«Η ακρίβεια βάζει “θηλιά” στην οικονομική επιβίωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης»

0
(0)

Τελευταία ενημέρωση 25 Φεβρουαρίου 2022 by energinews (admin)

Με ερώτηση προς τα Υπουργεία  Οικονομικών και Εσωτερικών, που κατέθεσε η Κ.Ο «Κίνημα Αλλαγής» και συνυπογράφει ο Βουλευτής Ηρακλείου, κ.Βασίλης Κεγκέρογλου επισημαίνεται ότι η ακρίβεια βάζει “θηλιά” και στην οικονομική επιβίωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

« Σε δεινή κατάσταση περιέρχονται πλέον οι Δήμοι, οι Περιφέρειες και εν γένει οι εκατοντάδες Φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού, με το “τσουνάμι” της ακρίβειας να επιτείνει τη δημοσιονομική τους ασφυξία.

Η εκτόξευση του ενεργειακού κόστους αφήνει βαρύ αποτύπωμα στην ομαλή λειτουργία των ΟΤΑ, συνδυαστικά με τις ανατιμήσεις στα αναγκαία είδη και προϊόντα που είναι αναγκαίο να προμηθεύονται, στο πλαίσιο άσκησης των αναρίθμητων αρμοδιοτήτων τους.

Το κόστος της καθημερινής λειτουργίας των διοικητικών δομών Δήμων και Περιφερειών διογκώνεται, όπως και οι δαπάνες για την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες. Τα παραδείγματα που θα μπορούσαν να αναφερθούν είναι ανεξάντλητα, καθώς το πρόβλημα διαχέεται στο σύνολο της αυτοδιοικητικής δράσης, όπως οι υπηρεσίες καθαριότητας, οδοφωτισμού, ύδρευσης, οι κοινωνικές υπηρεσίες που στηρίζουν νυχθημερόν ευάλωτες ομάδες συμπολιτών μας, κλπ.

Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) ήδη από το Δεκέμβριο του 2021 προειδοποιούσε πως μόνο οι αυξήσεις στην ενέργεια «εκτιμάται ότι θα επιβαρύνουν τους Δήμους με πάνω από μισό δις ευρώ». Σύμφωνα, επίσης, με τα στοιχεία της ΚΕΔΕ την 10η Φεβρουαρίου 2022,  «σχεδόν 100 % αυξήθηκε το ενεργειακό κόστος των Δήμων,  οι δαπάνες των Δήμων μόνο για την ενέργεια το 2019 ανήλθαν στα 300 εκ. ευρώ, ενώ σήμερα οι Δήμοι δείχνει να επιβαρύνονται με άλλα τόσα, δηλαδή στο σύνολο 600 εκ.».

Κατά τη συνεδρίαση μάλιστα του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ την 16η Φεβρουαρίου επισημάνθηκε ότι, βάσει στοιχείων που έχουν συγκεντρώσει από τους Δήμους και τις ΔΕΥΑ, για το δίμηνο Δεκεμβρίου και Ιανουαρίου, οι αυξήσεις στα τιμολόγια κυμαίνονται από 90 έως 120 %. Επίσης, σημειώθηκε ότι στα σχολεία, λόγω της αυξημένης τιμής του πετρελαίου, του αερίου, της ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς των επιπλέον ωρών που απαιτείται να δουλεύει η θέρμανση λόγω των ανοιχτών παραθύρων εξαιτίας της πανδημίας, η αύξηση αγγίζει περίπου το 75 %.

Ο κίνδυνος μετακύλισης νέων βαρών στις “πλάτες” των δημοτών μέσω αύξησης των δημοτικών τελών είναι προ των πυλών, ειδικά δε όσον αφορά τις δημοτικές υπηρεσίες που υποχρεωτικά διέπονται από τον κανόνα της ανταποδοτικότητας στην κάλυψη των εξόδων τους.

Το πεδίο των επιπτώσεων της ακρίβειας είναι εξαιρετικά εκτεταμένο, καθώς δεν πλήττει μόνο τους 332 Δήμους και τις 13 Περιφέρειες, αλλά το σύνολο των εκατοντάδων Νομικών Προσώπων και πάσης φύσεως Επιχειρήσεων των ΟΤΑ, εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης, όπως για παράδειγμα και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ).

Υπογραμμίζεται ότι οι Αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είχαν προειδοποιήσει εγκαίρως την Κυβέρνηση. Οι Δήμαρχοι και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι από όλη τη Χώρα είχαν ζητήσει εδώ και μήνες να ληφθούν άμεσα μέτρα, ώστε με κάθε τρόπο να στηριχθεί η Αυτοδιοίκηση και να αποτραπεί η αύξηση των τελών.

Ενδεικτικά, η ΚΕΔΕ στο Συνέδριό της από τον Οκτώβριο του 2021 απηύθυνε κραυγή αγωνίας. Υπενθυμίζεται το ακριβές απόσπασμα από την Απόφασή της, όπου ζήτησε από την Κυβέρνηση: «να ληφθούν μέτρα στήριξης των Δήμων και των ΔΕΥΑ , λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας, ώστε να μην επιβαρύνει το λειτουργικό τους κόστος, για να μην μετακυλιστεί στους πολίτες».

Αντιστοίχως, η Γενική Συνέλευση της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης -Αποχέτευσης (Ε.Δ.Ε.Υ.Α.), που πραγματοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2021, εξέφρασε «την έντονη ανησυχία της για τις υπέρογκες ανατιμήσεις του ρεύματος που αύξησαν τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των Δ.Ε.Υ.Α. κατά περίπου 40 %. Η αύξηση αυτή προστίθεται στο ήδη υψηλό ενεργειακό κόστος των Δ.Ε.Υ.Α. το οποίο δεν μπορεί να απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις, και αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα από την Πολιτεία οι Δ.Ε.Υ.Α. θα αναγκασθούν να αυξήσουν τα τιμολόγια του νερού ώστε να διασφαλισθεί η απαιτούμενη από την λειτουργία τους ανταποδοτικότητα, όπως αυτή προβλέπεται από το ισχύον για τις Δ.Ε.Υ.Α. θεσμικό πλαίσιο».

Περαιτέρω, το Δ.Σ. της Ε.Δ.Ε.Υ.Α., που συνεδρίασε την 14η Φεβρουαρίου 2022, εξέφρασε ξανά την «έντονη ανησυχία και αγωνία του για τις υπέρογκες αυξήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος από τον Αύγουστο μέχρι σήμερα που επιβαρύνουν τις Δ.Ε.Υ.Α. με πρόσθετο κόστος το οποίο υπερβαίνει το 80 % περίπου, και εκτινάσσει το ενεργειακό κόστος των Δ.Ε.Υ.Α. στο 40 % περίπου στο σύνολο του λειτουργικού τους κόστους. Από στοιχεία 50 Δ.Ε.Υ.Α. για τους μήνες Αύγουστο μέχρι Δεκέμβριο στη Χαμηλή Τάση, για ηλεκτρική ενέργεια που κόστισε 13 εκατ. € οι Δ.Ε.Υ.Α. καλούνται να πληρώσουν επιπλέον 8 εκατ. €, ενώ για τους μήνες Νοέμβριο μέχρι Δεκέμβριο στην Μέση Τάση, για ηλεκτρική ενέργεια που κόστισε 1,7 εκατ. € οι Δ.Ε.Υ.Α. καλούνται να πληρώσουν επιπλέον 4 εκατ. €.».

Είναι δε εντυπωσιακό ότι, ενώ οι προειδοποιήσεις και η αναστάτωση περί ακρίβειας απασχολεί το πανελλήνιο  εδώ και πολύ καιρό, η Κυβέρνηση αδράνησε επί μακρόν και έφθασε 17 Ιανουαρίου 2022, όταν ο Αναπληρωτής Υπουργός, κ. Πέτσας, ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας Ομάδας Εργασίας Υπουργείου Εσωτερικών, Υπουργείου Οικονομικών και ΚΕΔΕ, στο αντικείμενο της οποίας, μεταξύ άλλων άλυτων χρονιζόντων θεμάτων, συμπεριέλαβε και «την ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών που προκύπτουν από την αύξηση του ενεργειακού κόστους και των ανατιμήσεων».   Έκτοτε, πέρασε ακόμα ένας μήνας, ώσπου η ΚΕΔΕ να ανακοινώσει ότι  την 14η Φεβρουαρίου συνεδρίασε η εν λόγω Επιτροπή.

Ο προβληματισμός για την οικονομική επιβίωση των ΟΤΑ εντείνεται, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η ακρίβεια είναι μόνον ένας από τους παράγοντες που εκτροχιάζουν τους προϋπολογισμούς των ΟΤΑ.

Για παράδειγμα, ο Κρατικός Προϋπολογισμός (πλέον τον ν.4874/2021) απέχει ασυγκρίτως από τις διεκδικήσεις της Αυτοδιοίκησης.  Σύμφωνα με τα αναγραφόμενα σε αυτόν, τo 2021 κλείνει με έλλειμμα 152 εκατομμυρίων, ενώ για το 2022 προβλέφθηκε δήθεν πλεόνασμα 60 εκατομμυρίων, με μη ρεαλιστικούς υπολογισμούς που ήδη ανατρέπονται.

Την ίδια στιγμή, οι συνθήκες της πανδημίας έχουν επιβάλει νέα δεδομένα, όπως τη μείωση των ιδίων εσόδων των Δήμων (π.χ. εξαιτίας της απώλειας τελών λόγω των έκτακτων ρυθμίσεων για τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων) και ταυτόχρονα επιπλέον δαπάνες ειδικά για την αντιμετώπιση της πανδημίας (λ.χ. για τους σχετικούς συμβασιούχους).  Οι έκτακτες επιχορηγήσεις που δόθηκαν λόγω της πανδημίας, έχουν δεχθεί αυστηρή κριτική, με τους Αιρετούς να επισημαίνουν ότι τα χρήματα δεν καλύπτουν πλήρως την οικονομική ζημία των Δήμων, ενώ δεν λείπει και η κριτική για την καταλληλόλητα των κριτηρίων που εφαρμόστηκαν στις κατανομές των ποσών.  Στον Κρατικό Προϋπολογισμό, οι «Μεταβιβάσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών» για τις «Δαπάνες Covid-19 σε ΟΤΑ Α΄ βαθμού», το 2022 είναι μηδέν.

Παράλληλα, το χρηματοδοτικό Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» εδώ και χρόνια δέχεται σφοδρά πυρά δημοτικής κριτικής, παραμένοντας εγκλωβισμένο σε ένα θολό τοπίο καθυστερήσεων και προβληματικών διαδικασιών, ενώ ο ενεργός ρόλος της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης στο Ταμείο Ανάκαμψης παραμένει ζητούμενο.

Δεδομένου ότι οι επιπτώσεις από την εκτόξευση του ενεργειακού κόστους και τις ανατιμήσεις, αποτελεί πλέον ζοφερή πραγματικότητα, ενώ οι σχετικές προειδοποιήσεις και προτάσεις των ΟΤΑ επαναλαμβάνονται μετ’ επιτάσεως εδώ και μήνες.

Δεδομένου ότι η οικονομική επιβίωση των Δήμων, των Περιφερειών και των Νομικών τους Προσώπων απειλείται από πλήθος κρίσιμων ζητημάτων, που έχουμε επανειλημμένως επισημάνει.

Δεδομένου ότι ο σεβασμός, η θωράκιση και ενίσχυση της -συνταγματικά προστατευόμενης- διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ πρέπει να αποτελεί μείζονα θεσμική προτεραιότητα.

Δεδομένου ότι ο θεσμός της τοπικής δημοκρατίας δεν έχει ανάγκη από “μπαλώματα”, αποσπασματικές λύσεις εκ των υστέρων και μόνο κρατικές “ελεημοσύνες”, αλλά γενναίες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες ριζικής αποκέντρωσης που θα καταστήσουν τους ΟΤΑ μοχλούς αναπτυξιακής επανεκκίνησης των τοπικών κοινωνιών.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1)Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα προβούν για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της εκτόξευσης του ενεργειακού κόστους και των ανατιμήσεων στη λειτουργία των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, και με ποιο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης;

2)Γιατί δεν έχουν αναλάβει εγκαίρως τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες στη βάση των τεκμηριωμένων προτάσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;

3)Τι σκοπεύουν να πράξουν απέναντι στη σωρεία παραμέτρων που απειλούν την οικονομική επιβίωση των Δήμων, των Περιφερειών και των Νομικών τους Προσώπων, με στόχο την διασφάλιση και ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων και των Περιφερειών;

 

Οι Ερωτώντες Βουλευτές: Βασίλης Κεγκέρογλου,Ευαγγελία Λιακούλη,Χαρά Κεφαλίδου,Γεώργιος Αρβανιτίδης, Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης, Νάντια Γιαννακοπούλου,Αντωνία (Τόνια) Αντωνίου, Ιλχάν Αχμέτ, Χρήστος Γκόκας, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος,Δημήτριος Κωνσταντόπουλος,Γεώργιος Μουλκιώτης,Μπουρχάν Μπαράν,Δημήτριος Μπιάγκης,Απόστολος Πάνας,Γεώργιος Παπανδρέου,Ανδρέας Πουλάς,Γεώργιος Φραγγίδης.

Βασίλης Κεγκέρογλου: Αν και υπάρχουν σημαντικοί πόροι, συνολικού ύψους 94δις Ευρώ, η Κυβέρνηση της Ν.Δ δεν έχει σχέδιο για την αξιοποίηση τους προς όφελος της χώρας, των παραγωγών και της κοινωνίας.

Κατά την συζήτηση της επίκαιρης επερώτησης του Κινήματος Αλλαγής για  την  έλλειψη σχεδίου, τις λανθασμένες πολιτικές και τους ανεπαρκείς  χειρισμούς της κυβέρνησης για τον πρωτογενή τομέα, τοποθετήθηκε ο Βουλευτής Ηρακλείου, κ.Βασίλης Κεγκέρογλου.

Ο κ.Κεγκέρογλου τόνισε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ απώλεσε την ευκαιρία, μετά τις αποτυχίες της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ να παρουσιάσει και να δρομολογήσει από τον Ιούλιου του 2019 μια ολοκληρωμένη πολιτική για τον αγροδιατροφικό  τομέα, ένα σχέδιο με όραμα και στόχους, που μπορεί να υλοποιηθεί με αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, των πλουτοπαραγωγικών πηγών,του ανθρώπινου δυναμικού και της αγροδιατροφικής παράδοσης.

Στην συνέχεια εγκάλεσε την Κυβέρνηση:

-για την έλλειψη Εθνικού Σχεδίου στον πρωτογενή τομέα και  την απουσία  συγκροτημένης αγροτικής πολιτικής,

-για τις πελατειακές σχέσεις και τη φαύλη διαχείριση των επιδοτήσεων

-για τις παλινωδίες και την ανεπαρκή αντιμετώπιση των προβλημάτων, καθώς όλα αυτά επιδείνωσαν την κατάσταση αγροτών, κτηνοτρόφων, πτηνοτρόφων  αλιέων κ.λπ. που έχουν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από την  πανδημία, τις ζημιές από τα ακραία καιρικά φαινόμενα, τις ελληνοποιήσεις, τον άνισο ανταγωνισμό   και τελευταία την δραματική αύξηση του κόστους παραγωγής.

Ο Βουλευτής τόνισε ότι οι υπέρογκες  αυξήσεις στα τιμολόγια ενέργειας, ηλεκτρικού, αερίου, πετρελαίου μαζί με τις αυξήσεις σε λιπάσματα και ζωοτροφές εκτινάζουν  το κόστος παραγωγής στον πρωτογενή τομέα, οδηγώντας σε απόγνωση αγρότες, κτηνοτρόφους αλιείς κλπ. που αδυνατούν να συνεχίσουν τις καλλιέργειες τους, επισημαίνοντας στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης οτι πρέπει να κατανοήσει, αν έχει την βούληση, ότι οφείλει να αξιοποιήσει:

1.Τις μεγάλες  δυνατότητες της ψηφιακής εποχής και την αποτελεσματικότητα της γεωργίας ακριβείας με αξιόπιστο σύστημα παροχής γεωργικών συμβουλών, σύγχρονη εκπαίδευση και κατάρτιση,

2.Την ποιότητα και την διατροφική αξία των πιστοποιημένων προϊόντων μας, με σύνδεση Αγροδιατροφικού τομέα και τουρισμού, προβολή και εξωστρεφείς δράσεις.

 

Ιδιαίτερα για την Κρήτη, ο κ. Κεγκέρογλου επέμεινε ότι η Κυβέρνηση προβαίνει  σε στοχευμένες εξαιρέσεις, ολιγωρίες και αρνητικές επιλογές και συγκεκριμένα αναφέρθηκε:

-Στον κίνδυνο να μείνουν εκτός Προγράμματος Νέων Γεωργών πολλοί παραγωγοί λόγω αλλαγής υπολογισμού των τυπικών αποδόσεων στις κηπευτικές καλλιέργειες.

-Στα νέα πρόστιμα στις μεταφορές για διαφορές ζύγισης ακόμη και 5% που θα επιβαρύνουν το κόστος παραγωγής, αντί της εφαρμογής ολοκληρωμένου πρόγραμματος Μεταφορικού Ισοδύναμου για την Κρήτη,

-Στην απαράδεκτη υποχρέωση επιστροφής της επιστρεπτέας προκαταβολής για τις σεισμόπληκτες περιοχές της Κρήτης

-Στην αδιαφορία της Κυβέρνησης να προστατεύσει τους παραγωγούς στις λαϊκές αγορές  αλλά και την άμεση πρόσβαση των καταναλωτών στα τοπικά προϊόντα

-Στην απαράδεκτη απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών να αφαιρέσει από τα παραδοσιακά προϊόντα τη συνήθη  ονομασία τους και συγκεκριμένα την  Τσικουδιά και Τσίπουρο

-Στην εξαίρεση από το μέτρο της βιολογικής Γεωργίας της καλλιέργειας της βιολογικής μπανάνας στην Κρήτη.

-Στην μη ένταξη της κρητικής σταφίδας, της σουλτανίνας από την συνδεδεμένη ενίσχυση

Επιπρόσθετα, ο κ.Κεγκέρογλου τόνισε οτι στην τελευταία πληρωμή ευρωπαϊκών ενισχύσεων του Δεκεμβρίου 2021, ένα ποσοστό 9% στο Ν. Ηρακλείου έμεινε απλήρωτο και ένα 15% πληρώθηκε με σοβαρές μειώσεις, ύψους 10% έως και 90% επί του συνόλου των επιδοτήσεων, ζητώντας συγκεκριμένη ημερομηνία επόμενης πληρωμής ενώ αναφέρθηκε στη σημαντική δουλειά που κάνει η Αγροδιατροφική Σύμπραξη Κρήτης για την ανάδειξη της αξίας και της ταυτότητας των προϊόντων της Κρήτης και την σύνδεση με τον Τουρισμό, παρά την μηδενική στήριξη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.

Κλείνοντας ο κ.Κεγκέρογλου  τόνισε ότι είναι ίσως η πρώτη φορά που υπάρχουν διαθέσιμοι σημαντικοί πόροι, συνολικού ύψους 94δις Ευρώ αλλά δεν υφίσταται σχέδιο για την αξιοποίηση τους προς όφελος της χώρας, των παραγωγών και της κοινωνίας

Βίντεο από την συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής:

https://youtu.be/bv8f6MY9bJQ

 

5

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το αξιολογήσετε!

Μέση βαθμολογία 0 / 5. Πλήθος ψήφων 0

Δεν υπάρχουν ψήφοι μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.