Ν. ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ: ΌΣΟ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΑΤΟΛΜΗ, ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΘΑ ΔΙΕΥΡΥΝΟΝΤΑΙ

0
(0)

Τελευταία ενημέρωση 21 Φεβρουαρίου 2022 by energinews (admin)

Συνάντηση με εκπροσώπους Επιμελητηρίων, Ενώσεων, Συλλόγων και Συνδέσμων του Πειραιά, είχε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, ξεκινώντας με αυτό τον τρόπο την πανελλαδική δράση του Κινήματος για την ακρίβεια.

Στη συζήτηση που είχε με τους κοινωνικούς εταίρους του Πειραιά, ο κ. Ανδρουλάκης τόνισε την αναγκαιότητα να επικεντρωθούμε στα ζητήματα της ακρίβειας και των ανατιμήσεων, συνέπεια και της ενεργειακής κρίσης, ενώ παράλληλα, στα περιφερειακά και αναπτυξιακά συνέδρια του Κινήματος, θα συζητηθούν τα ειδικά θέματα των διάφορων περιοχών της χώρας, όπως το λιμάνι και άλλα ζητήματα υποδομών, που πρέπει να γίνουν προτεραιότητα άμεσα και κρατούν τον Πειραιά πίσω.

Επικεντρώνοντας στις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης, ο κ. Ανδρουλάκης τόνισε την ανάγκη προετοιμασίας, καθώς ενδεχομένως να έχει κυκλικά χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας παράλληλα πως η κρίση στην Ουκρανία επιδεινώνει την κατάσταση, αλλά δεν είναι η γενεσιουργός αιτία. Προτείνοντας μοντέλο Γερμανίας, της οποίας το ενεργειακό μείγμα έχει σταθερό το φυσικό αέριο, πτώση του λιγνίτη και άνοδο στις ΑΠΕ, ο κ. Ανδρουλάκης στηλίτευσε την τακτική της Ελλάδας, να μεταφράζει την απανθρακοποίηση ως απολιγνιτοποίηση, διότι φεύγουμε από τον λιγνίτη που υπάρχει στη χώρα μας και πάμε στο φυσικό αέριο. «Έχουμε πάρει λάθος δρόμο. Η Ελλάδα αν δεν φτιάξει καλύτερο δίκτυο, θα συνεχίσει να είναι μια ενεργειακά απομονωμένη χώρα», πρόσθεσε.

«Η ΕΕ παίρνοντας τα μαθήματα της προηγούμενης κρίσης έβαλε τα εργαλεία της σοσιαλδημοκρατίας στο τραπέζι», σημείωσε ο κ. Ανδρουλάκης. Όμως, «δεν γίνεται τα 32 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η Ελλάδα να τα διαχειρίζεται ως ένα διευρυμένο ΕΣΠΑ», είπε, υπογραμμίζοντας πως ανθεκτικότητα σημαίνει ότι προετοιμάζω μια κοινωνία απέναντι στις κρίσεις. Επανέλαβε ακόμη ότι τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 11 δισ. ευρώ, η Ελλάδα είναι η μόνη από τις επτά χώρες που δίνει εξολοκλήρου τη διαχείριση στις τράπεζες, άρα μόνο με κριτήρια της αγοράς. «Να μπουν κριτήρια, αλλά να μην είναι μόνο τα κριτήρια της αγοράς, να είναι κι άλλα αναπτυξιακά κριτήρια», τόνισε, ώστε «άνθρωποι που έχουν κάνει αγωνιώδεις προσπάθειες μετά από δύο κρίσεις να μείνουν όρθιοι, να έχουν δεύτερη ευκαιρία στην αξιοπρέπεια. Αυτά τα χρήματα δεν τα έδωσε η ΕΕ για να τα πάρουν αυτοί που τα έπαιρναν και πριν, αλλά για να τα πάρουν αυτοί που δεν μπορούν να τα πάρουν με τους σημερινούς όρους και να σταθούν όρθιοι», πρόσθεσε.

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έδειξε προς ένα διαφορετικό μοντέλο αξιοποίησης του Ταμείου:«Να δώσουμε τη δυνατότητα σε χιλιάδες επιχειρήσεις στη μεταποίηση, τον αγροδιατροφικό τομέα, να αναπτύξουν τις ΑΠΕ μέσα από συνέργειες ώστε να εξασφαλίσουν για τα επόμενα χρόνια χαμηλό κόστος στην παραγωγή τους. Να δώσουμε τη δυνατότητα σε εκατομμύρια ανθρώπους να παράξουν το δικό τους ρεύμα με φωτοβολταϊκά στις στέγες όπως έκαναν οι Γερμανοί», πρόσθεσε. «Όταν αυτό που σήμερα είναι ένα επιχειρηματικό παιχνίδι για λίγους διαχυθεί σε μεγάλα κομμάτια της ελληνικής κοινωνίας, ένας πολίτης θα κατανοήσει ότι η πράσινη μετάβαση δεν είναι ένα παιχνίδι λίγων παραγόντων ή της ελίτ της εκάστοτε ευρωπαϊκής χώρας. Είναι μια πολιτική που μας αφορά όλους και ιδιαίτερα στους πιο ευάλωτους. Πριν ξεσπάσει η ενεργειακή κρίση, 34% των ευρωπαίων πολιτών είχαν πρόβλημα σταθερής και πλήρους θέρμανσης, άρα τα προβλήματα ανισοτήτων σήμερα είναι πάρα πολύ μεγάλα». Σε αυτή την κατεύθυνση, ο κ. Ανδρουλάκης κάλεσε την κυβέρνηση να δαπανήσει ακόμη και 4 δισ. ευρώ, ώστε να έχει η Ελλάδα δίκτυα υψηλής διασυνδεσιμότητας και να μη μπλοκάρεται η διάχυση των ΑΠΕ.

Εκτίμησε επιπλέον ότι οι επενδύσεις για την ψηφιακή σύγκλιση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων πρέπει να είναι στοχευμένες, ενώ έθεσε παράλληλα τον στρατηγικό στόχο για τη χώρα τη φτηνότερη και καλύτερη σύνδεση στο διαδίκτυο σε όλη την Ελλάδα. Ζήτησε να επικεντρωθούν στα πρακτικά θέματα που αφορούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, «να δούμε ξεχωριστά όλους τους κλάδους και τις επιχειρήσεις με αντικειμενικά κριτήρια. Δεν θα αλλάξει ξαφνικά η δομή μας, πρέπει να την αγκαλιάσουμε να την προστατέψουμε αλλά με αντικειμενικά κριτήρια ώστε να δώσουμε προοπτική σε αυτούς που μπορούν αλλά δυσκολεύονται». Αναγκαία σύμφωνα με τον κ. Ανδρουλάκη και η επένδυση σε δημόσιες σχολές που αφορούν τομείς ζωτικούς για την ελληνική οικονομία, ώστε να βρουν οι νέοι μια καλή και αξιοπρεπή δουλειά.

Προτείνοντας μέτρα για την άμεση ανακούφιση των καταναλωτών, ο κ. Ανδρουλάκης εκτίμησε ότι η κυβέρνηση κερδοσκοπεί, καθώς μέσω της αύξησης των τιμών εισπράττει πολλαπλάσιο ΦΠΑ, το οποίο και δεν επιστρέφει στους ευάλωτους λόγω αυτής της υπεραπόδοσης. «Πώς θα στηρίξουμε τις πιο αδύναμες κοινωνικές ομάδες όταν καλπάζουν οι ανισότητες; Δε μπορεί η λέξη λεφτόδεντρο να χρησιμοποιείται α λα καρτ από τον κ. Μητσοτάκη», πρόσθεσε. « Όταν περνάει τέτοια περιπέτεια η ανθρωπότητα, πρέπει να παίρνεις μέτρα προοδευτικά, ώστε να κερδίζουν λιγότερα οι ισχυροί και περισσότερα οι ανίσχυροι, αυτό είναι η σοσιαλδημοκρατία, σημαίνει δημοκρατία με κοινωνικό πρόσημο, με κοινωνική δικαιοσύνη. Εμείς δε λέμε να μοιράζουμε λεφτά παντού αλλά να υπάρχει μια πολιτική ενίσχυσης της παραγωγικής βάσης, της εξωστρέφειας, του ανταγωνισμού, έτσι ώστε να έχουμε πολλές καλές θέσεις δουλειάς και η χώρα μας να σταθεροποιηθεί μακροπρόθεσμα και όχι να ζούμε συνεχώς περιπέτειες και χαμένες ευκαιρίες».

Ακόμη, ζήτησε να μπει πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής, καθώς στην Ελλάδα η αύξηση στην τιμή του ρεύματος ήταν 5.4 φορές, ενώ στην ΕΕ ήταν 3.5. «Δεν μπορεί να το σηκώνει ο καταναλωτής και το κράτος όλο το κόστος, οι πάροχοι δεν πρέπει να σηκώσουν ένα κομμάτι αυτού του κόστους; Δεν πρέπει να γίνει μια κατανομή, να μπει ένα πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής; Γιατί στην Ελλάδα η χρηματιστηριακή τιμή είναι στο 100% ενώ στην Ιταλία είναι 11%, στη Γαλλία είναι 29% και το υπόλοιπο είναι σταθερό; Πρέπει να γίνουν ρυθμίσεις που θα θωρακίζουν την οικονομία από περιπέτειες, από αλλαγές και από τρικυμίες της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης».

Ζήτησε ακόμη από τους εκπροσώπους Επιμελητηρίων, Ενώσεων, Συλλόγων και Συνδέσμων του Πειραιά, που παραβρέθηκαν στη συνάντηση, να δουν τα προβλήματα πέρα από τα κομματικά στεγανά. «Να βάλουμε τις προτεραιότητες με εθνικούς όρους αν θέλουμε να φτιάξουμε μια Ελλάδα του μέλλοντος, μακριά από την τοξική σύγκρουση που συνεχώς παράγει η κυβέρνηση με την αντιπολίτευση».

Μετά το τέλος της συνάντησης, ο κ. Ανδρουλάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Σύμφωνα με τα στοιχεία τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο, η πολύ μεγάλη αύξηση της ακρίβειας έχει φέρει περισσότερα έσοδα στο ΦΠΑ. Άρα, το κράτος κερδοσκοπεί από τις ανατιμήσεις. Πρέπει λοιπόν, αυτά τα χρήματα να χρησιμοποιηθούν ώστε να στηρίξουμε τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Είτε με μείωση του ΦΠΑ στα βασικά αγαθά, είτε με άλλους τρόπους. Γιατί όσο η κυβέρνηση παραμένει άτολμη, οι κοινωνικές ανισότητες θα διευρύνονται, εις βάρος της κοινωνικής συνοχής εις βάρος της ανάπτυξης.»

ΤΟΜΕΑΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ: 8 ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΝΔ

Με αφορμή το νέο ναυτικό ατύχημα του πλοίου Euroferry Olympus ( της Ιταλικής εταιρείας Grimaldi), θέλουμε να εκφράσουμε την αγωνία μας και την συμπαράστασή μας στις οικογένειες των αγνοούμενων.

Καλούμε ταυτόχρονα την κυβέρνηση της ΝΔ και το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας να απαντήσουν άμεσα στα εξής ερωτήματα:

1. Το συγκεκριμένο πλοίο τύπου RORO ήταν εφοδιασμένο με τα απαραίτητα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας για την κατηγορία του;

2.Ηταν υπέρβαρο και υπεράριθμο σε αυτοκίνητα, φορτηγά και επιβάτες;

3.Πληρούσε όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα;

4. Πότε είχαν ελεγχθεί τα πιστοποιητικά του;

5. Τα συστήματα πυρόσβεσης του πλοίου λειτούργησαν;

6. Ο αριθμός τόσο των επιβατών όσο και των οχημάτων ήταν εντός των επιτρεπτών ορίων σύμφωνα με τα σχετικά πιστοποιητικά ασφαλείας;

7. Γιατί οι περισσότεροι αγνοούμενοι επιβάτες, βάση μαρτυριών βρίσκονται εγκλωβισμένοι στο γκαράζ;

8.Εχουν προβλεφθεί τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος;

Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις του τραγικού ναυτικού ατυχήματος έτσι ώστε να φωτιστούν πλήρως όλες οι πτυχές του και να αποδοθούν όλες οι ευθύνες στους υπαίτιους.

Ν. ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ: ΣΤΟΧΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και του Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, με άρθρο του στην εφημερίδα «Η Καθημερινή της Κυριακής», υπογραμμίζει την ανάγκη σωστής αξιοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης, με σκοπό την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, αλλά και την ανάγκη για μια πιο δίκαιη κοινωνία.

Ο κ. Ανδρουλάκης σημειώνει ότι η αδυναμία αντιμετώπισης των συνεχών κρίσεων, επιτείνει το αίσθημα ανασφάλειας των πολιτών, κάνοντας επιτακτική την ανάγκη για αλλαγή πορείας. «Η κυβέρνηση προχώρησε στην τέταρτη μεγαλύτερη δημοσιονομική επέκταση στον κόσμο ως ποσοστό του ΑΕΠ, ξοδεύοντας το 25% του εθνικού εισοδήματος, χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα.» Δηλώνει κατηγορηματικά.

Ενώ αντιθέτως, το χρέος παραμένει το υψηλότερο στην Ευρωζώνη, το εμπορικό έλλειμα εκτινάχθηκε, η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας παραμένει χαμηλή. Ενώ παράλληλα, τη στιγμή που η ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση χτυπούν τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας, η κυβέρνηση έχει ξεμείνει από καύσιμο, αφήνοντας τους ουσιαστικά απροστάτευτους.

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, αναδεικνύει τις συνέπειες της απουσίας ενός μακρόπνοου πλάνου, όπου με την θέσπιση στόχων ανθεκτικότητας και χρησιμοποιώντας αποτελεσματικά εργαλεία, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης, θα επιτύχουμε τη θωράκιση της οικονομίας μας.

Συγκεκριμένα, στον τομέα της ενέργειας, ο κ. Ανδρουλάκης επισημαίνει τη σημασία ουσιαστικών επενδύσεων στο δίκτυο, που θα επιτρέψουν την επέκταση των ΑΠΕ, διασφαλίζοντας την ενεργειακή σταθερότητα και την απεξάρτηση της οικονομίας μας από τα ορυκτά καύσιμα. Συμπεριλαμβανομένου και του πολύ ακριβού και εισαγόμενου φυσικού αερίου και θα μας βγάλουν από την απομόνωση που βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή.

Επιπροσθέτως, με ρυθμιστικές παρεμβάσεις όπως η χρήση μακροπρόθεσμων συμβολαίων, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες αλλά και με ένα πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής, το κόστος της ενεργειακής κρίσης δε θα το πληρώσουν μόνο το κράτος και οι καταναλωτές αλλά και οι μεγάλοι παραγωγοί, που μέχρι τώρα έχουν μείνει στο απυρόβλητο.

Τονίζει ακόμα την ανάγκη επενδύσεων στον τομέα της υγείας, ιδιαίτερα της πρωτοβάθμιας υγείας αλλά και στο κοινωνικό κράτος. Επενδύσεις στοχευμένες, σε πολιτικές που έχουν ως αντικείμενό τους, την ενίσχυση των νέων και την αντιμετώπιση του δημογραφικού. Όπως για παράδειγμα, η κατασκευή κατοικιών, που θα νοικιάζονται με χαμηλό αντίτιμο, όπως συμβαίνει στην Πορτογαλία, για την αντιμετώπιση του υψηλού κόστους διαμονής.

Ακολουθεί το πλήρες άρθρο του κ. Ανδρουλάκη, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής στην Καθημερινή της Κυριακής:

Με την πανδημία να μην έχει κλείσει τον κύκλο της, η ενεργειακή κρίση και η ακρίβεια προστίθενται σε μία σειρά προκλήσεων που οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε. Η αδυναμία προσαρμογής στις συνεχείς κρίσεις, επιτείνει το αίσθημα ανασφάλειας, κάνοντας πλέον φανερό ότι χρειάζεται αλλαγή πορείας.

Στη διετία 2020-2021, η συνολική αξία των παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας από την κυβέρνηση ανήλθε σε 43,3 δισ. ευρώ, αποτελώντας την τέταρτη μεγαλύτερη δημοσιονομική επέκταση παγκοσμίως ως ποσοστό του ΑΕΠ. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα των μέτρων, λόγω του οριζόντιου χαρακτήρα τους δεν ήταν η αντίστοιχη. Ξοδέψαμε περίπου το 25% του εθνικού εισοδήματος, αλλά έχουμε ένα ΑΕΠ χειρότερης ποιότητας. Οι κρατικές ενισχύσεις δεν συνιστούν αυτομάτως νέο πλούτο, είναι όμως πρόσθετο χρέος. Η θεαματική αύξηση των καταθέσεων δεν προήλθε από την ανάπτυξη της οικονομίας, όπως θριαμβολογεί η κυβέρνηση δημιουργώντας αυταπάτες, αλλά οφείλεται κατά βάση στην αναβαλλόμενη κατανάλωση των νοικοκυριών, λόγω lockdown, και στη ρευστότητα που διοχέτευσε το κράτος.

Ως αποτέλεσμα, το χρέος παραμένει το υψηλότερο στην Ευρωζώνη, το εμπορικό έλλειμμα εκτινάχθηκε ενώ η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας παραμένει χαμηλή.

Η πολιτική αυτή έχει και παράπλευρες συνέπειες. Ενώ βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την ενεργειακή κρίση, η κυβέρνηση θυμήθηκε ότι δεν υπάρχει λεφτόδεντρο, στοιχείο που αγνοούσε το προηγούμενο διάστημα, με αποτέλεσμα να έχει ξεμείνει από καύσιμο, αφήνοντας εν πολλοίς απροστάτευτους τους πιο ευάλωτους.

Δυστυχώς, ακόμα και τώρα, μετά από τόσα χρόνια κρίσεων, κυριαρχεί η αποσπασματικότητα και η απουσία μακρόπνοων πολιτικών. Γι’ αυτό, είναι ανάγκη να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας, ώστε να θωρακίσουμε την οικονομία μας, βάζοντας στόχους ανθεκτικότητας.

Το Ταμείο Ανάκαμψης, αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο, με πόρους 32 δις για την Ελλάδα, οι οποίοι θα πρέπει να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά, στοχευμένα και αξιοκρατικά, μακριά από κακές πρακτικές του παρελθόντος, βάσει ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης.

Η προστασία της οικονομίας μας από ενεργειακές κρίσεις και η ομαλή απεξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα είναι προτεραιότητα.

Το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας πάσχει. Σε πολλές περιοχές έχει φτάσει στα όρια της χωρητικότητάς του, εμποδίζοντας την είσοδο νέων ενεργειακών κοινοτήτων παραγωγής ΑΠΕ. Η διασυνδεσιμότητά του παραμένει σε πολύ χαμηλό επίπεδο, τόσο όσον αφορά τα νησιά του Αιγαίου, όσο και διασυνοριακά. Όλα τα παραπάνω έχουν οικονομικές συνέπειες, που οι πολίτες τις βλέπουν χειροπιαστές στον λογαριασμό του ρεύματος, στις χρεώσεις για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας.

Παρ’ όλα αυτά, οι παρεμβάσεις στο δίκτυο που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι περιορισμένες σε σχέση με τις ανάγκες. Μόλις 195 εκατομμύρια προορίζονται για τη διασύνδεση των νησιών, 100 εκατομμύρια προορίζονται για την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς, και άλλα 12 εκατομμύρια για την αύξηση της ισχύος του κατά 800 MW. Καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για την επέκταση της διασυνδεσιμότητας με την υπόλοιπη Ευρώπη, παρατείνοντας έτσι την ενεργειακή μας απομόνωση. Η χώρα μας όμως πρέπει να προχωρήσει άμεσα στις απαραίτητες επενδύσεις, ώστε να είμαστε έτοιμοι να αξιοποιήσουμε τα ευεργετήματα της Ευρωπαϊκής Ενεργειακής Ένωσης.

Η απολιγνιτοποίηση, που υλοποιείται χωρίς σχέδιο για την αντιμετώπιση των κοινωνικών συνεπειών σε Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη, δεν σημαίνει ταυτόχρονα και απανθρακοποίηση. Είμαστε το μόνο κράτος μέλος που κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης αύξησε την εξάρτησή του από το φυσικό αέριο. Αντιθέτως, η Γερμανία για παράδειγμα, που από το 2011 και έπειτα υλοποιεί πρόγραμμα απόσυρσης των πυρηνικών της εργοστασίων, έδωσε έμφαση στις ΑΠΕ, με τη συμμετοχή του φυσικού αερίου να παραμένει σταθερή.

Πέραν των επενδύσεων όμως, οφείλουμε να δούμε και τα ζητήματα ρύθμισης της αγοράς, που δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος αλλά έχουν απτά οφέλη για τους πολίτες. Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις πιο ακριβές χώρες της Ευρώπης στη χονδρική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω ολιγοπωλιακών στρεβλώσεων. Στα περισσότερα κράτη της ΕΕ, το μεγαλύτερο ποσοστό της ενέργειας που καταναλώνεται, πωλείται βάση μακροπρόθεσμων συμβολαίων, προσφέροντας σταθερότητα τιμών. Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι μηδενικό, με το 100% της ενέργειας να πωλείται καθημερινά στην χρηματιστηριακή αγορά ενώ σε Γερμανία και Γαλλία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 29% και την Ιταλία μόλις 11%. Παράλληλα, δεν μπορεί το κόστος της κρίσης να το σηκώσουν μόνο οι καταναλωτές και το κράτος. Θα πρέπει να επιμεριστεί και στους μεγάλους παραγωγούς. Είναι ακόμα ανάγκη να μπει ένα πλαφόν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στην περίφημη ρήτρα αναπροσαρμογής, ώστε να γνωρίζει ο καταναλωτής το μέγιστο και το ελάχιστο εκτιμώμενο ποσό που καλείται να πληρώσει.

Είναι κοινωνικά αναγκαίο επίσης να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα του κοινωνικού κράτους, καθώς η πανδημία έδειξε τα όρια των δημόσιων υπηρεσιών υγείας. Στη χώρα μας, οι ιδιωτικές δαπάνες για περίθαλψη ανέρχονται στο 35,2%, κατατάσσοντάς μας τρίτους στην ΕΕ. Κεντρικός στόχος είναι η ενδυνάμωση του ΕΣΥ συνολικά και της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ειδικότερα. Όμως, ενώ η γειτονική Ιταλία δίνει περίπου το 10% των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ενίσχυση της δημόσιας υγείας, το ελληνικό σχέδιο προβλέπει μόλις το 4,5%.

Επιπλέον, σε μια χώρα που δημογραφικά φθίνει και οι ανισότητες διευρύνονται μετά από 10 χρόνια κρίσεων, το πρόβλημα της αύξησης των ενοικίων θα έχει δραματικές συνέπειες, ιδιαίτερα για τους νέους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2019, το 83,2% των ενοικιαστών κατέβαλε πάνω από το 40% του εισοδήματός του για δαπάνες διαμονής, ενώ ο μέσος όρος στην ΕΕ δεν ξεπερνά το 25%.

Η απόκλιση της χώρας μας από άλλα κράτη μέλη είναι χαοτική. Άλλα κράτη με παρόμοια προβλήματα όπως η Γερμανία και η Πορτογαλία χρησιμοποιούν μέρος των πόρων του Ταμείου για τη χρηματοδότηση πολιτικών στέγασης με την Πορτογαλία, συγκεκριμένα, να προχωράει στην κατασκευή 26.000 κατοικιών, οι οποίες θα ενοικιάζονται με χαμηλό αντίτιμο. Στο ελληνικό σχέδιο, αντίθετα, το μόνο που προβλέπεται είναι η ολοκλήρωση του προγράμματος ανακαίνισης μόλις 100 διαμερισμάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Τα παραπάνω παραδείγματα είναι μέρος στρατηγικών προτεραιοτήτων που μαζί με καίριες ρυθμιστικές παρεμβάσεις στην αγορά, αποτελούν τη δική μας σοσιαλδημοκρατική πρόταση, για να επιλύσουμε χρόνιες δυσλειτουργίες και να κάνουμε την Ελληνική κοινωνία πιο δίκαιη και την οικονομία πιο ανταγωνιστική.

Η ευκαιρία αυτή δεν πρέπει να χαθεί.

Δεν ξέρουμε πότε ξανά η Ελλάδα, σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, θα έχει στη διάθεσή της κονδύλια άνω των 70 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία και την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Ο συγκεντρωτικός τρόπος που η κυβέρνηση σχεδιάζει την αξιοποίηση των πόρων αυτών είναι πιθανό να οδηγήσει σε μία νέα επιτελική αποτυχία.

Π.ΒΛΑΧΟΣ: ΦΙΛΟΔΩΡΗΜΑ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΝΔ

Στην εφημερίδα “Αυγή της Κυριακής” της 20.02.2022 και στον δημοσιογράφο Νίκο Λιονάκη παραχώρησε συνέντευξη ο υπεύθυνος Επικοινωνίας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Παναγιώτης Βλάχος. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.

1)Ο πρωθυπουργός είπε ότι οι εργαζόμενοι «ξέρουν πολύ καλά ότι δεν μπορεί σήμερα ο κατώτατος μισθός να πάει στα 800 ευρώ, γιατί «το αποτέλεσμα θα ήταν μία απότομη αύξηση της ανεργίας. Θα έκλειναν επιχειρήσεις». Συμφωνεί το Κίνημα Αλλαγής με αυτό;

Η Κυβέρνηση αντιλαμβάνεται την εργασία ως εμπόρευμα και την κοινωνική πολιτική ως φιλοδώρημα. Το απέδειξε μέσα στην καρδιά της πανδημίας εισάγοντας το δόγμα “μισή εργασία – μισός μισθός”, με την υποβάθμιση των προγραμμάτων επιδοτούμενης απασχόλησης, τον εμπαιγμό της αύξησης του κατώτατου μισθού κατά 2%, τις απλήρωτες υπερωρίες και τις ατομικές συμβάσεις, τη μετατροπή της Επιθεώρησης Εργασίας σε …ΜΚΟ. Αρνείται ο κ. Μητσοτάκης ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι μέσο μείωσης των ανισοτήτων και καταπολέμησης της φτώχειας. Οχυρώνεται πίσω από παρωχημένες απόψεις που έχουν εγκαταλείψει ακόμη και οι ομοϊδεάτες του. Η σοσιαλδημοκρατική εμπειρία δείχνει ότι οι συλλογικές διαπραγματεύσεις είναι η καλύτερη διαδικασία για να βελτιωθεί και η θέση του εργαζόμενου και να μην δημιουργηθεί αντικίνητρο προσλήψεων. Εμείς προτείνουμε άμεση αύξηση στα 751 ευρώ και εκκίνηση συλλογικών διαπραγματεύσεων για την περαιτέρω αύξηση εντός των επόμενων μηνών.

2)Ο κ. Μητσοτάκης σας κατηγόρησε για «τσιτάτα χωρίς ουσία και κοστολόγηση». Γιατί θεωρείτε ότι σας επιτίθεται; Οι προτάσεις του κόμματος σας είναι κοστολογημένες ή θα οδηγήσουν σε… μνημόνιο όπως συνηθίζει να απαντά η κυβέρνηση αποκρούοντας κάθε πρόταση της αντιπολίτευσης;

Πράγματι, η μέχρι πρόσφατα “υπεύθυνη αντιπολίτευση του Κινήματος Αλλαγής” δια στόματος Πρωθυπουργού έχει μετατραπεί σε “ασάφεια” και συντονισμένες επιθέσεις. Είναι σαφές ότι απειλείται εκλογικά, όπως εξάλλου και ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού έχουμε νέους κοινωνικούς συσχετισμούς και προσδοκίες που αλλάζουν το πολιτικό τοπίο. Θυμίζουμε στον κ. Μητσοτάκη ότι η Κυβέρνηση του διέθεσε ένα από τα μεγαλύτερα πακέτα χρηματοδότησης στην Ευρώπη για την πανδημία με πενιχρά αποτελέσματα για την κοινωνία, μετέτρεψε την Ελλάδα στη μόνη χώρα της ΕΕ όπου η ηλεκτροπαραγωγή αυξήθηκε κατά 24% και θλιβερή πρωταθλήτρια στο γεγονός ότι οι ιδιώτες πάροχοι μετακυλίουν το σύνολο των αυξήσεων του ρεύματος στον καταναλωτή. Επίσης, όσο κόστισε η κατάργηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ για τη μεγάλη ιδιοκτησία, θα μπορούσε να εισαχθεί ένα νέο ΕΚΑΣ για 350.000 χαμηλοσυνταξιούχους, όπως εμείς προτείνουμε.

3) Απορρίπτετε το αίτημα για πρόωρες εκλογές λόγω της πανδημίας. Θα τις ζητήσετε συνεπώς όταν υπάρξει κάποια ομαλοποίηση της υγειονομικής κρίσης;

Θα είχαμε κάθε λόγο να ζητάμε πρόωρες εκλογές, όταν οι σημερινές δημοσκοπήσεις καταγράφουν υπερδιπλάσια ποσοστά από αυτά που είχαμε προ τριμήνου. Δεν θα ήμαστε όμως συνεπείς σε όσα υπερασπιζόμαστε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και στη σημασία που δίνουμε στην προστασία της ανθρώπινης ζωής και υγείας. Όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν και η κοινωνική-οικονομική ζωή ομαλοποιηθεί, ένα τέτοιο αίτημα για εμάς θα έχει βάση και θα πλαισιώνεται από εναλλακτικές πολιτικές προτάσεις, όχι ένα απλό “φύγετε”.

4)Ασκείτε σκληρή κριτική στην κυβέρνηση. Αλλά και στην αξιωματική αντιπολίτευση, τον ΣΥΡΙΖΑ. Σε περίπτωση που δεν σχηματίζεται κυβέρνηση ούτε στις δεύτερες κάλπες και εφόσον περνά και από το χέρι σας δεν θα συμβάλετε για να φύγει αυτή η κυβέρνηση;

Αυτή η συζήτηση είναι παρελκυστική και μειωμένης πολιτικής σημασίας. Τα κόμματα κρίνονται από τις αξίες, τις ιδέες, τις προτάσεις τους για τη ζωή των πολιτών, ιδιαίτερα σήμερα που παλεύουμε όλοι μέσα στον κυκεώνα των επάλληλων κρίσεων, και κυρίως της ακρίβειας. Δεν είναι πρώτη προτεραιότητα για τους πολίτες ποιός θα πάει με ποιόν σε ένα υποθετικό σενάριο πρόωρων εκλογών, αλλά ποιός είναι δίπλα του τώρα, με προτάσεις και λύσεις για το βουνό από υποχρεώσεις και προβλήματα που ορθώνονται μπροστά τους. Το δικό μας ενδιαφέρον είναι να του δώσουμε ξανά ελπίδα ότι μπορεί και αξίζει να ζήσει καλύτερα, χτίζοντας ένα κόμμα βάσης, αξιόμαχο και διεκδικητικό. Να είστε βέβαιος ότι η αντίληψη που θέλει την πολιτική μια διαρκή εκλογική σπέκουλα με στόχο μάλιστα να εγκλωβίσει στρατηγικά και να “κοντύνει” τις προοπτικές ενός κόμματος, όπως το ΠΑΣΟΚ, θα ηττηθεί στις επόμενες εκλογές από την ετυμηγορία των προοδευτικών πολιτών.

5)Διαβάζουμε το τελευταίο διάστημα σενάρια που μιλούν για κυβέρνηση με πρωθυπουργό τεχνοκράτη. Το ΚΙΝ.ΑΛΛ. πώς τοποθετείται απέναντι σε αυτά;

Η δημοκρατική παράταξη και το ΠΑΣΟΚ δεν είναι δεκανίκι κανενός. Για εμάς δεν έχουν έρεισμα τέτοια σενάρια και σίγουρα δεν μας περιλαμβάνουν. Ανασύρονται και προωθούνται εντός και εκτός συνόρων από πολιτικούς κύκλους που αναζητούν σωσίβιο και θέλουν να αναβιώσουν διχαστικές αντιπαραθέσεις που κάποτε τους βόλευαν. Ο λαός θα αξιολογήσει τις πολιτικές και τη στάση όλων μας στις επόμενες εκλογές, τόσο απέναντι στα καθημερινά προβλήματα, όσο και απέναντι στη δημοκρατία, τους θεσμούς και τον σεβασμό των πολιτικών αντιπάλων.

Στόχοι κοινωνικής και οικονομικής ανθεκτικότητας

Με την πανδημία να μην έχει κλείσει τον κύκλο της, η ενεργειακή κρίση και η ακρίβεια προστίθενται σε μία σειρά προκλήσεων που οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε. Η αδυναμία προσαρμογής στις συνεχείς κρίσεις, επιτείνει το αίσθημα ανασφάλειας, κάνοντας πλέον φανερό ότι χρειάζεται αλλαγή πορείας.

Στη διετία 2020-2021, η συνολική αξία των παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας από την κυβέρνηση ανήλθε σε 43,3 δισ. ευρώ, αποτελώντας την τέταρτη μεγαλύτερη δημοσιονομική επέκταση παγκοσμίως ως ποσοστό του ΑΕΠ. Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα των μέτρων, λόγω του οριζόντιου χαρακτήρα τους δεν ήταν η αντίστοιχη. Ξοδέψαμε περίπου το 25% του εθνικού εισοδήματος, αλλά έχουμε ένα ΑΕΠ χειρότερης ποιότητας. Οι κρατικές ενισχύσεις δεν συνιστούν αυτομάτως νέο πλούτο, είναι όμως πρόσθετο χρέος. Η θεαματική αύξηση των καταθέσεων δεν προήλθε από την ανάπτυξη της οικονομίας, όπως θριαμβολογεί η κυβέρνηση δημιουργώντας αυταπάτες, αλλά οφείλεται κατά βάση στην αναβαλλόμενη κατανάλωση των νοικοκυριών, λόγω lockdown, και στη ρευστότητα που διοχέτευσε το κράτος.

Ως αποτέλεσμα, το χρέος παραμένει το υψηλότερο στην Ευρωζώνη, το εμπορικό έλλειμμα εκτινάχθηκε ενώ η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας παραμένει χαμηλή.

Η πολιτική αυτή έχει και παράπλευρες συνέπειες. Ενώ βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την ενεργειακή κρίση, η κυβέρνηση θυμήθηκε ότι δεν υπάρχει λεφτόδεντρο, στοιχείο που αγνοούσε το προηγούμενο διάστημα, με αποτέλεσμα να έχει ξεμείνει από καύσιμο, αφήνοντας εν πολλοίς απροστάτευτους τους πιο ευάλωτους.

Δυστυχώς, ακόμα και τώρα, μετά από τόσα χρόνια κρίσεων, κυριαρχεί η αποσπασματικότητα και η απουσία μακρόπνοων πολιτικών. Γι’ αυτό, είναι ανάγκη να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας, ώστε να θωρακίσουμε την οικονομία μας, βάζοντας στόχους ανθεκτικότητας.

Το Ταμείο Ανάκαμψης, αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο, με πόρους 32 δις για την Ελλάδα, οι οποίοι θα πρέπει να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά, στοχευμένα και αξιοκρατικά, μακριά από κακές πρακτικές του παρελθόντος, βάσει ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης.

Η προστασία της οικονομίας μας από ενεργειακές κρίσεις και η ομαλή απεξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα είναι προτεραιότητα.

Το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας πάσχει. Σε πολλές περιοχές έχει φτάσει στα όρια της χωρητικότητάς του, εμποδίζοντας την είσοδο νέων ενεργειακών κοινοτήτων παραγωγής ΑΠΕ. Η διασυνδεσιμότητά του παραμένει σε πολύ χαμηλό επίπεδο, τόσο όσον αφορά τα νησιά του Αιγαίου, όσο και διασυνοριακά. Όλα τα παραπάνω έχουν οικονομικές συνέπειες, που οι πολίτες τις βλέπουν χειροπιαστές στον λογαριασμό του ρεύματος, στις χρεώσεις για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας.

Παρ’ όλα αυτά, οι παρεμβάσεις στο δίκτυο που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι περιορισμένες σε σχέση με τις ανάγκες. Μόλις 195 εκατομμύρια προορίζονται για τη διασύνδεση των νησιών, 100 εκατομμύρια προορίζονται για την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς, και άλλα 12 εκατομμύρια για την αύξηση της ισχύος του κατά 800 MW. Καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για την επέκταση της διασυνδεσιμότητας με την υπόλοιπη Ευρώπη, παρατείνοντας έτσι την ενεργειακή μας απομόνωση. Η χώρα μας όμως πρέπει να προχωρήσει άμεσα στις απαραίτητες επενδύσεις, ώστε να είμαστε έτοιμοι να αξιοποιήσουμε τα ευεργετήματα της Ευρωπαϊκής Ενεργειακής Ένωσης.

Η απολιγνιτοποίηση, που υλοποιείται χωρίς σχέδιο για την αντιμετώπιση των κοινωνικών συνεπειών σε Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη, δεν σημαίνει ταυτόχρονα και απανθρακοποίηση. Είμαστε το μόνο κράτος μέλος που κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης αύξησε την εξάρτησή του από το φυσικό αέριο. Αντιθέτως, η Γερμανία για παράδειγμα, που από το 2011 και έπειτα υλοποιεί πρόγραμμα απόσυρσης των πυρηνικών της εργοστασίων, έδωσε έμφαση στις ΑΠΕ, με τη συμμετοχή του φυσικού αερίου να παραμένει σταθερή.

Πέραν των επενδύσεων όμως, οφείλουμε να δούμε και τα ζητήματα ρύθμισης της αγοράς, που δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος αλλά έχουν απτά οφέλη για τους πολίτες. Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις πιο ακριβές χώρες της Ευρώπης στη χονδρική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω ολιγοπωλιακών στρεβλώσεων. Στα περισσότερα κράτη της ΕΕ, το μεγαλύτερο ποσοστό της ενέργειας που καταναλώνεται, πωλείται βάση μακροπρόθεσμων συμβολαίων, προσφέροντας σταθερότητα τιμών. Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι μηδενικό, με το 100% της ενέργειας να πωλείται καθημερινά στην  χρηματιστηριακή αγορά ενώ σε Γερμανία και Γαλλία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 29% και την Ιταλία μόλις 11%. Παράλληλα, δεν μπορεί το κόστος της κρίσης να το σηκώσουν μόνο οι καταναλωτές και το κράτος. Θα πρέπει να επιμεριστεί και στους μεγάλους παραγωγούς. Είναι ακόμα ανάγκη να μπει ένα πλαφόν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στην περίφημη ρήτρα αναπροσαρμογής, ώστε να γνωρίζει ο καταναλωτής το μέγιστο και το ελάχιστο εκτιμώμενο ποσό που καλείται να πληρώσει.

Είναι κοινωνικά αναγκαίο επίσης να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα του κοινωνικού κράτους, καθώς η πανδημία έδειξε τα όρια των δημόσιων υπηρεσιών υγείας. Στη χώρα μας, οι ιδιωτικές δαπάνες για περίθαλψη ανέρχονται στο 35,2%, κατατάσσοντάς μας τρίτους στην ΕΕ. Κεντρικός στόχος είναι η ενδυνάμωση του ΕΣΥ συνολικά και της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ειδικότερα. Όμως, ενώ η γειτονική Ιταλία δίνει περίπου το 10% των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ενίσχυση της δημόσιας υγείας, το ελληνικό σχέδιο προβλέπει μόλις το 4,5%.

Επιπλέον, σε μια χώρα που δημογραφικά φθίνει και οι ανισότητες διευρύνονται μετά από 10 χρόνια κρίσεων, το πρόβλημα της αύξησης των ενοικίων θα έχει δραματικές συνέπειες, ιδιαίτερα για τους νέους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2019, το 83,2% των ενοικιαστών κατέβαλε πάνω από το 40% του εισοδήματός του για δαπάνες διαμονής, ενώ ο μέσος όρος στην ΕΕ δεν ξεπερνά το 25%.

Η απόκλιση της χώρας μας από άλλα κράτη μέλη είναι χαοτική. Άλλα κράτη με παρόμοια προβλήματα όπως η Γερμανία και η Πορτογαλία χρησιμοποιούν μέρος των πόρων του Ταμείου για τη χρηματοδότηση πολιτικών στέγασης με την  Πορτογαλία, συγκεκριμένα, να προχωράει στην κατασκευή 26.000 κατοικιών, οι οποίες θα ενοικιάζονται με χαμηλό αντίτιμο. Στο ελληνικό σχέδιο, αντίθετα, το μόνο που προβλέπεται είναι η ολοκλήρωση του προγράμματος ανακαίνισης μόλις 100 διαμερισμάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Τα παραπάνω παραδείγματα είναι μέρος στρατηγικών προτεραιοτήτων που μαζί με καίριες ρυθμιστικές παρεμβάσεις στην αγορά, αποτελούν τη δική μας σοσιαλδημοκρατική πρόταση, για να επιλύσουμε χρόνιες δυσλειτουργίες και να κάνουμε την Ελληνική κοινωνία πιο δίκαιη και την οικονομία πιο ανταγωνιστική.

Η ευκαιρία αυτή δεν πρέπει να χαθεί.

Δεν ξέρουμε πότε ξανά η Ελλάδα, σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, θα έχει στη διάθεσή της κονδύλια άνω των 70 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία και την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Ο συγκεντρωτικός τρόπος που η κυβέρνηση σχεδιάζει την αξιοποίηση των πόρων αυτών είναι πιθανό να οδηγήσει σε μία νέα επιτελική αποτυχία.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ, ΝΙΚΟΥ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗ

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, θα μεταβεί αύριο Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022, στις 17:00 στον Ορχομενό Βοιωτίας, όπου θα συναντηθεί στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δημαρχείου Ορχομενού, με αγρότες που μετέχουν στις κινητοποιήσεις.

Θα υπάρξει δήλωση on camera

5

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το αξιολογήσετε!

Μέση βαθμολογία 0 / 5. Πλήθος ψήφων 0

Δεν υπάρχουν ψήφοι μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.