Ν. ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ: IΣΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΚΡΑΤΑ Η ΝΔ ΚΑΙ Ο ΣΥΡΙΖΑ ΑΠΟ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ

0
(0)

Τελευταία ενημέρωση 8 Φεβρουαρίου 2022 by manos (seo)-admin

Συνέντευξη Προέδρου του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Νίκου Ανδρουλάκη στην εκπομπή «Ημερολόγιο» και τον δημοσιογράφο Παύλο Τσίμα, στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ 100,3

Ν. Ανδρουλάκης: Ίσες αποστάσεις κρατά η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ από Καραμανλή

ΠΤ: Κύριε Ανδρουλάκη, Είστε κατά κάποιο τρόπο το πρόσωπο των πρώτων ημερών του χρόνου, νομίζω ότι συζητηθήκατε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο, το κόμμα σας εμφανίζει μια δημοσκοπική άνοιξη, τα ποσοστά του υπερδιπλασιάστηκαν και όταν στην πολιτική τα ποσοστά πηγαίνουν καλά στις δημοσκοπήσεις, είναι φυσικό να δέχεστε επιθέσεις. Καταρχήν σας αγχώνει αυτό, ότι εκλεγήκατε και πήρε την ανηφόρα το ΚινΑλ;

ΝΑ: Κύριε Τσίμα, κατ’αρχάς εγώ είμαι πάρα πολύ αισιόδοξος για την παράταξη μας, και είμαι αισιόδοξος διότι ευνοεί το πολιτικό περιβάλλον. Χρειάζεται πολλή δουλειά από εμάς, καθημερινή δουλειά, τεκμηρίωση, προτάσεις. Τα προβλήματα είναι πολλά, χρειάζεται μια προοδευτική φωνή ρεαλισμού, αλλά είναι λογικό όταν ένα κόμμα πηγαίνει καλά, οι πολιτικοί του αντίπαλοι συγκρούονται, πολλαπλασιάζουν τις επιθέσεις σε αυτό. Οπότε κι αυτό είναι ένα δείγμα ότι η προσπάθεια μας πιάνει τόπο. Το θέμα είναι να τη συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό. Κι επειδή ακούω κατηγορίες περί ίσων αποστάσεων…

ΠΤ: Κατηγορίες ακόμη και μέσα από το κόμμα σας για ίσες αποστάσεις. Αν κατάλαβα καλά, ο κ. Λοβέρδος το είπε, είπε «εγώ δεν είμαι ισαποστάκιας», άρα κάποιοι άλλοι είναι.

ΝΑ: Κύριε Τσίμα δεν έχω επιλεκτικές ευαισθησίες και δεν έχει η παράταξη μας επιλεκτικές ευαισθησίες. Θα συγκρουόμαστε με τον ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ σε ό,τι αξιακά μας κάνει διαφορετικούς, γιατί είμαστε διαφορετικοί. Δεν θα δείτε τραμπούκους στο κόμμα μας, που να έχουν συμπεριφορές όπως του κ. Πολάκη, τον οποίο έχουμε καταγγείλει πάρα πολλές φορές, αλλά δεν θα δείτε και στο κόμμα μας αντικοινοβουλευτικές συμπεριφορές, όπως αυτές στελεχών της ΝΔ. Και θέλω να είμαι ακριβής πάνω σ’αυτό. Ο κ. Πουλάκης διεκόπη τη Δευτέρα το βράδυ, διότι μιλούσε εκτός θέματος. Την άλλη μέρα το πρωί, στο νομοσχέδιο για την ανάπτυξη, ο αρμόδιος υπουργός μιλούσε αρκετά λεπτά εκτός θέματος, για τη Novartis, εναντίον του ΠΑΣΟΚ, για εμένα, για τον Βαγγέλη Βενιζέλο, τον διέκοψε κανείς; Εδώ πρέπει να μπούνε κανόνες. Διότι οι πολίτες έχουν μια μεγάλη αν θέλετε αίσθηση κρίσης εμπιστοσύνης στο πολιτικό σύστημα, διότι επικρατούν συμπεριφορές που υπονομεύουν το δημόσιο διάλογο. Από εμάς αυτές τις συμπεριφορές δεν θα τις δείτε.

ΠΤ: Επειδή το αναφέρατε, να το εκκαθαρίσουμε. Σας κατηγόρησαν ότι με κάποιο τρόπο η καταδίκη σας στην συμπεριφορά Πολάκη στη Βουλή -όχι για πρώτη φορά, πολλές φορές– δεν ήταν της έντασης που θα περίμενε κανείς, ή ότι κατά κάποιο τρόπο κρατήσατε ίσες αποστάσεις, ότι καταδικάσατε και τον κ. Πολάκη και τον κ. Γεωργιάδη σαν να είναι ίδια πράγματα.

ΝΑ: Ακούστε, καταλαβαίνω το άγχος του κ. Μητσοτάκη που βλέπει την αυτοδυναμία να του κουνάει το μαντήλι. Αλλά το να θέλει αυτός και διάφοροι μιντιακοί του βραχίονες να μας φορτώσουν τον Πολάκη, πάει πολύ.Τον έχουμε καταγγείλει πάρα πολλές φορές και μάλιστα όταν είχε μια αήθη συμπεριφορά απέναντι στον πρόεδρο της Βουλής τον κ. Κωνσταντινόπουλο, δεν είδα τη ΝΔ να λέει τίποτα. Το κόμμα μας έκανε ολόκληρη καμπάνια υπέρ του εμβολιασμού, ενάντια στις φιλοσοφίες του κ. Πολάκη. Άρα εμείς έχουμε σταθερά, αξιακά χαρακτηριστικά τα οποία δεν μπαίνουν στο ζύγι. Αλλά επειδή μου λέτε για ίσες αποστάσεις, να σας μιλήσω για χθες. Εγώ είδα χθες ίσες αποστάσεις από τον κ. Τσίπρα και τον κ. Μητσοτάκη έναντι του κ. Καραμανλή. Δεν είδα να λέει ούτε ο ένας, ούτε ο άλλος για την περιπέτεια που έζησε η χώρα με αυτή τη διακυβέρνηση και μου κάνει μεγάλη εντύπωση που αυτό δεν έχει συζητηθεί στον δημόσιο διάλογο. Είδαμε δύο υπουργούς της ΝΔ, έναν σημερινό και έναν προηγούμενο, να μιλούν για εκείνη την περίοδο, ουσιαστικά προσβάλλοντας και τη μνήμη των θυμάτων αυτής της απίστευτης τραγωδίας που έγινε στην Ηλεία. Δεν είδαμε κανείς, ούτε από ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Τσίπρας, ούτε από ΝΔ ο κ. Μητσοτάκης να μιλά γι’αυτή την περίοδο. Άρα ίσες αποστάσεις είδαμε χθες από τη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, έναντι της κυβέρνησης Καραμανλή, που έχουμε δει πολλές φορές. Δεν ακουμπά κανείς αυτή την περίοδο που οδήγησε σε χρεωκοπία την Ελλάδα και στα μνημόνια. Όλοι προσπαθούν να έχουν μια απόσταση για τους δικούς τους λόγους, εμείς δεν είχαμε, έτσι;

ΠΤ: Επειδή λέτε αυτό, εγώ τουλάχιστον έκανα αυτό το σχόλιο και θέλω να ζητήσω τη δική σας γνώμη. Επειδή έχουν περάσει από το 2007 15 χρόνια, παραπάνω…

ΝΑ: Πληρώνουμε όμως ακόμη τα απόνερα κ. Τσίμα.

ΠΤ: Ναι, αλλά το ερώτημα είναι εάν το πολιτικό σύστημα κρατάει στη μνήμη του αυτές τις πρακτικέ που κι άλλες κυβερνήσεις είχαν κάνει στο παρελθόν, δηλαδή και κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ έχουν φερθεί ανάλογα, αυτό το «πετάω λεφτά απ΄το ελικόπτερο για να τα μεταβολίσω σε ψήφους στις επόμενες εκλογές», είναι μια μόνιμη πρακτική του ελληνικού πολιτικού συστήματος. Το ερώτημα είναι εάν έχουμε τελειώσει με αυτή την πρακτική, εάν εσείς καταδικάζετε την πρακτική, όχι την κυβέρνηση, μια από τις κυβερνήσεις που την χρησιμοποίησαν.

ΝΑ: Είναι προφανές ότι έχουμε μπει σε μια πολύ μεγάλη περίοδο, μεγάλων αλλαγών, μετά την κρίση του 2009 και ό,τι ήρθε στη χώρα μας. Όμως αυτές οι κρίσεις είναι επαναλαμβανόμενες και πρέπει η χώρα να θωρακιστεί μακροπρόθεσμα και το κόμμα μας θα είναι ακόμα χρήσιμο προς αυτή την κατεύθυνση, να έχουμε μια ανθεκτική κοινωνία, μια κοινωνία με λιγότερες ανισότητες, μια κοινωνία με περισσότερες ευκαιρίες για τις νεότερες γενιές, για να μείνουν στον τόπο τους τα ελληνόπουλα, να δημιουργήσουν, να κάνουν οικογένειες. Να γίνουμε μια κοινωνία υψηλών όχι χαμηλών αλλά υψηλών προσδοκιών και αυτό είναι η προτεραιότητα και το πρόγραμμά μας. Εγώ θέλω πραγματικά να κουβεντιάσουμε σήμερα κ. Τσίμα το μεγάλο θέμα της ενεργειακής φτώχειας και της κρίσης, διότι βλέπουμε ότι έχουμε μπει σε μια μεγάλη περιπέτεια, όλη η Ευρώπη, όλος ο κόσμος με την αύξηση καταρχάς της τιμής του φυσικού αερίου, μιλήσαμε για βραχυπρόθεσμα μέτρα, Δηλαδή τη μείωση του ΦΠΑ στα βασικά αγαθά, στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, βάλαμε το θέμα της αύξησης του κατώτατου μισθού, είναι σημαντικές οι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για να υπάρχει ένα πλέγμα ασφάλειας.

ΠΤ: Αυτό θα το κουβεντιάσουμε λίγο αναλυτικά, αλλά να εκκαθαρίσουμε λίγο το πολιτικό τοπίο προηγουμένως. Ένα από τα πράγματα για τα οποία κατηγορηθήκατε, στη διάρκεια και μετά τη συζήτηση στη Βουλή για την πρόταση μομφής του ΣΥΡΙΖΑ, είναι αυτό το επεισόδιο που ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στους πολιτικούς που κατηγορήθηκαν για τη Novartis και η υπόθεσή τους μπήκε στο αρχείο, ή αθωώθηκαν ή εν πάσει περιπτώσει απαλλάχθηκαν, δεν ανέφερε, δεν μνημόνευσε τα στελέχη που δεν προέρχονταν από τη ΝΔ και μετά κατηγορηθήκατε ότι ούτε εσείς αναφερθήκατε στο θέμα.

ΝΑ: Έχουμε πολλές φορές και προσωπικά πει -ξέρετε, αν «γκουγκλάρεις» τα βρίσκεις όλα αυτά, είμαστε σε μια εποχή που δεν κρύβεται τίποτα. Και προσωπικά έχω πει και όλοι έχουμε πει ότι η Νοβάρτις παγκόσμιο σκάνδαλο το οποίο στην Ελλάδα η προηγούμενη κυβέρνηση το χειρίστηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε να πλήξει τους πολιτικούς της αντιπάλους και όχι να μάθουμε την αλήθεια. Με μια ουσιαστικά, στρατηγική σκευωρίας. Αυτά τα έχουμε πει πολλές φορές. Τώρα, σας το ξαναλέω.

Η ΝΔ προσπαθεί να βγάλει από τον προβολέα την επικαιρότητα. Την προηγούμενη εβδομάδα τι έκανε; Και την βοήθησε και ο κ. Τσίπρας σε αυτό, την βοήθησε πάρα πολύ ο κ. Τσίπρας. Δύο μέρες η Αθήνα και όλη η Ελλάδα πέρασε μια πολύ μεγάλη περιπέτεια με την κακοκαιρία, φάνηκε γυμνό το κράτος να αντιμετωπίσει και δεν μιλάμε μόνο για την Αττική Οδό, αλλά για κεντρικές αρτηρίες της Αθήνας. Εκείνη τη μέρα αν κάποιος πάθαινε κάτι, κινδύνευε η ζωή του γιατί δεν μπορούσε να πάει το ΕΚΑΒ σπίτι του. Αντί να συζητήσουμε πώς η χώρα θα αποκτήσει ανθεκτικότητα, το καλοκαίρι με τις πυρκαγιές, το χειμώνα με την κακοκαιρία, πήγαμε στον Φουρθιώτη σε αυτά που λέτε, τα οποία τα έχουμε συζητήσει πολλές φορές, αλλά δεν είδα κάποιο κόμμα να λέει ότι θα φτιάξει πολιτική προστασία στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών για να μη γίνει αυτό που ζήσαμε τις προηγούμενες ημέρες. Γιατί; Διότι πολύ απλά ο κ. Μητσοτάκης δεν έχει πρόγραμμα και ο κ. Τσίπρας προσπαθεί να αποφεύγει αυτές τις δύσκολες συζητήσεις, πώς; Εργαλειοποιώντας πράγματα τα οποία για μένα είναι τοξικά. Το κάνουν και οι δύο πάρα πολύ συγκροτημένα. Εμείς δεν θα μπούμε σε αυτή την λογική, απέχουμε από αυτή τη λογική.

ΠΤ: Επειδή αναφερθήκατε και σε αυτό χθες και μιλήσαμε και για την ανάγκη το πολιτικό σύστημα να πάρει τα μαθήματά του και να μην επιστρέψει στις παλαιές πρακτικές «μοιράζω λεφτά τυφλά, δημιουργώ χρέος, δημιουργώ έλλειμα και εισπράττω ψήφους». Χτες είδα μια βουλευτή του κόμματός σας την κ. Λιακούλη να πηγαίνει στα μπλόκα των αγροτών, μου θύμισε εποχές προ χρεοκοπίας– κι εσάς να συναντάτε τους εργαζομένους της ΛΑΡΚΟ. Ο κ. Χατζηδάκης σας κατηγόρησε ότι πουλάτε πάλι πολιτικά παραμύθια για τη διάσωση μιας επιχείρησης που δεν μπορεί να διασωθεί.

ΝΑ: Κατ’ αρχάς, το να πας να ακούσεις τα αιτήματα των αγροτών δεν είναι κακό. Κακό είναι να θεωρούμε ότι το κλείσιμο των δρόμων είναι πρακτική. Δεν είναι πρακτική, θεωρώ ότι είναι λάθος να κλείσουν οι οδικοί άξονες. Πρέπει σε ένα πεδίο ουσιαστικού διαλόγου να συζητήσουμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τον πρωτογενή τομέα, να έχει ανταγωνιστικότητα, εξωστρέφεια και οι αγρότες να έχουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα και προοπτική. Ναι, να το κάνουμε και πρέπει να το κάνουμε και έχουμε πρόταση γι’ αυτό το πράγμα.

Όσον αφορά στη ΛΑΡΚΟ, πραγματικά στενοχωρήθηκα το πρωί όταν άκουσα να διαστρεβλώνονται αυτά που είπα χθες, όχι εσείς προσωπικά. Είναι δυνατόν να είπαμε εμείς για κρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ; Εγώ είπα προχθές, το είπα στις κάμερες, το λέει και το δελτίο τύπου, μίλησα για στρατηγικό επενδυτή. Ποιος μίλησε για κρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ; Ποτέ το ΠΑΣΟΚ! Και η αείμνηστη Πρόεδρός μας, η κα. Γεννηματά, τότε είχε πει ότι αυτό το νομοθέτημα του 2020 δεν θα πάει πουθενά και μίλησε για στρατηγικό επενδυτή. Και χθες που είδα τους εργαζομένους, μίλησα για στρατηγικό επενδυτή.

Τώρα, κάτι ακόμη για τον κ. Μητσοτάκη, γιατί άκουσα στη Βουλή να λέει ότι δεν περίμενε εμείς να υπερψηφίζαμε την πρόταση δυσπιστίας. Μα είναι δυνατόν η κυβέρνηση να έχει τέτοιες μαζεμένες αποτυχίες και να περιμένει από ένα κόμμα που δεν συμπολιτεύεται να μην υπερψηφίσει πρόταση δυσπιστίας; Πότε έγινε αυτό στη μεταπολίτευση; Δηλαδή, εδώ, θα μάθουμε διαφορετικά τα μαθηματικά όταν υπάρχει μια συγκεκριμένη κατάσταση, με πολλά προβλήματα, με πολλές αποτυχίες και με μια πολιτική παράδοση στον τόπο μας. Δηλαδή, δεν συμπολιτευόμαστε με τη Νέα Δημοκρατία. Αντιπολίτευση είμαστε, αλλά είμαστε η παραγωγική αντιπολίτευση. Ο τόπος έχει ανάγκη μία αντιπολίτευση όπως αυτή που κάνουμε εμείς, να αναδεικνύει τα προβλήματα και να προτείνει λύσεις για να έχουμε μία καλύτερη καθημερινότητα και μια καλύτερη οπτική ως χώρα.

ΠΤ: Για τη ΛΑΡΚΟ σε τι διαφωνείτε με αυτό που κάνει η κυβέρνηση; Γιατί και η κυβέρνηση έναν στρατηγικό επενδυτή προσπαθεί να ψάξει και προσπαθεί να ελαφρύνει την εταιρεία για να μπορεί να την πάρει κάποιος.

ΝΑ: Να σας πω, διότι από το 2020 μέχρι σήμερα, έχει δώσει πάρα πολλά εκατομμύρια ευρώ και απέτυχε το σχέδιό της. Το σχέδιο από το ’20, ο νόμος 4664 που έλεγε για ειδικό καθεστώς διαχείρισης με στόχο την εξυγίανση, απέτυχε. Εκεί διαφωνούμε. Και σήμερα, ενώ ο τόνος είναι 25.000 ευρώ, δηλαδή το νικέλιο σήμερα στις παγκόσμιες αγορές είναι στα πολύ ψηλά του, δεν έχουμε ένα στρατηγικό σχέδιο, ώστε αυτή η εταιρεία να βρεθεί ένας στρατηγικός επενδυτής και να έχει μια προοπτική. Απέτυχε η κυβέρνηση. Αυτή είναι η διαφωνία μας.

ΠΤ: Αποτυγχάνει μια κυβέρνηση όταν δεν βρίσκεται αγοραστής;

ΝΑ: Ναι, διότι όλα αυτά τα προηγούμενα χρόνια φάνηκε ότι αυτό το σχέδιο που είχε υλοποιήσει μέσα από το νόμο 4664/2020, δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αν είχε φέρει άλλα αποτελέσματα, πιθανόν με αυτές τις τιμές παγκοσμίως του νικελίου σήμερα να υπήρχε στρατηγικός επενδυτής. Ακούστε κ. Τσίμα, για να είμαι ειλικρινής διαχρονικές ευθύνες υπάρχουν για τη ΛΑΡΚΟ, το είπα κι εχθές. Διαχρονικές ευθύνες.

ΠΤ: Τι πρόστιμο μας έχει βάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση; Νομίζω έχουμε 5 κατά κεφαλήν και μετά άλλα 4 ανά χρόνο.

ΝΑ: Πολύ μεγάλα. Αλλά ας σηκώσει ο κ. Μητσοτάκης την ευθύνη ότι το σχέδιο η κυβέρνησή του ψήφισε το ’20 απέτυχε παταγωδώς.

ΠΤ: Και χρειάζεται καινούργιο λέτε…

ΝΑ: Ε βέβαια.

ΠΤ: Η πίεση πάντως θα συνεχιστεί, γιατί μου έκανε εντύπωση το εξής: Ο μεν κ. Τσίπρας…

ΝΑ: Εκτός αν το σχέδιό της για τη ΛΑΡΚΟ είναι το ορυχείο να το πάρει κάποιος για να κάνει όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες εκτός Ελλάδος. Να κάνουμε, λέει, φέτες τη ΛΑΡΚΟ. Λοιπόν, αυτά είναι τα θέματα τα οποία πρέπει να συζητηθούν και να βρεθούν με έναν τρόπο ρεαλιστικό μία προοπτική. Αυτοί οι εργαζόμενοι δεν είναι εύκολο να βρεις άλλους εργαζομένους, όταν έχουν τέτοια εμπειρία, εξειδίκευση, γιατί είναι χρήσιμοι σε αυτό που κάνουν. Αλλά από την άλλη και η εταιρεία αυτή με τις τιμές που υπάρχουν δεν μπορεί να έχει μια προοπτική.

ΠΤ: Να γυρίσω σε αυτό που σας έλεγα πριν. Μου έκανε εντύπωση. Ο μεν κ. Τσίπρας επαναλαμβάνει κάθε φορά και το είπε και την Κυριακή, ότι πρέπει να διαλέξετε, είστε με τη Δεξιά ή τη δημοκρατική παράταξη και ο κ. Μητσοτάκης κατά κάποιο τρόπο, το ίδιο δίλημμα σας έθεσε, είπε ότι εσείς ανήκετε στην άλλη πολυκατοικία, την κεντροαριστερή.

ΝΑ: Ο κ. Μητσοτάκης βάζει το Δίλλημα λαϊκισμός ή λογική, για να τα πούμε τα πράγματα απλά και ο κ. Τσίπρας, Δημοκρατική παράταξη ή δεξιά. Η απάντηση είναι, ούτε δημοκρατική παράταξη, είναι ο ΣΥΡΙΖΑ με τις συμπεριφορές αυτές που έχουν τα στελέχη του και με τον ακραίο λαϊκισμό που πολιτεύεται, ούτε το μέτωπο της λογικής εκφράζει ο κ. Μητσοτάκης, διότι πολλές από τις πολιτικές τους επιλογές, ανήκουν στη σφαίρα του παράλογου. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Είναι ψευτοδιλήμματα, κ. Τσίμα. Εμείς μένουμε σταθερά. Σοσιαλδημοκρατία, σεβασμός στους θεσμούς, ανταγωνιστική παραγωγική βάση, ισχυρό κοινωνικό κράτος. Αυτοί είναι οι πυλώνες. Και εξωτερική πολιτική ευθύνης και πατριωτισμού. Αυτοί είναι οι κεντρικοί άξονες, που θα πολιτεύεται το ΠΑΣΟΚ και η Δημοκρατική Παράταξη, τα επόμενα χρόνια και είμαι σίγουρος, ότι σε αυτούς τους άξονες, θα αλλάξει το πολιτικό σκηνικό. Διότι υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη ανάγκη για ένα τέτοιο κόμμα, έναντι αυτών που προσφέρονται σήμερα από τη Νέα Δημοκρατία και το ΣΥΡΙΖΑ.

ΠΤ: Έχετε πια μια μεγάλη εμπειρία από τη θητεία σας στο Ευρωκοινοβούλιο, από τα διεθνή θέματα και όλος ο κόσμος συζητάει για αυτό. Έγινε ξαφνικά, εκεί που η Ευρώπη ήταν στα αζήτητα, έγινε μια προσπάθεια των Ευρωπαίων ηγετών, Μακρόν και Σολτς, να έχουν μια ισχυρή παρέμβαση, μεσολαβητική, ώστε να αποφευχθεί ένας πόλεμος στην Ουκρανία. Μακρόν στη Μόσχα, Σολτς στην Ουάσινγκτον. Έχει καμία ελπίδα να αποδώσει κάτι αυτή η μεσολάβηση ή γίνεται για να σωθεί το κύρος της Ευρώπης;

ΝΑ: Καταρχάς το λάθος είναι ότι ο ένας ήταν στην Ουάσινγκτον και ο άλλος στη Μόσχα. Κατά την άποψή μου, από τη στιγμή που υπάρχει το πρόβλημα, που το έχω πει και πολλές φορές, της ομοφωνίας στο συμβούλιο, που δεν μπορεί να δημιουργήσει ενιαία εξωτερική πολιτική, είδατε ο Όρμπαν προχθές, λέει, μια χαρά τα κάνει ο Πούτιν, έπρεπε οι δυο τους να λάβουν άλλες πρωτοβουλίες. Δηλαδή, να πάνε μαζί στη Μόσχα και μαζί στην Ουάσινγκτον. Θα ήταν ένα σαφές μήνυμα, ότι η Ευρώπη είναι μία, παρόλο τη θεσμική αδυναμία του συμβουλίου στην ομοφωνία, ότι η Ευρώπη δεν θα επιτρέψει η Ουκρανία να γίνει Αφγανιστάν, ότι δηλαδή, να ξυπνήσουμε μια μέρα και να υπάρχει μια συμφωνία που εμείς να μην την γνωρίζουμε και να προσπαθούμε εκείνη τη στιγμή να προσαρμοστούμε. Να είμαστε πρωταγωνιστές, μέσα στο γήπεδό μας, διότι η Ουκρανία είναι στην Ευρώπη. Που είναι ένας γεωπολιτικός χώρος, όπου πρέπει να έχουμε πολύ μεγάλη ευθύνη. Και να έχουμε μια στρατηγική αν θέλετε παρουσία, σε αυτές τις εξελίξεις, τις παγκόσμιες εξελίξεις. Για εμένα λοιπόν, έπρεπε ο Γαλλογερμανικός άξονας, να υπερβεί τη θεσμική αδυναμία και την αδυναμία και των προσωπικοτήτων Μπορέλ και Φον Ντερ Λάιεν και οι δυο τους να πάνε μαζί στη Μόσχα και μαζί στην Ουάσινγκτον.

Τώρα, η εκτίμησή μου είναι ότι θα γίνει ένα πεδίο διαπραγματεύσεων κάτω από το τραπέζι, πέρα από αυτό που βλέπουμε από τα δελτία ειδήσεων, εύχομαι η Ευρώπη να είναι πρωταγωνίστρια και να μην βγει οφσάιντ και σε αυτό το θέμα. Διότι είναι πολύ κρίσιμο και ενεργειακά και γεωπολιτικά, να υπάρξει σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή.

Θέλω από αυτό το θέμα να πάμε και στα ενεργειακά, διότι πέρα από τα βράχη που λέμε…

ΠΤ: Υπάρχει ένας τρόμος, ότι εάν συμβεί κάτι στην Ουκρανία, το πράγμα ξεφύγει και δεν βρεθεί λύση, οι τιμές της ενέργειας που είναι ήδη στο θεό, θα πάνε, δεν ξέρω που… Στα άστρα.

ΝΑ: Εγώ λοιπόν, πέρα από τα βράχη που σας είπα, για το ΦΠΑ, τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, για το ΦΠΑ στα βασικά είδη κατανάλωσης. Έχουμε πει και μια μορφή νέου ΕΚΑΣ, για χαμηλοσυνταξιούχους με εισοδηματικά κριτήρια, είναι 350.000, που με 600 εκατομμύρια, μπορούν να πάρουν αυτοί οι πιο αδύναμοι χαμηλοσυνταξιούχοι, ένα ισχυρό βοήθημα σε αυτή την περιπέτεια που ζούμε με την αύξηση των τιμών.

ΠΤ: Ένα νέο ΕΚΑΣ.

ΝΑ: Ένα νέας μορφής ΕΚΑΣ, είναι τιμολογημένο.

Θέλω να μιλήσουμε για τα Μάκρο. Λένε πολλοί για απολιγνητοποίηση. Απολιγνητοποίηση την λέμε στην Ελλάδα. Είναι απανθρακοποίηση. Στον κόσμο. Εδώ λοιπόν είναι τα στοιχεία της Γερμανίας. Η Γερμανία το ’10. Από το ’10 μέχρι σήμερα, δεν είχε καμία αύξηση στο φυσικό αέριο. Εμείς θέλουμε να δούμε τη δική μας κατάσταση. Η αύξηση της Γερμανίας και άλλων χωρών, ήταν στις ανανεώσιμες πηγές. Που σήμερα, είναι οι πιο φθηνές, λόγω της ανόδου, πριν κάποιους μήνες ήταν ακριβές. Η Γερμανία σήμερα, η Ηλεκτρική ενέργεια, είναι, προχθεσινά στοιχεία, 76% σε ανανεώσιμες. Εμάς είναι 24%. Πρέπει να γίνει μια πολύ μεγάλη επένδυση στις ανανεώσιμες πηγές. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει από το ταμείο Ανάκαμψης, η κυβέρνηση να πάρει δισεκατομμύρια, για να φτιάξει ένα σύγχρονο δίκτυο ενέργειας υψηλής διασυνδεσιμότητας. Για να μπορούν, οι φτωχότεροι Έλληνες, αγρότες, παραγωγοί, μέσω ενεργειακών κοινοτήτων, με φωτοβολταικά στις στέγες, να γίνουν και καταναλωτές και παραγωγοί και μέσα από ένα ισχυρό εξοικονομώ, οι πιο αδύναμοι και ευάλωτοι Έλληνες, να έχουν μειώσει τις ανάγκες τους σε ενέργεια γιατί έχουν καλύτερη αν θέλετε θωράκιση στα σπίτια τους.

Κάτι τώρα ακόμη πάρα πολύ σημαντικό. Γιατί δεν είναι μόνο αυτά. Η ρύθμιση. Το τιμολόγιό μας σήμερα, είναι πάρα πολύ, αν δείτε το τιμολόγιο του ρεύματος, είναι πάρα πολύ…

Πάμε να δούμε τα προβλήματα. Υπάρχει ρύθμιση στην αγορά; ΤΟ 100%, στην Ελλάδα είναι σποτ. Αυτή τη στιγμή στη Γαλλία, ενώ τα συμβόλαια είναι 29% σποτ και στη 29%. Στην Ιταλία είναι 11% σποτ. Κάνουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια. Γιατί κάνουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια; Για να μπορούν να αποφύγουν τέτοιες περιπέτειες με μεγάλη αύξηση της ενέργειας. Επίσης, οι μεγάλοι παραγωγοί δεν πρέπει και αυτοί να σηκώσουν ένα κομμάτι του προβλήματος; Δηλαδή το σηκώνουν οι καταναλωτές. Το σηκώνει το κράτος. Και αυτοί πρέπει να επιμεριστεί και σε αυτούς ένα κομμάτι αυτής της περιπέτειας. Δεν μπορεί να είναι συνεχώς, να έχουν την ίδια κερδοφορία, ή να έχουν πάντα κερδοφορία.

Λοιπόν, άλλο ζήτημα. Υπάρχει ένα θέμα που λέγεται, η ρήτρα αναπροσαρμογής. Θα το δούμε όλοι στα τιμολόγιά μας. Γιατί όπως σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, αυτή η ρήτρα αναπροσαρμογής, να μην έχει ανώτατο και κατώτατο όριο; Ώστε να μπορεί να ξέρει ο καταναλωτής πόσο μπορεί να φτάσει η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, που αγοράζει μακροπρόθεσμα, ότι και αν γίνει στην αγορά. Γίνεται σε άλλα Ευρωπαϊκά κράτη. Χρειάζεται ρύθμιση, χρειάζεται μακροπρόθεσμα συμβόλαια, πρέπει να αλλάξει το κράτος μας στρατηγική. Και πρέπει να γίνει επένδυση στα δίκτυα. Και στα εσωτερικά, να έχουμε υψηλή διασυνδεσιμότητα και στα εξωτερικά. Ξέρετε γιατί; Δεν το συζητάμε πολύ αυτό. Η Ελλάδα είναι ενεργειακά απομονωμένη. Ένα μεγάλο θέμα της ενιαίας αγοράς, δεν είναι μόνο το νόμισμα ή η κοινή κανόνες στην αγορά. Είναι να γίνουμε και ενεργειακά ένας γεωπολιτικός χώρος η Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε μια άλλη πολιτική διασύνδεση με άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε σε μεγάλες και κρίσιμες στιγμές, να παίρνουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, φτηνότερη ενέργεια. Και αν έχουμε περίσσευμα μέσα από αύξηση στο μίγμα των ΑΠΕ, να δίνουμε και εμείς ενέργεια. Θέλει μια άλλη στρατηγική. Αλλά αυτά θέλουν όραμα. Δεν μπορεί ο κ. Μητσοτάκης να έχει κάνει το ταμείο ανάκαμψης, ένα διευρυμένο ΕΣΠΑ. Το ταμείο ανάκαμψης δεν είναι ΕΣΠΑ. Είναι ένα εργαλείο. Ταμείο Ανάπτυξης και ανθεκτικότητας.

ΠΤ: Αυτή είναι μια διαφορετική κριτική που κάνετε όμως τώρα στον τρόπο που η κυβέρνηση προσεγγίζει το ταμείο ανάκαμψης γιατί η πρώτη κριτική ήταν ότι δεν θα πάρει τίποτα από αυτό η μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, θα πάει όλο σε πολύ μεγάλες επενδύσεις, τώρα λέτε άλλο πράγμα, λέτε ότι θα έπρεπε να είναι πιο προσανατολισμένο στα θέματα της ενεργειακής ασφάλειας και ανθεκτικότητας.

ΝΑ: Δεν λέω άλλο πράγμα, λέω κάτι παραπάνω. Δηλαδή, μπορεί οι επενδύσεις να διαχυθούν στις ΑΠΕ, προς όλες τις κοινωνικές ομάδες, όχι μόνο στους πολύ μεγάλους και δεύτερον λέω, ότι το ταμείο ανάκαμψης δεν είναι ΕΣΠΑ, πρέπει να γίνει ένα εργαλείο οραματικό σε τρία μεγάλα πεδία. Πρώτον, υποδομές που αφορούν την ενέργεια, δηλαδή το δίκτυο. Δεύτερον, το θέμα του κοινωνικού κράτους και ιδιαίτερα το θέμα της υγείας. 35% είναι από τους ιδιώτες, αυτά που πληρώνουμε, είμαστε τρίτοι στην Ευρώπη, στο κόστος του κάθε Έλληνα στα θέματα που αφορούν την υγεία. Πρέπει να γίνει μια επένδυση από το ταμείο Ανάκαμψης, μεγαλύτερη στο θέμα της υγείας, του εθνικού συστήματος υγείας και της πρωτοβάθμιας κυρίως.

Και ένα επίσης πάρα πολύ σημαντικό θέμα για το ταμείο ανάκαμψης, είναι η ψηφιακή σύγκλιση. Ποιος πρέπει να είναι ο στόχος; Γρηγορότερο ίντερνετ, φθηνότερο ίντερνετ. Δεν μπορεί να έχουμε από τα πιο αργά και τα πιο ακριβά σε όλη την Ευρώπη. Άρα πρέπει με ένα όραμα τριών μεγάλων πυλώνων να αξιοποιήσουμε αυτά τα χρήματα. Και όχι να έχουμε δώσει το 40% των χρημάτων που είναι τα δάνεια, να τα διαχειριστούν μόνο τράπεζες, με τους δικούς τους όρους. Είναι λάθος. Για εμένα πρέπει να υπάρχει μια άλλη αντιμετώπιση αυτού του οικονομικού εργαλείου και να υπογραμμίσουμε τη λέξη ανθεκτικότητα. Ανθεκτικότητα τι σημαίνει; Το κράτος προετοιμάζει την κοινωνία για να αντιμετωπίζει μελλοντικές κρίσεις και όχι να περιμένει τις κρίσεις για να αντιμετωπίζει τα απόνερά τους, όπως πάθαμε σε πάρα πολλές περιπτώσεις στο πρόσφατο παρελθόν.

ΠΤ: Αυτά είναι μια ενδιαφέρουσα συζήτηση αλλά ξέρετε ότι πάντα στο τέλος θα σας γίνεται πάντα η ίδια ερώτηση, αν ο εκλογικός νόμος τα φέρει έτσι, ώστε κυβέρνηση χωρίς εσάς, να μην σχηματίζεται ή να είστε εσείς αναγκαίος για να σχηματιστεί κυβέρνηση, θα πείτε ναι ή όχι;

ΝΑ: Πριν απαντήσω σε αυτό, για να κλείσω το προηγούμενο. Ο τρόπος που στο μίγμα μπαίνει το φυσικό αέριο, θα κάνει ευάλωτη την οικονομία μας σε πάρα πολλές παρόμοιες περιπέτειες. Πρέπει όταν λέμε απανθρακοποίηση, να μην μιλάμε μόνο για λιγνίτη, να μιλάμε μακροπρόθεσμα. Δεν μπορεί να γίνει ένα μόνιμο μεταβατικό καύσιμο το φυσικό αέριο. Και ας δούμε τι κάνουν άλλες χώρες. Σε αυτό η Ελλάδα μπορεί να κάνει περισσότερα.

Τώρα για αυτό που είπατε. Κυβερνησιμότητα. Προφανέστατα, εμείς δεν είμαστε ένα κόμμα το οποίο φιλοδοξεί να είναι πάντα στην αντιπολίτευση. Όχι. Εμείς είμαστε ένα κόμμα της ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας που φιλοδοξεί να γίνει κυβέρνηση. Αλλά κυβέρνηση με όρους πολιτικών προτεραιοτήτων. Και οι πολιτικές μας προτεραιότητες θα είναι τέτοιες και θέλουμε ισχυρή εντολή από τον Ελληνικό λαό για να αλλάξουμε την χώρα μας. Να την κάνουμε καλύτερη. Όσο πιο ισχυροί είμαστε στις επόμενες εκλογές, τόσο περισσότερες πιθανότητες θα έχει ο Ελληνικός λαός, μέσω του προγράμματός μας, να ζήσει καλύτερες μέρες.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ Ν. ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗ ΜΕ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΩΝ

Στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων συναντήσεων του προέδρου του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Νίκου Ανδρουλάκη με παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς, θα υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους των αγροτών αύριο Τετάρτη, 9 Φεβρουαρίου 2022 στις 10.30, στα γραφεία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος στη Βουλή.

Αντικείμενο της συνάντησης θα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αγρότες και οι θέσεις και προτάσεις του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, για μια σύγχρονη και βιώσιμη αγροτική πολιτική.

ΔΗΛΩΣΗ ΧΑΡΑΣ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΟΥΜΕΛΑ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ

Δήλωση Χαράς Κεφαλίδου, υπεύθυνης Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής για τις απαράδεκτες εκδηλώσεις στο Μνημείο της Μονής της Παναγίας Σουμελά, στην Τραπεζούντα

Οι απαράδεκτες εκδηλώσεις που έλαβαν χώρα στο εμβληματικού χαρακτήρα Μνημείο για τον Ποντιακό Ελληνισμό, της Μονής της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα, υποψήφιο για την ανακήρυξή του σε Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, προκαλούν θλίψη και αγανάκτηση. Καλούμε τους υπεύθυνους να σεβαστούν την ιστορικότητα και την πολιτιστική σημασία του χώρου αυτού.

Τέτοιου είδους προσβλητικές και ασεβείς πράξεις δεν συνάδουν με τη συμπεριφορά ενός λαού που θέλει να λέγεται πολιτισμένος.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΒΕΒΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΣΟΥΜΕΛΑ

Ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τη βεβήλωση της Μονής της Παναγίας Σουμελά από τις Τουρκικές αρχές, κατέθεσαν ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και του Κινήματος Αλλαγής Νίκος Ανδρουλάκης και η Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Εύα Καϊλή.

Στη ερώτηση σημειώνεται ότι η κίνηση αυτή έρχεται ως συνέχεια σε μία από σειρά προκλητικών ενεργειών, όπως η μετατροπή σε τζαμί της Αγίας Σοφίας και της Μονής της Χώρας, δύο μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς που προστατεύονται από την UNESCO, καθώς και της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας. Με την ερώτησή τους σημειώνουν ότι ο σεβασμός στην πολιτιστική κληρονομιά των μνημείων που βρίσκονται στην επικράτειά της, αποτελεί προϋπόθεση για τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την ΕΕ και ζητούν από την Επιτροπή να προβεί στις απαραίτητες κινήσεις.

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

Ένα από τα ιστορικότερα μνημεία του Ποντιακού Ελληνισμού, την Μονή της Παναγίας Σουμελά, υποψήφια για συμπερίληψή στον κατάλογο με τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco βεβήλωσαν οι Τουρκικές αρχές, δίνοντας άδεια για τη μετατροπή της σε “club” με dj να παίζει ηλεκτρονική μουσική.

Οι Τουρκικές αρχές έδωσαν άδεια, με σκοπό, όπως ισχυρίστηκαν, την τουριστική προώθηση του μνημείου περιφρονώντας πλήρως το θρησκευτικό αίσθημα εκατομμυρίων Ορθόδοξων χριστιανών για τους οποίους η Παναγία Σουμελά, αποτελεί λίκνο της πίστης τους για πάνω από 16 αιώνες.

Την ίδια στιγμή ο Υπουργός Πολιτισμού ανέφερε ότι έχουν προσδιοριστεί «77 κειμήλια της Μονής Παναγίας Σουμελά» εντός και εκτός Τουρκίας για τα οποία ξεκίνησε διαδικασίες για την διεκδίκηση και την επιστροφή τους στην Τουρκία.

Σκοπεύει να απευθύνει σύσταση/διάβημα διαμαρτυρίας προς τις Τουρκικές αρχές για την λοιδορία του μνημείου;

Μετά και την προκλητική μετατροπή της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας καθώς και της Αγίας Σοφίας και της Μονής της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη σε τζαμί, πώς σκοπεύει να τονίσει στην Τουρκία ότι ο σεβασμός στην πολιτιστική κληρονομιά των μνημείων που βρίσκονται στην επικράτειά της αποτελούν βασική προϋπόθεση για την συνέχιση των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την ΕΕ;

Σκοπεύει να παρέμβει προς τις Τουρκικές αρχές με σκοπό την επανατοποθέτησή των κειμηλίων που φυλάσσονται στις αποθήκες του μουσείου της Άγκυρας και της Αγίας Σοφίας, στον χώρο της μονής, που σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο;

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΕ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

1) Τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρ. Σταϊκούρα

2) Τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδ. Γεωργιάδη

3) Τον Υπουργό Τουρισμού, κ. Β. Κικίλια

4) Τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Ν. Μηταράκη

Θέμα: Οι αδιαφανείς χειρισμοί της Κυβέρνησης για την “χρυσή βίζα”, δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στην αγορά κατοικίας, αυξάνοντας τα ενοίκια για τους νέους και τις οικογένειες εν μέσω πανδημίας.

Η νομοθέτηση της άδειας μόνιμου επενδυτή (Golden Visa) με τον νόμο 4251/14 (Κώδικας Μετανάστευσης), πρακτική που εφαρμόζεται και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, προσέφερε μια νέα πηγή εσόδων στο ελληνικό δημόσιο. Η θετική της επίδραση όσον αφορά τα φορολογικά έσοδα και την ενίσχυση του κλάδου των κατασκευών, είναι αναντίρρητη. Όμως, η αδιαφανής διαχείρισή της σήμερα, αποτελεί – πέραν των θετικών που αναφέρθηκαν – ταυτόχρονα πηγή σημαντικών αρνητικών επιπτώσεων και στρεβλώσεων στην αγορά κατοικίας, που πρέπει αμέσως να αντιμετωπιστούν.

Την αδιαφανή διαδικασία μάλιστα ανέδειξε το Κίνημα Αλλαγής–ΠΑΣΟΚ, κατά την ψήφιση του τελευταίου πολυνομοσχεδίου του 2021, όπου η κυβέρνηση ενέκρινε, μεταξύ άλλων, όλες τις εκκρεμείς αιτήσεις Golden Visa που είχαν υποβληθεί από το 2015, χωρίς κανένα έλεγχο από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Οι στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί, αφορούν τα ακόλουθα σοβαρά θέματα:

α) Άνιση γεωγραφική κατανομή: Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΜΑΣ, έχουν χορηγηθεί ή εκκρεμούν προς χορήγηση πάνω από 10.000 άδειες μόνιμου επενδυτή, που αντιστοιχούν σε αγοραπωλησίες ακινήτων. Είναι ενδεικτικό, πως τον Απρίλιο του 2020, σε σύνολο 8.116 σχετικών αδειών, οι 5.377 αφορούσαν την Αττική, ενώ μόνο 545 το σύνολο των νησιών σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Βόρειο Αιγαίο και Ιόνιο. Η μεγάλη πλειονότητα των ακινήτων της Golden Visa αφορά την Αττική, την αγορά της οποίας έχει αναστατώσει .

β) Δεν γίνεται κανένας έλεγχος εάν η αξία του ακινήτου που αγοράζεται φτάνει ή πλησιάζει έστω το όριο των 250.000 ευρώ που απαιτούνται για την χορήγηση της Golden Visa. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δηλώνεται ότι αξίζουν 250.000 ευρώ κατοικίες μικρότερης αξίας. Η υπερτιμολόγηση φτηνών κατοικιών έχει γίνει σύστημα. Ο «αέρας» μεταφράζεται σε κέρδη μεσιτικών εταιρειών που στρεβλώνουν την αγορά κατοικίας γενικότερα με τις παρεμβάσεις τους, ενώ υπάρχουν υποψίες ότι μέρος των χρημάτων οδηγείται πίσω στους κατόχους της Golden Visa, καταστρατηγώντας τον σκοπό έκδοσής της.

γ) Η νομοθεσία παρέχει άδειες διαμονής μόνιμου επενδυτή, χωρίς να υποχρεώνει τους κατόχους της Golden Visa σε κάποιο ελάχιστο υποχρεωτικό χρονικό διάστημα διαμονής στην Ελλάδα. Στην πραγματικότητα, σε συνδυασμό με τα παραπάνω, μεγάλο ποσοστό των κάτοχων της μόνιμης άδειας επενδυτή αξιοποιεί τη δυνατότητα που παρέχεται για ελεύθερη κυκλοφορία στην ΕΕ, χωρίς να διαμένει στη χώρα. Συχνά, τα αγορασθέντα ακίνητα παραμένουν στη διαχείριση μεσιτικών εταιρειών, που τα αξιοποιούν με διάφορους τρόπους (απλή ενοικίαση, AirBnb, ακόμη και για προγράμματα φιλοξενίας αιτούντων άσυλο). Κανένας έλεγχος και συσχέτιση δεν γίνεται για αυτό. Ειδικά για την περίπτωση των διαμερισμάτων που παρέχονται για την φιλοξενία αιτούντων άσυλο, έχουν ήδη υπάρξει δημοσιεύματα που πρέπει επιτέλους να προβληματίσουν την κυβέρνηση.

Επακόλουθο των παραπάνω είναι η στρεβλή αύξηση των τιμών (πώλησης και ενοικίασης) των ακινήτων, που πλήττει κυρίως νέους και οικογένειες με μέσα και χαμηλά εισοδήματα. Παράλληλα, υπάρχουν πολλές αναφορές για αλλοίωση του οικιστικού χαρακτήρα πολλών περιοχών της Αθήνας. Για το θέμα αυτό, τα αρμόδια υπουργεία δεν έχουν προβεί σε καμία ρύθμιση όσον αφορά τις δυσμενείς επιπτώσεις σε κατοίκους, καταναλωτές, ενοικιαστές. Ακόμη και η, σε σχετικά ορθή κατεύθυνση, εξουσιοδότηση που παρασχέθηκε στους Υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Οικονομικών (Νόμος 4635/2019), ώστε να μπορούν να καταρτίζονται γεωγραφικές ζώνες διαφοροποιημένης μεταχείρισης ως προς το ύψος της επένδυσης και άλλες «λεπτομέρειες», δεν αξιοποιήθηκε μέχρι σήμερα. Αντίθετα, με μεταγενέστερη τροποποίηση του ως άνω νόμου, αφαιρέθηκε η – αν μη τι άλλο ελεγκτική – αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών και εκχωρήθηκε, άγνωστο για ποιο λόγο, στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου.

Αντίστοιχες εμπειρίες σε άλλα κράτη-μέλη έχουν ήδη οδηγήσει στη λήψη διορθωτικών μέτρων (π.χ. Πορτογαλία), ενώ η αδιαφάνεια που περιβάλλει το όλο ζήτημα, έχει δημιουργήσει ζητήματα σε άλλα (Κύπρος).

Ενόψει των ανωτέρω, πρέπει να επανεξεταστεί το ποσό για τη χορήγηση της «χρυσής βίζας», να διασφαλιστεί η ακεραιότητα των σχετικών συναλλαγών, να προστατευτούν οι ενοικιαστές και γενικότερα οι κάτοικοι των πληττόμενων περιοχών.

Τέλος, πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της απουσίας θεσμικής εμπλοκής της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης στον σχεδιασμό, αφού η αλλαγή της χρήσης των ακινήτων στις περιοχές τους είναι καταφανώς «τοπική υπόθεση».

Μετά τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

Ποια μέτρα πλήρους διαφάνειας στη διαδικασία χορήγησης Golden Visa θα λάβουν ώστε αυτή τελικά να βοηθάει την οικονομία της χώρας, χωρίς να συσσωρεύει προβλήματα στην ανεύρεση κατοικίας στους νέους και τις οικονομικά αδύναμες οικογένειες;
Σκοπεύει να λάβει μέτρα η κυβέρνηση για την άμβλυνση των στρεβλώσεων που έχουν επιφέρει στην αγορά ακινήτων το πρόγραμμα Golden Visa και η οικονομική δραστηριότητα τύπου Airbnb;
Προτίθεται η κυβέρνηση να θέσει αριθμητικά όρια (πλαφόν) για την αξιοποίηση ακινήτων σε περιοχές της χώρας και ειδικά στους μεγάλους δήμους της Αττικής και να προωθήσει την ισόρροπη γεωγραφική κατανομή του προγράμματος και σε άλλες περιοχές της χώρας;
Υπάρχουν δεδομένα για το ποιος είναι ο αριθμός των πραγματικά διαμενόντων στη χώρα κατόχων αδειών μόνιμου επενδυτή και των μελών των οικογενειών τους; Να κατατεθούν τα στοιχεία.
Υπάρχουν δεδομένα για το πόσα από τα διαμερίσματα-ακίνητα του προγράμματος Golden Visa έχουν περάσει στη διαχείριση μεσιτικών εταιρειών; Να κατατεθούν τα στοιχεία.
Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης

Απόστολος Πάνας

Δημήτριος Μπιάγκης

Γεώργιος Καμίνης

Ευαγγελία Λιακούλη

Γεώργιος Αρβανιτίδης

Νάντια Γιαννακοπούλου

Αντωνία (Τόνια) Αντωνίου

Ιλχάν Αχμέτ

Χρήστος Γκόκας

Χαρά Κεφαλίδου

Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος

Δημήτριος Κωνσταντόπουλος

Γεώργιος Μουλκιώτης

Μπουρχάν Μπαράν

Γεώργιος Παπανδρέου

Ανδρέας Πουλάς

Γεώργιος Φραγγίδης

 

7

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το αξιολογήσετε!

Μέση βαθμολογία 0 / 5. Πλήθος ψήφων 0

Δεν υπάρχουν ψήφοι μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.