ΒΟΑΚ με… το κομμάτι – Η πρόταση που έρχεται «κόντρα» στο γενικότερο ρεύμα


0
(0)

Η πρόταση του ΤΕΕ/ΤΑΚ που «ανάβει» τη συζήτηση«Όποιο τμήμα του ΒΟΑΚ είναι έτοιμο και ώριμο να δημοπρατείται. Υπάρχει μια ευτυχής συγκυρία με τα διαθέσιμα κονδύλια από την επιστροφή των διακρατηθέντων κερδών των ελληνικών ομολόγων, για τα οποία όμως υπάρχουν στενά χρονικά περιθώρια από πλευράς Κομισιόν και είναι κρίμα να χαθεί αυτή η ιστορική ευκαιρία, περιμένοντας να ωριμάσει μελετητικά το σύνολο του έργου».

Μια διαφορετική φιλοσοφία σε σχέση με το έργο του ΒΟΑΚ, ένα μοντέλο ουσιαστικά τμηματικής (και, όπως υποστηρίζει, πιο γρήγορης) υλοποίησης, έναντι της ενιαίας υλοποίησης του έργου στο σύνολό του, όπως το προωθεί η κυβέρνηση, βάζει τώρα στο τραπέζι ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Μιχάλης Χωραφάς, που θα θέσει μάλιστα αύριο το θέμα στη Δ.Ε. του Επιμελητηρίου Ανατολικής Κρήτης.

Αυτή που θα λάβει βεβαίως τις τελικές αποφάσεις ως προς το τι θα προτείνει το ΤΕΕ/ΤΑΚ για το μεγάλο έργο της Κρήτης είναι η Δ.Ε. Η πρόταση όμως που προκρίνει ο πρόεδρός της και μένει να δούμε αν θα τύχει αποδοχής ή όχι αύριο στη Διοικούσα Επιτροπή, ώστε να αποσταλεί επισήμως στην κυβέρνηση, έρχεται να ταράξει τα νερά, κεντρίζοντας, αν μη τι άλλο, το ενδιαφέρον και δίνοντας το έναυσμα για πολλές συζητήσεις μέσα στις επόμενες ημέρες.

Ουσιαστικά, ο κ. Χωραφάς θα εισηγηθεί στη Δ.Ε. μια πρόταση που έρχεται κόντρα στο γενικότερο ρεύμα και στην ίδια την κυβερνητική εξαγγελία για ενιαία δημοπράτηση του συνολικού έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο Χανίων μέχρι τη Σητεία. Θα εισηγηθεί ένα πιο ευέλικτο και ρεαλιστικό – όπως ο ίδιος το χαρακτηρίζει – πλάνο τμηματικής κατασκευής του έργου.

Η λογική, όπως την εξήγησε μιλώντας στη “Νέα Κρήτη” ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ, είναι απλή… Με τη “συνταγή” της ενιαίας δημοπράτησης, δεν υπάρχει περίπτωση λόγω έλλειψης ωρίμανσης και μελετητικής επάρκειας να πάμε σε δημοπράτηση νωρίτερα από τα δύο χρόνια από σήμερα.

Η καθυστέρηση αυτή, θεωρεί ο ίδιος, θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την προοπτική απορρόφησης σημαντικών κονδυλίων, αυτών των επιστροφών των κερδών των ελληνικών ομολόγων που είχαν διακρατήσει οι ευρωπαϊκές τράπεζες. Ο ίδιος χαρακτηρίζει ιστορική ευκαιρία τη συγκεκριμένη πηγή χρηματοδότησης και, για να μην κινδυνεύσει να απωλεστεί, αντιπροτείνει αλλαγή πλεύσης. Αντί για να περιμένει η κυβέρνηση να ωριμάσει συνολικά το έργο, να προχωρεί στη δημοπράτηση όποιου τμήματος έχει ώριμες μελέτες και αδειοδοτήσεις.

Η διαφορετική αυτή προσέγγιση, που επί του παρόντος αποτελεί προσωπική θέση και ιδέα του προέδρου του ΤΕΕ/ΤΑΚ και μένει να δούμε πώς θα τοποθετηθεί θεσμικά η Δ.Ε. του Επιμελητηρίου, είναι δεδομένο ότι μπορεί να ξενίσει στο πρώτο άκουσμά της πολλούς και να προκαλέσει αντιδράσεις.

Είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει έντονος αντίλογος, ότι ουσιαστικά με τον τρόπο αυτό προκρίνεται μια λογική αποσπασματικής διαχείρισης του ΒΟΑΚ, στα βήματα της διαχείρισης που έχει γίνει δηλαδή μέχρι σήμερα και έχει καυτηριαστεί από πολλούς.

Είναι δεδομένο ότι μπορεί να σηκωθεί και έντονη πολιτική κουβέντα, μιας και μιλάμε για μια πρόταση που έρχεται σε αντίθεση με το πλάνο της κυβέρνησης και της Ν.Δ. από ένα πρόσωπο που προέρχεται από το “γαλάζιο” στρατόπεδο, μιας και ο κ. Χωραφάς ανήκει στην προσκείμενη στη Ν.Δ. παράταξη της “Δημοκρατικής Κίνησης Μηχανικών”.

Ερωτηθείς για όλα αυτά, ο ίδιος μας τόνισε πως είναι και αναμενόμενα και θεμιτά, αλλά την ίδια ώρα, όπως σημειώνει, η προεδρία σε ένα τέτοιο θεσμικό όργανο, που αποτελεί κορυφαίο τεχνικό σύμβουλο του κράτους και που πρωτίστως έχει ως γνώμονα το καλό της Κρήτης, απαιτεί ρεαλιστικές, τεχνοκρατικές προσεγγίσεις και τόλμη.

Η πρόταση Μιχάλη Χωραφά – «Δημοπράτηση των τμημάτων που είναι ώριμα»

Ποια είναι ακριβώς η εναλλακτική προσέγγιση και φιλοσοφία που βάζει στο τραπέζι σε σχέση με το έργο του ΒΟΑΚ προσωπικά ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Μιχάλης Χωραφάς;

«Η κυβέρνηση, με βάση το γενικό περίγραμμα που έχει γίνει αντιληπτό, γιατί οι παράμετροι και οι λεπτομέρειες δεν έχουν αποσαφηνιστεί, έχει κατά νου να πάει σε μια ενιαία δημοπράτηση του συνόλου του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία.

Κατανοούμε ότι απαιτείται μεγάλος χρόνος για τις μελέτες και τις εγκρίσεις. Αυτό που αντιληφθήκαμε και από τα λεγόμενα του πρωθυπουργού, αλλά και με βάση τα όσα γνωρίζουμε είναι ότι δεν υπάρχουν ώριμες μελέτες. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν συνθήκες ωρίμανσης του έργου και για να πάει η κυβέρνηση στη συνολική δημοπράτηση θα χρειαστεί τουλάχιστον μια 2ετία.

Το χρονικό διάστημα είναι μεγάλο και πάει αρκετά πίσω, την ώρα που έχουμε, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, μια χρυσή χρηματοδοτική ευκαιρία», τόνισε ο κ. Χωραφάς, σημειώνοντας: «Αυτή τη στιγμή υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια από την επιστροφή των κερδών των ελληνικών ομολόγων που διακρατούν ευρωπαϊκές τράπεζες. Θεωρώ, ως προσωπική μου θέση, που θα θέσω την Πέμπτη (σ.σ. αύριο) στη Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ, πως δεν πρέπει να χάσουμε την ιστορική αυτή ευκαιρία. Και πρέπει να πάμε σε ένα άλλο πιο ευέλικτο μοντέλο, πιο ρεαλιστικό. Αυτό της δημοπράτησης όσων τμημάτων του ΒΟΑΚ είναι πιο ώριμα, δίχως να περιμένουμε να ωριμάσει όλο το έργο.

Υπάρχουν τμήματα του ΒΟΑΚ που θα αργήσουν πολύ να ωριμάσουν μελετητικά και διαδικαστικά. Και υπάρχουν, στον αντίποδα, τμήματα που μελετητικά είναι έτοιμα ή σχεδόν έτοιμα για κατασκευή. Ένα τέτοιο, απόλυτα έτοιμο κομμάτι είναι το τμήμα “Πάνορμο-Εξάντη” στο Ρέθυμνο. Ομοίως, ώριμο είναι το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, που έχει εδώ και χρόνια περιβαλλοντικούς όρους. Πιο ώριμα, σε σχέση με άλλα τμήματα, είναι τα κομμάτια “Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή” και η παράκαμψη της Παχιάς Άμμου μέχρι το Καβούσι.

Θεωρώ ότι πρέπει να πάμε σε επιμέρους δημοπρατήσεις των ώριμων αυτών τμημάτων, ώστε να αξιοποιήσουμε και να μη χάσουμε κονδύλια από τις επιστροφές των ομολόγων, που κινδυνεύουμε αν καθυστερήσουμε να τα χάσουμε, διότι υπάρχουν στενά χρονικά περιθώρια από πλευράς Κομισιόν.

Αυτά τα παραπάνω τμήματα μπορούν να προχωρήσουν νωρίτερα. Θεωρώ ότι έχουν ένα κόστος γύρω στα 400 με 450 εκατ. ευρώ. Ας δρομολογηθούν αυτά, κι έπειτα βλέπει η κυβέρνηση τι θα πράξει με το υπόλοιπο έργο του νέου ΒΟΑΚ. Αντιλαμβάνομαι ότι κάποιοι θα διαφωνήσουν, θα πουν ότι αυτό είναι μια αποσπασματική αντιμετώπιση που δε συνάδει κατ’ αυτούς με το μεγάλο έργο. Δεν είναι έτσι όμως. Το να φτιαχτούν π.χ. τα τμήματα αυτά στον νομό Λασιθίου δεν είναι κάτι αποσπασματικό. Συνθέτουν, όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς, μια μεγάλη οδική ενότητα από Νεάπολη μέχρι Καβούσι», υπογράμμισε ακόμα ο κ. Χωραφάς, ο οποίος τόνισε ότι περιμένει να δει και τι άλλες προτάσεις, σκέψεις και λογικές θα κατατεθούν στην αυριανή συνεδρίαση της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ.

πηγη:www.neakriti.gr

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση;

Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το αξιολογήσετε!

Μέση βαθμολογία 0 / 5. Πλήθος ψήφων 0

Δεν υπάρχουν ψήφοι μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση.

About energinews (admin)

Ο Μανόλης Παπαδάκης γεννήθηκε στις 12 Νοεμβρίου 1988 στο νησί της Κρήτης όπου ζει μέχρι και σήμερα. τελείωσε το λύκειο (ΤΕΕ) ηλεκτρολόγος αλλά παράλληλα ασχολήθηκε και με την μουσική και ιδιαίτερα με την παράδοση της Κρήτης. Επίσης ήταν για 6 χρόνια ηχολήπτης παραγωγός του ράδιο Βερενίκη 89.5 και από της 25 Απριλίου του 2019 είναι ραδιοφωνικός παραγωγός στο ράδιο Λασίθι 92.3 και είναι ιδιοκτήτης της ενημερωτικής ιστοσελίδας www.energinews.gr

View all posts by energinews (admin)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *