαπραγμάτευση πριν καταλήξουν τα δάνεια στα FUNDS κι όμως αυτή απορρίφθηκε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Το ΠΑΣΟΚ είναι με τους δανειολήπτες και όχι με τα FUNDS και τον κ. Πάτση, όπως η ΝΔ.

Η μη επίλυση των μεγάλων προβλημάτων της πολύπαθης ελληνικής κτηνοτροφίας έχει σαν συνέπεια τη συρρίκνωσή της, την αδυναμία οικονομικής επιβίωσης χιλιάδων οικογενειών, την ερήμωση της υπαίθρου και μάλιστα σε αρκετές ορεινές, νησιωτικές και προβληματικές περιοχές και την ακόμη πιο δυσμενή εξέλιξη σε ότι αγορά στην παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων.

Ήδη εκφράζονται πολύ μεγάλες ανησυχίες για ελλείψεις σε όλη τη χώρα καθώς η παραγωγή αιγοπρόβειου γάλακτος έχει μειωθεί σημαντικά με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Κρήτη όπου έχει πέσει στο μισό. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει το ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα επιβίωσης που αντιμετωπίζουν οι κτηνοτρόφοι στα νησιά με αποτέλεσμα ποιοτικά και εμβληματικά γαλακτοκομικά προϊόντα και τυριά να κινδυνεύουν με εξαφάνιση από τα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Η εκτόξευση των τιμών ενέργειας και του κόστους των ζωοτροφών έχουν οδηγήσει τους κτηνοτρόφους σε αδυναμία διατήρησης του ζωικού τους κεφαλαίου και η όποια αύξηση παρατηρείται στην τιμή του γάλακτος δεν επαρκεί για να καλύψει ούτε στο ελάχιστο3, το υπέρογκο κόστος παραγωγής. Η επιδότηση του κόστους των ζωοτροφών με 89 εκατ. ευρώ που είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά και επιπλέον δεν ανταποκρίνεται στις οικονομικές ανάγκες των κτηνοτρόφων.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας σε πρόσφατη συνεδρίασή του επανέλαβε το αίτημά του για αύξηση του ποσού ενίσχυσης για την αγορά ζωοτροφών σε 150 εκατ. ευρώ ώστε να καλυφθεί μέρος του κόστους για τους κλάδους της κτηνοτροφίας, πτηνοτροφίας και μελισσοκομίας αλλά η κυβέρνηση δεν ανταποκρίνεται στις εκκλήσεις του. Επιπλέον το Δ.Σ. του ΣΕΚ ζητά τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλουν οι κτηνοτρόφοι προς τον ΕΛΓΑ που είναι περίπου 16 εκ €, ενώ οι αποζημιώσεις τους δεν ξεπερνούν τα 5 εκ. € και να ενταχθούν και άλλοι ασφαλιζόμενοι κίνδυνοι, καθώς και την υλοποίηση ειδικού προγράμματος επιδοτούμενων «κτηνοτροφικών φωτοβολταϊκών», για μόνιμη λύση στο ενεργειακό κόστος των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Οι ενισχύσεις να δοθούν σύμφωνα με τις ενεργειακές ανάγκες της κάθε εκμετάλλευσης µε ισχύ έως 100.000 κιλοβατώρες ετησίως.

Επίσης, σε συνάντηση που πραγματοποίησε η Εθνική Επιτροπή Κτηνοτροφίας της ΕΘΕΑΣ με τον Υπουργό, κ. Γεωργαντά έθεσε μεταξύ άλλων τα εξής ζητήματα:

Προστασία και έλεγχοι για την αποφυγή των ελληνοποιήσεων στις αγορές γάλακτος, κρέατος και ΠΟΠ
Ολοκλήρωση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης για όσες Περιφέρειες είναι έτοιμες και ανάληψη πρωτοβουλίας για την ολοκλήρωση των υπολοίπων από το υπουργείο.
Επέκταση του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου για τις ζωοτροφές και τη μεταφορά καυσίμου στα νησιά
Δεδομένου ότι η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο χείλος της καταστροφής και οι κτηνοτρόφοι της χώρας βρίσκονται σε απόγνωση καθώς βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση

 

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

Προτίθεστε να αυξήσετε το ποσό της ενίσχυσης για αγορά ζωοτροφών σε 150 εκατ. ευρώ όπως ζητά και ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας ώστε να καλυφθεί μέρος του κόστους για τους κλάδους της κτηνοτροφίας, πτηνοτροφίας και μελισσοκομίας;
Σκοπεύετε να μειώσετε τις ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλουν οι κτηνοτρόφοι στον ΕΛΓΑ και να εντάξετε περισσότερους ασφαλιστικούς κινδύνους;
Πώς θα διευκολύνετε και θα χρηματοδοτήσετε τους κτηνοτρόφους για εγκατάσταση ΑΠΕ στις κτηνοτροφικές τους μονάδες για να δοθεί επιτέλους μόνιμη λύση στο ενεργειακό κόστος των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων;
Ποια μέτρα θα λάβετε για την αποφυγή των ελληνοποιήσεων στις αγορές γάλακτος, κρέατος και ΠΟΠ;
Πότε θα ολοκληρωθούν τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης για όσες Περιφέρειες είναι έτοιμες και πότε θα γίνουν ενέργειες για την υλοποίηση των υπολοίπων που εκκρεμούν;
Θα επεκτείνετε το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου για τις ζωοτροφές και τη μεταφορά καυσίμων στα νησιά;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ανδρέας Πουλάς

Μιχάλης Κατρίνης

Ευαγγελία Λιακούλη

Γεώργιος Αρβανιτίδης

Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης

Νάντια Γιαννακοπούλου

Αντωνία (Τόνια) Αντωνίου

Ιλχάν Αχμέτ

Χρήστος Γκόκας

Γεώργιος Καμίνης

Χαράλαμπος Καστανίδης

Βασίλης Κεγκέρογλου

Χαρά Κεφαλίδου

Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος

Δημήτριος Κωνσταντόπουλος

Ανδρέας Λοβέρδος

Γεώργιος Μουλκιώτης

Μπουρχάν Μπαράν

Απόστολος Πάνας

Γεώργιος Φραγγίδης

ΝΑΝΤΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ Η ΛΗΨΗ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΩΝ ΜΕΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΝΕΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΗΝ «ΚΙΒΩΤΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»

Στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τον καθορισμός κανόνων σχετικά με την άσκηση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων και την ενσωμάτωση των Οδηγιών (ΕΕ) 2019/789, (ΕΕ) 2019/790 και 2006/115/ΕΚ, τοποθετήθηκε η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Νάντια Γιαννακοπούλου.

Ξεκινώντας την ομιλία της, η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος επικεντρώθηκε στο ζήτημα της παιδικής κακοποίησης και τις “κοινωνικές διαστάσεις μάστιγας που φαίνεται να έχει λάβει το φαινόμενο αυτό”, τονίζοντας ότι “θα πρέπει να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στήριξης των οικογενειών που βρίσκονται σε κρίση, να υπάρχει μια ολιστική αντιμετώπιση του ζητήματος, γιατί δυστυχώς η αλήθεια είναι ότι τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξε μια πλήρης υποκατάσταση των κοινωνικών δομών του Κράτους, των κοινωνικών δομών και της εθνικής στρατηγικής, από οργανώσεις όπως η συγκεκριμένη.”.

Με αφορμή δε, τις πρόσφατες καταγγελίες που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας για την ΜΚΟ Κιβωτό του Κόσμου, η Βουλευτής ζήτησε την “ άμεση διαλεύκανση των καταγγελιών, με την ευθύνη και αρμοδιότητα των θεσμικά υπεύθυνων ανακριτικών, εισαγγελικών και δικαστικών αρχών, που οφείλουν να λειτουργήσουν απερίσπαστα και με ταυτόχρονη διασφάλιση, από δευτερογενή κακοποίηση, των εμπλεκομένων παιδιών”.

Στη συνέχεια η κα. Γιαννακοπούλου αναφέρθηκε στο ζήτημα των επισυνδέσεων σημειώνοντας ότι “Βιώνουμε μια αρρωστημένη περιρρέουσα ατμόσφαιρα από τα συνεχή δημοσιεύματα για τις παρακολουθήσεις, την σιωπή της Κυβέρνησης και την μη ύπαρξη κάποιου σινιάλου από την Δικαιοσύνη , ότι όλα θα διαλευκανθούν. Ότι θα υπάρξει φως στο τι ισχύει και τι όχι, ποιοι είναι οι υπεύθυνοι. Σε κάθε περίπτωση έχει καθοριστικές πολιτικές ευθύνες ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση που οχυρώθηκε πίσω από το απόρρητο και δεν έχει δώσει μέχρι και σήμερα απάντηση γιατί παρακολουθούσαν το κινητό του Προέδρου μας αλλά και την παράλληλη προσπάθεια να παγιδευτεί το κινητό του με Predator.

O Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, έκανε και πάλι καθαρό, ότι ως ΠΑΣΟΚ επιμένουμε θεσμικά και δεν ακολουθούμε το δρόμο της συνωμοσιολογίας.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, είναι απολύτως σαφές ότι η Δικαιοσύνη πρέπει να επιταχύνει τις διαδικασίες, να ξέρουμε όλη την αλήθεια πριν τις εκλογές και ο Πρωθυπουργός να ακολουθήσει το μοναδικό δρόμο που του απομένει. Οι εκλογές να γίνουν σε καθαρό τοπίο, χωρίς σκιές. Και αυτό είναι η ευθύνη του. Δεν μπορούμε να πάμε σε εκλογές με αυτό το αρρωστημένο κλίμα.”

Καταλήγοντας δε, η Βουλευτής αναφορικά με το φερόμενο νομοσχέδιο δήλωσε ότι “ Κατά την Οδηγία ρυθμίζονται ζητήματα για τους δημιουργούς και την προστασία των δικαιωμάτων τους, νομοθετικά κενά στο χώρο του διαδικτύου, συμβάλλοντας έτσι και στην επίτευξη μιας ενιαίας ευρωπαϊκής ψηφιακής αγοράς. Πρόκειται στην ουσία για ένα αρκετά τεχνικό νομοσχέδιο, σημαντικό όμως και πολυαναμενόμενο για τους δημιουργούς.

Σε ένα σύγχρονο ψηφιακό κόσμο παρέχεται και ρυθμίζεται η δυνατότητα των δημιουργών να λάβουν μερίδιο από τα τεράστια κέρδη που αποκομίζουν οι πλατφόρμες, πχ Google, Facebook, Twitter, από την εκμετάλλευση του έργου τους, που αντιδρούν στις νέες ρυθμίσεις και επιμένουν για “ελεύθερες διαπραγματεύσεις” γνωρίζοντας ότι σε μια τέτοια συμφωνία θα είχαν τη θέση του ισχυρού.

Δίκαιο και σωστό να υπάρξει ρύθμιση. Γιατί οι δημιουργοί διεθνώς είναι το αδύναμο μέρος στις συμβάσεις και οι πλατφόρμες έχουν καταφέρει να τους καταστήσουν ακόμη πιο αδύναμους. Τους επιβάλλουν να υπογράφουν συμβάσεις στις οποίες εκχωρείται στο σύνολο των δικαιωμάτων τους σ’ αυτές, εκμεταλλευόμενες τη θέση τους.

Γι’ αυτό και το πλαίσιο της συλλογικής διαχείρισης που εισάγει το νομοσχέδιο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο. ”.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: ΟΜΙΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΥΠΠΟΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΓΓΕΝΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Ομιλία επί του νομοσχεδίου του ΥΠΠΟΑ για την πνευματική ιδιοκτησία και τα συγγενικά δικαιώματα

 

Κύριε Πρόεδρε, Κυρία Υπουργέ, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, την οποία βιώνουμε, δημιουργεί νέες προκλήσεις και καθιστά την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων πιο ευάλωτη. Μάλιστα, το σημερινό νομοσχέδιο είναι ιδιαίτερα τεχνικό με ειδική ορολογία και λέξεις κλειδιά της ψηφιακής εποχής. Βέβαια, η εξέλιξη του διαδικτύου και οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητά μας καθώς και στους τρόπους ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

Εδώ να τονιστεί ότι οι μεγάλες πλατφόρμες, όπως η Google, Facebook, Twitter που λειτουργούν ως πανίσχυρα μονοπώλια, εκμεταλλεύονται δίχως όρια το πνευματικό έργο εκατομμυρίων ανθρώπων, δημιουργών και δικαιούχων. Ταυτόχρονα, η μετακίνηση της διαφημιστικής δαπάνης από τα παραδοσιακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δημιουργεί μια τεράστια ανισότητα. Άλλοι παράγουν το έργο, άλλοι το διαμοιράζονται και μάλιστα γιγαντώνονται σε βάρος των πρώτων με το όχημα της διαφήμισης. Ένα όχημα με πολλά έσοδα που δεν κατανέμονται δικαίως.

Οι δημιουργοί, λοιπόν, διεθνώς είναι το αδύναμο μέρος στις συμβάσεις και οι μεγάλες πλατφόρμες έχουν καταφέρει να τους καταστήσουν ακόμη πιο αδύναμους. Κι αυτό ας κρατηθεί. Τους επιβάλλουν να υπογράφουν συμβάσεις στις οποίες εκχωρείται στο σύνολο των δικαιωμάτων τους σ’ αυτές, εκμεταλλευόμενες τη θέση τους. Γι’ αυτό και το πλαίσιο της συλλογικής διαχείρισης που εισάγει το νομοσχέδιο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο. Αρκεί να ενσωματωθεί με συγκεκριμένη μεθοδολογία που να ευνοεί όλες τις κατηγορίες και να ορίζει αυστηρές προθεσμίες.

Το νομοσχέδιο αυτό λοιπόν, του Υπουργείου Πολιτισμού, με το οποίο ενσωματώνονται στην ελληνική έννομη τάξη ευρωπαϊκές οδηγίες για την πνευματική ιδιοκτησία και τα συγγενικά δικαιώματα έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. Περιέχει σημαντικές διατάξεις για τους δημιουργούς και την προστασία των δικαιωμάτων τους. Ενώ ρυθμίζει νομοθετικά κενά στο χώρο του διαδικτύου και συμβάλλει και στην επίτευξη μιας ενιαίας ευρωπαϊκής ψηφιακής αγοράς.

Και παρότι οι διατάξεις των Οδηγιών λειτουργούν προς όφελος των δημιουργών, εισάγονται από την κυβέρνηση καθυστερημένα και αποσπασματικά. Και τούτο διότι, μέχρι σήμερα ισχύει ο νόμος 2121/1993, στον οποίο το παρόν νομοσχέδιο φέρνει τροποποιήσεις. Εφαρμόζεται δηλαδή, για το χώρο της πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων, έναν χώρο που εξελίσσεται ταχύτατα, ένας νόμος 30ετίας. Το γεγονός αυτό λοιπόν, φανερώνει την απουσία οποιασδήποτε μέριμνας από τις τελευταίες κυβερνήσεις για τον συνολικό εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου για τα ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων. Συνεπώς, κάθε προσπάθεια βελτίωσης του υφιστάμενου πλαισίου είναι θετική. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι η ενσωμάτωση των Οδηγιών που δημιουργοί νέα δεδομένα για τους δημιουργούς ενισχύοντας την προστασία τους, είναι κάτι που ανέμεναν εδώ και έτη.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πέντε μέρη και φέρνει σημαντικές αλλαγές για τους δικαιούχους της πνευματικής ιδιοκτησίες και συγγενικών δικαιωμάτων στη νέα ψηφιακή εποχή.

Να σταθώ στο άρθρο 14, όπου θεσπίζεται η υποχρέωση των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα δημοσιότητας για την ενημέρωση των δικαιούχων σχετικά με την παροχή αδειών με διευρυμένη ισχύ. Εισάγεται επίσης η δυνατότητα των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης να υποβάλουν δήλωση προς το χρήστη εκπροσωπώντας και δικαιούχους που δεν τους έχουν εξουσιοδοτήσει. Εδώ, θα πρέπει να διευκρινιστεί: Θα αφορά δημιουργούς που δεν εκπροσωπούνται καθόλου αυτή τη στιγμή;

Επίσης, ακούσαμε από τους φορείς, ότι για τη διευκρίνιση του πεδίου δραστηριότητας των Ανεξάρτητων Οντοτήτων Διαχείρισης, θα πρέπει να τεθεί ερμηνευτική δήλωση στο νόμο, που θα προβλέπει ρητά ότι οι ΑΟΔ δεν μπορούν να καθίστανται μέλη ΟΣΔ ή να συμβάλλονται με ΟΣΔ, όσον αφορά την υποχρεωτική συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων και την διανομή αυτών σε δικαιούχους. Κρίσιμη επίσης είναι η προστασία των εκδόσεων τύπου για επιγραμμικές χρήσεις, που εισάγεται με το άρθρο 18.

Είναι μια διάταξη που αντιμετωπίζει τους εκδότες και τους δημοσιογράφους με τα πραγματικά σημερινά δεδομένα, όπου το διαδίκτυο τείνει να υποκαταστήσει τον παραδοσιακό τρόπο ενημέρωσης.

Ο χώρος της ενημέρωσης, αγαπητοί συνάδελφοι, έχει υποστεί μεγάλα πλήγματα τις τελευταίες δεκαετίες. Η απουσία συλλογικών συμβάσεων εργασίας, -η μείωση της απασχόλησης και -η καθιέρωση ελαστικών μορφών εργασίας σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση έχει προκαλέσει πολλές πιέσεις στην κοινότητα των δημοσιογράφων. Αποτέλεσμα, να μην μπορούν να διασφαλίσουν ικανοποιητικούς όρους εργασίας. Σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον λοιπόν, η εκχώρηση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας φαινόταν ως κάτι φυσιολογικό. Η Οδηγία 790/2019 έρχεται λοιπόν να το αλλάξει αυτό.

Στην ακρόαση των φορέων, ακούσαμε ότι τα δικαιώματα που προσδίδει το παρόν νομοσχέδιο, αποτελούν την απάντηση στα μακροχρόνια αιτήματα των δημοσιογραφικών ενώσεων για σεβασμό στα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Καθορίζεται το ποσοστό επί των ετήσιων εσόδων που θα αποκομίζουν οι δημιουργοί έργων για τη χρήση των εκδόσεων τύπου στον ψηφιακό χώρο και μάλιστα το ποσοστό αυτό αυξάνεται όταν οι εκδότες επιλέγουν να απασχολούν δημοσιογράφους, με ελαστικές μορφές απασχόλησης.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο λοιπόν, η ρύθμιση του άρθρου 18, ελπίζουμε να αποτελέσει το εφαλτήριο για την επέκταση της μισθωτής εργασίας στους δημοσιογράφους. Περαιτέρω, όσον αφορά το περιεχόμενο που αναρτάται και διαμοιράζεται στις πλατφόρμες, όπως το Youtube ή το Facebook, το νομοσχέδιο με το άρθρο 20, μεταφέρει πλέον την ευθύνη στις ίδιες τις πλατφόρμες. Ας μην ξεχνάμε ότι σήμερα οι πλατφόρμες αναπαράγουν ειδησεογραφικό περιεχόμενο και καρπώνονται το έργο των εκδοτών Τύπου αλλά και το συντριπτικά μεγαλύτερο μερίδιο διαφημιστικών εσόδων.

Ενώ την ίδια στιγμή, οι δημιουργοί και οι παραγωγοί προστατευόμενων έργων πρακτικά δεν αμείβονταν, αφού ήταν αδύνατον να διεκδικήσουν αμοιβή από τον κάθε χρήστη, έσοδα, μεταξύ άλλων και λόγω του περιεχομένου που ανεβάζουν οι χρήστες στις πλατφόρμες τους με αποτέλεσμα να δημιουργείται το λεγόμενο value gap. Μην ξεχνάμε επίσης και το φαινόμενο της διαδικτυακής πειρατείας που αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για όλους ανεξαιρέτως τους δικαιούχους του οπτικοακουστικού τομέα. Πρόκειται για μια διάταξη με πολλαπλασιαστική αξία. Ιδίως αν σκεφτούμε ότι σήμερα αρκετές χώρες, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και το Βέλγιο που έχουν ήδη ενσωματώσει την οδηγία, έχουν ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις με τις πλατφόρμες. Ωστόσο, φαίνεται ότι πρόκειται για μια επίπονη διαδικασία δεδομένου ότι αυτές οι πλατφόρμες λειτουργούν ως ένα πανίσχυρο μονοπώλιο.

Οι πλατφόρμες λοιπόν, θα έχουν πλέον την ευθύνη να λάβουν σχετική άδεια από τους δικαιούχους και να διατηρούν μηχανισμούς που θα εξασφαλίζουν ότι το περιεχόμενο είναι αδειοδοτημένο και αυτό είναι σημαντικό. Οι πλατφόρμες θα λογοδοτούν. Το άρθρο λοιπόν αυτό έρχεται, έστω και χρονικά καθυστερημένα, να ρυθμίσει το νομοθετικό κενό, που λειτουργούσε μέχρι σήμερα σε βάρος των εκδοτών. Οι πλατφόρμες, όπως ήταν αναμενόμενο, αντιδρούν. Τάσσονται υπέρ της ελεύθερης διαπραγμάτευσης και διαμόρφωσης των συμβάσεων. Όπως όμως ανέφερα και κατά τη συνεδρίαση των Επιτροπών, όταν τα μέρη μιας συμφωνίας δεν βρίσκονται στην ίδια θέση ισχύος, δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει ομαλά και η διαπραγμάτευση.

Και έρχομαι στο Άρθρο 21, σχετικά με την αμοιβή του δημιουργού. Ένα άρθρο με πολλές παρεμβάσεις. Ως ΠΑΣΟΚ, ακούσαμε τους δημιουργούς και τους σοβαρούς προβληματισμούς τους. Εκφράσαμε τις ενστάσεις μας, ως προς τις παραγράφους 3 και 4. Ζητήσαμε να αφαιρεθούν.

Με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που φέρατε κα Υπουργέ, αποσύρατε τις παραγράφους αυτές, όπως κι εμείς είχαμε ζητήσει. Διότι, θέση μας ήταν, ότι το εύλογο της αμοιβής δεν μπορεί να συνδέεται απαρέγκλιτα με την ύπαρξη συμφωνίας ύστερα από συλλογική διαπραγμάτευση. Και όπως ακούσαμε από τους φορείς, υπάρχουν Οργανισμοί που δεν έχουν κάνει συλλογική διαπραγμάτευση ή δεν μπορούν να κάνουν συλλογική διαπραγμάτευση.

Αντίστοιχα προβληματική, ήταν και η διάταξη της παραγράφου 4 για τη δυνατότητα παραχώρησης χωρίς αντάλλαγμα μη αποκλειστικών αδειών εκμετάλλευσης του έργου, προς όφελος άλλων χρηστών. Διότι, αυτό που η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίσει στους δημιουργούς, είναι η δέουσα και αναλογική αμοιβή τους,σύμφωνα και με τα οριζόμενα στο ενωσιακό δίκαιο. Να ενισχυθεί τη θέση τους, ώστε να μην υφίστανται πιέσεις για δωρεάν εκμετάλλευση του έργου τους.

Τέλος, στο άρθρο 34, προβλέπονται τα ποσοστά κατανομής της αμοιβής για τον δημόσιο δανεισμό. Ζητήσαμε να αποσαφηνιστεί γιατί το ποσοστό των παραγωγών που ανέρχεται στο 15%, είναι δυσανάλογα μικρότερο από το αντίστοιχο των εκδοτών, το οποίο ανέρχεται σε 30%.

Τώρα επί της τροπολογίας καταθέσατε κα Υπουργέ:

Φέρνετε τροποποιήσεις στο νόμο για τον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων.

Ο ν. 4761/2020 όριζε ότι η αμοιβή των αρχαιοφυλάκων και του προσωπικού καθαριότητας των αρχαιολογικών χώρων για την εργασία τους την 6η ημέρα και την υπερωριακή απασχόλησή τους, θα μεταφερθεί από τον ΟΔΑΠ στο Υπουργείο Πολιτισμού μετά από 2 χρόνια.

Τότε, σας είχαμε επισημάνει ότι η διάταξη πρέπει να απαλειφθεί, αφού η διαδικασία πληρωμής τους από το ΤΑΠΑ ήταν ομαλή, χωρίς δυσλειτουργίες. Δεν υπήρχε δικαιολογητική βάση της μεταφοράς αυτής.

Σήμερα, τα δύο χρόνια πέρασαν και έρχεστε να επιβεβαιώσετε τη θέση μας. Σήμερα, οι εργαζόμενοι αυτοί, έφτασαν οριακά να χάσουν τα εξαιρέσιμά τους από 1/1/2023 αφού οι διαδικασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Αναγκαία λοιπόν η παράταση, για να μην υπάρξουν δυσλειτουργίες με την πληρωμή των εργαζόμενων. Αλλά τονίζουμε και πάλι, ότι η δαπάνη πρέπει να παραμείνει στον ΟΔΑΠ και να μη μεταφερθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού. Μόνο επιπλέον προβλήματα θα δημιουργηθούν.

Τέλος, όσον αφορά την εξουσιοδοτική διάταξη για την πληρωμή του επιδόματος στους εργαζόμενους του ΟΔΑΠ ή του Υπουργείου που εκτελούν χρέη διαχειριστή εσόδων ή επόπτη ή Προϊσταμένου περιφερειακού γραφείου, θα θέλαμε να μας διευκρινίσετε: Έχει υπάρξει διαβούλευση με τους υπαλλήλους; Ποια είναι τα κριτήρια και οι όροι που θα τεθούν για την πληρωμή του επιδόματος;

Περιμένω την απάντησή σας.

Ολοκληρώνοντας αγαπητοί συνάδελφοι, το δίκαιο της πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων βρίσκεται αντιμέτωπο με νέες προκλήσεις. Οι ευρωπαϊκές Οδηγίες, ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η επικράτηση του διαδικτύου τόσο για σκοπούς εργασίας όσο και για ψυχαγωγία. Οι δημιουργοί στη χώρα μας, αναμένουν από την πολιτεία την να δημιουργήσει το θεσμικό πλαίσιο για την καλύτερη προστασία των δικαιωμάτων τους. Για την συμμετοχή τους στα έσοδα που αποφέρει η χρήση του έργου τους. Χρήση που έως και σήμερα γινόταν ουσιαστικά ερήμην τους, με τα κέρδη να καθοδηγούνται στις μεγάλες πλατφόρμες παγκόσμιας μάλιστα εμβέλειας.

Εμείς, το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, αναγνωρίζοντας τη μεγάλη σημασία του νομοσχεδίου αυτού και την αναγκαιότητα των νέων ρυθμίσεων που τόνισαν οι φορείς κατά την ακρόασή του και μάλιστα μετά και από τις διευκρινίσεις στα ζητήματα που θέσαμε,

Ψηφίζουμε ΝΑΙ επί της αρχής του Νομοσχεδίου.

Ευχαριστώ.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΙΑΓΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΤΑΙΩΣΗ ΠΩΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Με αφορμή την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ περί ματαίωσης πώλησης του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.), ο Υπεύθυνος Ναυτιλίας, Νησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής, Βουλευτής Κέρκυρας, κ. Δημήτρης Μπιάγκης υπέβαλε ερώτηση προς τους αρμόδιους υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και Οικονομικών, αναφέροντας μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Μέχρι σήμερα δεν έχουν γνωστοποιηθεί από την κυβέρνηση οι λόγοι ματαίωσης της διαδικασίας πώλησης ακόμη ενός μεγάλου λιμανιού της χώρας, αν και το ίδιο το γεγονός της μη πώλησης και της ενδεχόμενης διατήρησης του λιμένα υπό δημόσιο έλεγχο, έστω και συγκυριακά, αποτελεί θετική εξέλιξη. Εντούτοις, έχουν ήδη καταγραφεί δημοσιογραφικές εκτιμήσεις ή/και διαρροές που δεν έχουν διαψευστεί από την κυβέρνηση και σύμφωνα με αυτές η ματαίωση της εν λόγω διαδικασίας οφείλεται είτε σε γεωστρατηγικούς λόγους που μπορεί να σχετίζονται με την αμυντική παρουσία των Ηνωμένων Πολιτειών στην περιοχή και τον εν εξελίξει πόλεμο στην Ουκρανία, είτε στο ενδεχόμενο ότι κάποιο από τα ενδιαφερόμενα σχήματα ή και κάποιος εταίρος σε ένα από αυτά δεν πληροί πλήρως τις απαιτήσεις για την ανάληψη ενός τόσου νευραλγικού λιμένα ή ακόμη και να ενδέχεται να προβεί σε μεταπώληση σε άλλο ενδιαφερόμενο που δεν συνάδει με τα αντίστοιχα εθνικά ή/και συμμαχικά συμφέροντα. Αν επιβεβαιωθεί ότι οι λόγοι ματαίωσης της διαδικασίας πώλησης του Ο.Λ.Α. Α.Ε. σχετίζονται με τους παραπάνω, τότε αυτομάτως αμφισβητείται ευθέως και η σκοπιμότητα και ορθότητα της επιλογής πώλησης, ακόμη και υπό την επιχειρηματολογία της κυβέρνησης, των λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης καθώς και η σχεδιαζόμενη πώληση του λιμένα της Ηγουμενίτσας ή/και των υπόλοιπων, εκτός και αν σύμφωνα με τη δογματική θεωρία της Ν.Δ. περί ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, οι εν λόγω λιμένες δεν έχουν αντίστοιχη γεωστρατηγική σημασία ή σημαντικότητα για τα εθνικά μας συμφέροντα, με το λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Χωρίς ακόμη να έχει εκπονηθεί εθνική λιμενική πολιτική όπως ήδη προβλέπεται νομοθετικά από το 2013, για ακόμη μία φορά η κυβέρνηση συνεχίζει να λαμβάνει αποφάσεις για το μέλλον της λιμενικής ανάπτυξης της χώρας μας, με τρόπο συγκυριακό και πρόχειρο, χωρίς σχεδιασμό, προγραμματισμό και τεκμηρίωση, υπονομεύοντας ενίοτε δογματικά, δεσμευτικά και μη αναστρέψιμα για τις επόμενες δεκαετίες, την οικονομική ανάπτυξη και το δημόσιο συμφέρον της χώρας μας.»

Ο Βουλευτής καλεί τους αρμόδιους υπουργούς να αποκαλύψουν ποιοι είναι οι λόγοι ματαίωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε.. Καλεί την κυβέρνηση, σε συνέχεια της ματαίωσης της πώλησης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης να εγκαταλείψει την αδιέξοδη και δογματική πολιτική πώλησης και των υπολοίπων των λιμένων που παραμένουν ακόμη υπό τον έλεγχο του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. και να εφαρμόσει επιτέλους το μοντέλο αξιοποίησης των λιμένων, το οποίο το ΠΑΣΟΚ/Κίνημα Αλλαγής συνεχίζει με συνέπεια και τεκμηριωμένα να προτείνει. Το μοντέλο δηλαδή που εφαρμόζεται σε όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και στην συντριπτική πλειοψηφία των λιμένων διεθνώς, το οποίο βασίζεται στη διατήρηση του δημόσιου ελέγχου τους, με παράλληλη παραχώρηση χρήσης των επί μέρους λιμενικών υπηρεσιών.

ΔΗΛΩΣΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΝΤΖΟΥ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΥΠΟΥ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΤΖΟΣ: AΜΕΣΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ

Το ιδιωτικό χρέος υπερβαίνει τα 270 δισεκατομμύρια ευρώ, οι απλήρωτοι φόροι έφτασαν ήδη τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ και πολλά δάνεια εκτιμάται ότι θα «κοκκινίσουν» το επόμενο διάστημα λόγω της ακρίβειας και του πληθωρισμού.

Οι επισφάλειες στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αλλά και η αποτυχία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης των οφειλών που θέσπισε η Κυβέρνηση, καθιστούν επιτακτική την προστασία των δανειοληπτών όσο και τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού πλαισίου διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους.

Το ΠΑΣΟΚ ήταν αυτό που νομοθέτησε την προστασία της πρώτης κατοικίας των δανειοληπτών με το Ν. 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, νόμο που δεν ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ και οριστικά κατάργησε η Νέα Δημοκρατία το 2020.

Τα κόμματα, που άνοιξαν την πόρτα των funds και κερδοσκόπησαν στην αγωνία των δανειοληπτών όπως συνέβη με την περίπτωση του κυβερνητικού βουλευτή Α. Πάτση, δεν μπορούν να εγγυηθούν τις λύσεις.

Το ΠΑΣΟΚ έχει ήδη καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για το ιδιωτικό χρέος περιλαμβάνοντας:

-Αναστολή πλειστηριασμών και προστασία πρώτης κατοικίας για τους αδύναμους δανειολήπτες

-120 δόσεις για χρέη σε εφορία-ΕΦΚΑ με κίνητρα για όσους τηρούν τη ρύθμιση

– Τη δυνατότητα αγροτών και κτηνοτρόφων να διατηρούν μέρος της αγροτικής γης που έχει κατασχεθεί, ως μοναδικό μέσο διαβίωσης

-Βελτίωση των προτεινόμενων όρων διακανονισμού μεταξύ οφειλέτη και πιστωτή με εξάντληση της δυνατότητας για ρύθμιση ως και 240 δόσεις

-Προσφυγή σε διαμεσολαβητή που θα κρίνει τη βιωσιμότητα των προτεινόμενων ρυθμίσεων από τους πιστωτές προς τους δανειολήπτες

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής αναλαμβάνει νομοθετική πρωτοβουλία άμεσα προτείνοντας :

– Την προστασία της πρώτης κατοικίας, αναστέλλοντας τους πλειστηριασμούς για τα φτωχά και πληττόμενα νοικοκυριά, με ρεαλιστικά κριτήρια χαμηλού εισοδήματος και αξίας κατοικίας, βάσει του Ν. 3869/2010

– Οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι να διατηρούν ως μέσο διαβίωσης, ποσοστό της αγροτικής γης που έχει κατασχεθεί

– Τη δυνατότητα του οφειλέτη, υπό προϋποθέσεις, πριν πωληθεί το δάνειό του σε funds, να το εξαγοράσει.

 

1

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το αξιολογήσετε!

Μέση βαθμολογία 0 / 5. Πλήθος ψήφων 0

Δεν υπάρχουν ψήφοι μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.